Kørselssimulatoren – en virtuel fremtidslastvogn

Med en af verdens mest avancerede kørselssimulatorer er Volvo Trucks forrest i feltet inden for sikkerhedsforskning.

Inden i simulatoren.

Kørselssimulatoren ejes af det svenske VTI (statens vej- og transportforskningsinstitut) og betragtes som en af de mest avancerede i verden.

Kristoffer Tagesson.

Erhvervs-ph.d.-studerende Kristoffer Tagesson har været med til at udvikle kørselssimulatoren.

Lastvognen øger farten efter et højresving og accelererer ud ad en lige landevej. Omdrejningstallet stiger, og træerne farer forbi førerhusets vinduer. Vibrationerne fra den ujævne vejbane mærkes tydeligt i kroppen. Det er alt sammen meget normalt – bortset fra, at alt, hvad man hører, ser og mærker, simuleres af en computer!  

– Hele ideen med simulatoren er at skabe en realistisk fornemmelse. Det skal lyde og mærkes, nøjagtigt som det gør, når man kører lastvogn på en rigtig vej, siger Kristoffer Tagesson, erhvervs-ph.d.-studerende hos Volvo Trucks.

Kørselssimulatoren ejes af det svenske VTI (statens vej- og transportforskningsinstitut) og betragtes som en af de mest avancerede i verden. Den forskning, der udføres her, sigter på at forbedre sikkerheden i eksisterende og fremtidige køretøjer. Volvo Trucks er én ud af en række partnere i transportsektoren, som udfører forskning i simulatoren. Formålet er at udvikle verdens sikreste lastvogne. 

Kollisionstest er en fremragende idé. Det kan være en stor oplevelse at overvære dem, og de er også en af de mest effektive metoder til at teste lastvognens egenskaber i et sammenstød. Men færdselssikkerhed handler om langt mere end knuste forruder og sammenkrøllede metalplader. 

– Under en kollisionstest kan vi se, hvad der sker under sammenstødet. Men hvad sker der lige inden? Hvordan kan vi vide, at de aktive sikkerhedssystemer ikke distraherer chaufføren i det afgørende øjeblik i stedet for at hjælpe? Det er den slags spørgsmål, vi ser på her, forklarer Kristoffer Tagesson.

Hele ideen med simulatoren er at skabe en realistisk fornemmelse. Det skal lyde og mærkes, nøjagtigt som det gør, når man kører lastvogn på en rigtig vej.

Kristoffer Tagesson

erhvervs-ph.d.-studerende hos Volvo Trucks

Gustav Markkula.

Gustav Markkula, en anden erhvervs-ph.d.-studerende, som har arbejdet meget med kørselssimulatoren.

Han sidder i operatørlokalet, hvor en række computere dokumenterer, hvordan testkørerne kører, hvad de ser på, og hvor de placerer sig på vejbanen. Der indsamles enorme mængder oplysninger. En af de største fordele ved kørselssimulatoren, som er en relativt ny testteknologi, er, at det nu er muligt at inddrage chaufføren på et tidligt tidspunkt under udviklingen af nye produkter. 

– Tidligere har man skullet bygge det hele først, både veje, køretøjer og sikkerhedssystemer, før man kunne udføre test for at se, om det så også virker i praksis. Men nu kan man gøre tingene sideløbende med hinanden, forklarer Kristoffer Tagesson.

Kørselssimulatoren gør det med andre ord muligt at teste nye køretøjer i fremtidens kørselsmiljøer allerede i dag. Det er præcis denne type projekt, Peter Nilsson, en anden erhvervs-ph.d.-studerende hos Volvo Trucks, beskæftiger sig med. 

– Det arbejde, der udføres på at udvikle køretøjer og infrastruktur, sker i et langsigtet perspektiv. Denne simulator gør, at vi kan visualisere snart sagt alle typer veje, og vi kan derfor samarbejde om at optimere udviklingen, siger han. 

Peter Nilssons projekt hedder Safe Corridors og undersøger muligheden for at finde sikre korridorer til lange vogntog på mellem 27 og 34 meter. 

– I 2020 eller 2030 er jeg overbevist om, at vi vil se disse lange vogntog på vejene, for de er et virkelig miljøeffektivt alternativ. Men inden da bliver vi nødt til at finde en måde at gøre kørslen lettere for chaufføren på, for det er en stor udfordring at vide, præcis hvor anhængeren er, forklarer Peter Nilsson.

Skinnerne under simulatoren.

Simulatoren er placeret på to skinner, som krydser hinanden, og gør det muligt at genskabe oplevelsen af at køre fremad, bakke og dreje.

 

Med et avanceret chaufførsystem vil det i fremtiden således være muligt for køretøjet selv at beregne en sikker placering på vejbanen ved hjælp af oplysninger om vejforholdene, skilte og andre køretøjer. 

– Ideen er, at det automatiske system går ind og overtager kontrollen fra chaufføren, hvis det registrerer, at køretøjet er uden for den sikre korridor. Nu er vores udfordring at finde ud af, hvordan dén overtagelse skal foregå, for det er vigtigt, at det mærkes naturligt for chaufføren.

Peter Nilsson.

Peter Nilsson, erhvervs-ph.d.-studerende hos Volvo Trucks.

Under en test for nylig testede 20 chauffører to forskellige automatiske kørselssystemer i kørselssimulatoren. Herefter blev de spurgt, hvilket system der efter deres mening var det bedste. Men en erfaren chauffør ved bedre end nogen anden, hvordan et køretøj skal ligge på vejen, og Peter Nilsson lod derfor også testkørerne køre de lange vogntog selv. 

– Det betød, at vi kunne registrere og analysere, hvordan erfarne chauffører kørte et vogntog på 30 meter på vanskelige veje. Den viden vil senere kunne indgå i vores basisdokumentation, når vi udvikler sikre korridorer og udvikler det automatiske system. 

De test, der udføres, er mulige på grund af den avancerede teknologi i simulatoren. Simulatoren er placeret på to skinner, som krydser hinanden, og gør det muligt at genskabe oplevelsen af at køre fremad, bakke og dreje. Lastvognsførerhuset kan også bevæge sig op og ned. Det giver en realistisk kørselsoplevelse, hvor både styrefunktioner og chassisvibrationer kan mærkes.

Vi kan danne os et detaljeret billede af, hvordan chaufførerne faktisk reagerer, og dermed finde muligheder for at forbedre vores sikkerhedssystem.

Gustav Markkula

erhvervs-ph.d.-studerende, Volvo Trucks

I førerhuset sidder der også ti kameraer, som alle dokumenterer chaufførens adfærd. Fem af kameraerne sidder fuldt synligt i forruden foran chaufføren. De registrerer chaufførens mindste øjenbevægelse med infrarødt lys. På den måde kan forskerne se, præcis hvor, hvornår og hvordan chaufføren ser ud på vejen eller ned på eksempelvis sin telefon eller GPS. 

De andre fem kameraer er godt skjult i førerhuset, så chaufføren ikke spekulerer over dem. De dokumenterer de andre ting, chauffører typisk gør. Alt fra ratbevægelser til betjening af gaspedalen og bremsen med fødderne bliver registreret. 

Et andet spændende projekt, som Volvo Trucks kører i øjeblikket, sigter efter at udvikle en matematisk beskrivelse af chaufføradfærd – en såkaldt chaufførmodel. Den vil kunne bruges til at vurdere de aktive sikkerhedssystemer.

 

De seks ben under førerhuset.

Seks ben under førerhuset simulerer styrebevægelser og chassisvibrationer for at give en mere realistisk kørselsoplevelse.

Simulatorens projektorer.

Ni projektorer skaber en 180-graders visuel verden i simulatoren.

Systemer, som allerede findes på markedet, f.eks. kollisionsadvarsel med nødbremse, er blevet testet i simulatoren. Uden at vide, hvad der ville ske under kørslen, satte 46 chauffører sig på skift i simulatoren. Efter 30 minutters kørsel simulerede systemet en farlig situation, og sikkerhedssystemet blev aktiveret. 

– Det giver os mulighed for at se, hvor hurtigt chaufføren reagerer på advarslen, hvordan han eller hun klarer sig med og uden systemet, og om personer, der allerede har erfaring med systemet, reagerer anderledes. Vi kan danne os et detaljeret billede af, hvordan chaufførerne faktisk reagerer, og dermed finde muligheder for at forbedre vores sikkerhedssystem, siger Gustav Markkula, erhvervs-ph.d.-studerende med ansvar for projektet. 

– Som forsker er det vigtigt at få mulighed for at møde chaufførerne og høre, hvad de egentlig mener om vores produkter og løsninger. Jeg mener, at det er nøglen til succes.

Lignende indhold

Den perfekte lastvognslyd

Lastvognsstøj tages ofte for givet. Den er der bare. Men hos Volvo arbejder et team på at øge sikkerheden og komforten ved at optimere de lyde, lastvognene laver – indvendigt og udvendigt. ...

En streg i luften med forbedret aerodynamik

Brændstoffet udgør en tredjedel af vognmandens udgifter, men med en kombination af bedre aerodynamik og den nye EURO 6 trin C-motor har Volvo Trucks nu gjort det muligt at spare tre procent brændstof ved langturs- og regionaltransport....

Her udvikler Volvo Trucks fremtidens trafiksikkerhedsfunktioner

Aktiv sikkerhed er Volvo Trucks' næste skridt i retning af at virkeliggøre visionen om nul ulykker. Se, hvordan vi udvikler intelligente køretøjssystemer på det nye forsøgsområde AstaZero i Sverige. ...

Filtrer artikler

5 true 5