Succes med blandet kørsel

Den australske flådeejer Craig Fox mener, at hans succes i transportbranchen skyldes to ting: at han kører med laster, der giver penge, og at han kører med mange forskellige slags gods.

Lastvogn fra Fox Transport

Fox Transport hører hjemme i den australske by Port Fairy og kører med mange forskellige typer bulklast.

Craig Fox

Craig Fox var fisker indtil for seks år siden, hvor han købte en vognmandsforretning.

Den australske flådeejer Craig Fox mener, at hans succes i transportbranchen skyldes to ting: at han kun kører med laster, der giver penge, og at han kører med mange forskellige slags gods.

For seks år siden vidste Craig Fox stort set intet om lastvogne.

– Jeg var fisker, men da der kom fiskekvoter, kunne jeg ikke leve af det mere og var nødt til at finde noget andet at lave. Så jeg købte vognmandsforretningen af min far.

Fox Transport hører hjemme i Port Fairy i provinsen Victoria i det sydvestlige Australien. Da Craig overtog virksomheden, bestod den af kun tre vogntog. Craig så en mulighed for at udvide flåden, og han har siden tilføjet to B-Double-anhængere med tippelad til korn, en lukket sættevogn og en tankvogn til kemikalier.

– Vi har stadig base i Port Fairy, men nu kører vi over hele Victoria, siger Craig. – En typisk tur for vores B-Double kan f.eks. være at køre med sorte dekorationssten fra vores sigteanlæg til Melbourne, hente en last gødning og køre den til Mildura og så hente en last korn eller gips og køre den tilbage til Gippsland eller vores base. På sådan en tur er chaufføren afsted i omkring tre dage.

Craig vil helst ikke være afhængig af én type last og har derfor gjort sig så alsidig som muligt.

– Korn, kalk, sand, sten, gødning, stykgods ... vi kører med det hele, siger Craig. – Vi har også en tankvogn til kemikalier, så vi kan køre med flydende gods. Når ét forretningsområde ligger stille, tjener vi det som regel ind på de andre. Variationen er også med til at holde chaufførerne til ilden, og det er de glade for.

Craig er en meget praktisk orienteret chef, og hver dag kører han selv i en af lastvognene på lokale ture til Melbourne, Gippsland eller Mildura. På turene bruger han sine pauser til at tale med kunderne, planlægge og sørge for, at han lever op til alles forventninger.

– Som jeg ser det, er det altafgørende at tage mig af mine kunder. Hvis nogen har brug for et eller andet i en fart, er vi parate til at gøre alt for at ændre i vores planer og imødekomme dem, siger Craig.

– Jeg taler med mine kunder hver dag, så jeg ved, hvad de har brug for, og fleksibilitet er livsvigtig. Det er også en hjælp at sidde i lastvognen, for på den måde ved jeg, præcis hvad chaufførerne står overfor i den daglige drift, og jeg kan se, hvordan lastvognene kører. Det er med til at give mig en fornemmelse af, hvordan vi kan gøre tingene mere effektivt.

Som jeg ser det, er det altafgørende at tage mig af mine kunder.

Craig Fox

chef, Fox Transport

I takt med, at margenerne bliver stadig strammere, interesserer Craig sig især for at spare brændstof.

– Jeg går meget op i brændstofeffektivitet, siger Craig. – Det er en af grundene til, at jeg kører Volvo. Vi fik noget vejledning af Volvos chaufførundervisere, og det gjorde en stor forskel. At lære nogle enkle kørselsteknikker og udnytte teknologien i lastvognen fuldt ud har gjort en stor forskel for vores brændstofforbrug. Tidligere kørte vi omkring 1,8 km per liter. Nu er vi oppe på omkring 2,1.

Det svarer til at spare 240 liter brændstof hver uge – for hver lastvogn. Det er ikke svært at se, hvordan det styrker bundlinjen hos Fox Transport. – Vores chauffører sparer masser af brændstof bare ved at udnytte den automatiserede manuelle I-Shift-gearkasse fuldt ud, og ved at udnytte enhver chance for at rulle i frigear i stedet for at holde foden på speederen, siger Craig. – Og det går ikke ud over køretiden. Vores næste mål er at eksperimentere lidt med differentialerne på FH'erne og se, om vi kan få dem til at blive lidt mere i højeste gear.

 

Lastvogn fra Fox Transport på tur.

Craig Fox er en meget praktisk orienteret chef, og hver dag kører han selv i en af lastvognene.

Craig er klar over, at effektivitet er en af de sidste måder at øge rentabiliteten på. Derfor undersøger han, hvordan teknologi kan give ham en konkurrencefordel.

– Jeg har brugt Volvos Dynafleet-system i mine to FH'er et stykke tid, siger Craig. – Det giver mig et rigtig godt og detaljeret overblik over hver lastvogns ydelse. Eksempelvis viste Dynafleet tydeligt, at vi næsten aldrig rullede i frigear. Så snart vi opdagede dét, begyndte vi at se efter forbedringsmuligheder, og nu ruller vi i frigear op til 10 % af tiden på hver tur. Det er en stor del af vores brændstofbesparelser.

Fox Transport er en vigtig brik i Victorias landbrugssektor, og forretningen går så strygende, at virksomheden vil udvide flåden inden for det næste års tid.

Dynafleet giver mig et rigtig godt og detaljeret overblik over hver lastvogns ydelse.

Craig Fox

chef, Fox Transport

– Vi vil opdatere anhængerne, skifte vores gamle FH ud med en ny Euro 5-model og sandsynligvis opgradere til en FE med 340 hk, så vi kan øge nyttelasten lidt på vores lokale ture. Uanset hvor meget vi drøner rundt i hele delstaten, glemmer vi ikke vores lokale kunder.

Efter kun seks år i branchen står det klart, at Craig har en god forståelse for, hvad der skal til for at drive en vognmandsforretning.

– Gøre kunderne tilfredse, være så effektiv som muligt, være alsidig og lægge mærke til detaljerne. Det har fungeret for mig, siger Craig. – Men uanset hvor meget vi fokuserer på teknikken, ved vi godt, at det vigtigste er at yde god og pålidelig kundeservice. Uden det har du ingenting. Vi har opbygget et godt ry ved at levere den personlige betjening, som en mindre familievirksomhed kan tilbyde.

– Det vigtigste, jeg har lært, er, at man aldrig er færdig med at lære noget i det her game, konkluderer han.

FLÅDEN

Køretøjer: FH Globetrotter XXL 6×4 B-Double; FH 6×4 B-Double; NH 6×4 B-Double; FM med langt chassis og tiptrailer; FE med langt chassis og lukket sættevogn. Modelåret for lastvognene er mellem 2002 og 2012.
Arbejdsmiljø:
 Fox-flåden læsser i meget forskellige omgivelser, f.eks. sand, indhegninger og mudder. De bruger ofte differentialespærre til at komme ind og ud og kører derefter lange ture på motorvejene.
Udstyr:
 Samtlige lastvogne undtagen NH'en har automatiserede manuelle I-Shift-gearkasser. De to FH'er har Dynafleet, Sporassistent og Intelligent fartpilot.
Brændstofforbrug:
 FH'en med 540 hk kan klare 2 km/l i B-Double-konfiguration og op til 2,5 km/l med en enkelt anhænger. FH'en med 520 hk kan klare op til 1,9 km/l.

Lignende indhold

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Den teknologiske løsning

Det er altafgørende hele tiden at have opdateret viden om, hvor ens lastvogne er, og præcis hvad de kører med. Det var dette, Ben van Leeuwen fra Frigolanda opnåede....

Uptime Express i USA

Taylor White, vicedirektør hos AMX, har mange gode grunde til at vælge Volvo. Det nye Uptime Center i Greensboro, North Carolina, sparer virksomheden tid og penge....

Filtrer artikler

5 true 5