En lastvogn på 90 tons ved polarcirklen i Sverige

Langt mod nord i Sverige, et godt stykke nord for polarcirklen, hvor temperaturen kan falde til 40 minusgrader, kører et vogntog på 90 tons med tømmer under ekstremt barske forhold.

Vogntog på 90 tons.

Det langsigtede mål med ETT-projektet er at overbevise myndighederne om at øge lastgrænsen til 90 tons.

Roger Henriksson tjekker vogntoget.

Roger Henriksson har kørt vogntoget på 90 tons i et år og er blevet overrasket over, hvor let det er.

Roger Henriksson længes efter lyset. Fire måneder om året tilbringer han sine arbejdsdage i skyggerne mellem daggry og skumring. Som chauffør i Överkalix, nogle få kilometer syd for polarcirklen, er mørke, snedækkede veje og temperaturer helt ned til minus 40 grader en del af hverdagen. Belønningen for den hårde vinter kommer i juni. 

– Man kan næsten ikke beskrive, hvordan her er om sommeren, når det er lyst 24 timer i døgnet, og midnatssolen skinner. Det hele går meget nemmere, når vækkeuret ringer klokken 01.50, hvis det er i juni, og solen skinner, end hvis det er buldermørkt og minus 35 grader! siger Roger Henriksson.

Klimaet er barsk, og det kræver sin mand at arbejde i skiftehold fra klokken 3 om morgenen hver anden uge, men han ville ikke bytte sit job som chauffør højt mod nord. 

– Jeg er den, jeg er, fordi jeg altid har boet her. Jeg er næsten 50, og jeg har kun været udenlands én gang. Det var OK, men jeg fik hjemve, to dage inden jeg skulle hjem! Jeg er typen, der ikke ville trives i en storby. 

Hver gang han arbejder, kører Roger fra hjembyen Överkalix til savværket i Munksund: to gange ud og hjem med en last af tømmer. Lastvognen er 30 meter lang, og med fuldt læs vejer den 90 tons! 

– Det siger sig selv, at det var lidt skræmmende, de første gange jeg så i sidespejlet. Lastvognen så ud til at være endeløs! Men jeg vænnede mig hurtigt til det, og jeg må indrømme, at jeg nu føler, at jeg har styr på sagerne, siger Roger med et smil. 

Det seneste år har han kørt med dette vogntog, som er en del af forskningsprojektet ETT – En Trave Till (én stabel til). Kørsel med en 50 % større last øger effektiviteten og mindsker CO2-emissionerne med 20 % sammenlignet med almindelige vogntog til tømmertransport. Vægten er fordelt over flere aksler, og vogntoget slider derfor også mindre på vejbelægningen.

Det var lidt skræmmende, de første gange jeg så i sidespejlet. Lastvognen så ud til at være endeløs!

Roger Henriksson

lastvognschauffør

Kørsel i det nordlige Sverige.

Han har fået dispensation til at køre på offentlig vej med lastvognen, som vejer 30 tons mere, end hvad den svenske lovgivning tillader. Volvo Trucks er en af partnerne i forskningsprojektet. Håbet er, at projektet vil bidrage til at gennemføre en lovændring, så den maksimale tilladte totalvægt for tung transport øges fra 60 til 74 tons. På langt sigt er målet desuden at få godkendt lastvogne på 90 tons.

Roger sidder i førerhuset og bander. Frostgraderne, der som regel holder Överkalix i et jerngreb, er langsomt veget for temperaturer nær frysepunktet, og det vil give islag og sjap. 

– Det er først, når det begynder at tø, og der kommer sjap, at det er sådan her. Ikke ellers. Når man ikke kan sætte i gang, er det bare noget … Han tier og skærer en grimasse. Efter at have fået hjælp af en kollega til at få lastvognen i gang kører Roger med lidt forsinkelse ud fra parkeringspladsen. 

I dag er en særlig dag. Det er første gang, Roger kører den nye Volvo FH16, som er udviklet specielt til tunge opgaver.       

– Det er altid sjovt at køre en ny lastvogn. Jeg kan allerede nu mærke stor forskel med den nye FH. Den har mere kraft, den er meget stærkere, og den holder farten bedre på bakkerne. Den har en anden affjedring end den gamle model, og den er meget mere komfortabel på vejen. Jeg er virkelig tryg ved den her lastvogn, siger Roger.

Roger Henriksson.

Roger Henriksson har boet i Nordsverige hele livet og har aldrig haft lyst til at bo andre steder.

Vejen mellem Överkalix og Piteå er ret lige med lange stræk og et sving hist og her. Roger har allerede bemærket, hvordan den individuelle forhjulsaffjedring gør, at lastvognen ligger bedre på vejen. 

– Den kører som en drøm. Som et urværk! Den er langt mere stabil end den gamle. Den er endnu mere stabil i kurver og rundkørsler, og den kan klare mere. Man skal bare dreje rattet. Som chauffør er det naturligvis virkelig godt at have et køretøj, der ligger mere stabilt på vejen.

Driftssikkerheden og det faktum, at lastvognen kan klare opgaverne på trods af de ekstreme forhold, er et must i Nordsverige.

– Det kan være lidt for spændende at køre her om vinteren. Det ene øjeblik er der snestorm, det næste er der is. For uerfarne chauffører med dårlige dæk er det ikke sjovt. Jeg ser ofte udenlandske lastvogne, der sidder fast på bakkerne. I sidste uge røg et udenlandsk vogntog i grøften med anhænger og det hele, siger han. 

I løbet af sine 24 år bag rattet i tømmerlastvogne er han selv endt i grøften et par gange. Sidste gang er mere end ti år siden. Roger peger på den skulder, som kom til skade ved ulykken. Den gør stadig lidt ondt. 

– Når det er glat, skal du kunne vurdere, hvornår du skal stoppe, og hvornår du kan køre videre, forklarer Roger. 

Det kan være lidt for spændende at køre her om vinteren. Det ene øjeblik er der snestorm, det næste er der is.

Roger Henriksson

lastvognschauffør

Video fra Lofoten.

I løbet af en arbejdsdag leverer Roger Henriksson to læs tømmer.

Første gang han kørte i ETT-lastvognen, blev han overrasket over, hvor let den var at køre på trods af længden. Lastvognen trækker en dolly og to sættevogne efter hinanden, og det er derfor svært at bakke, men ellers mener Roger ikke, at de ekstra tons gør nogen stor forskel under kørslen. 

– Bremsesystemet er så godt på denne lastvogn, at bremselængden ikke er længere end på en almindelig lastvogn på 60 tons, siger han.

Han ruller vinduet ned og spytter sin snus ud. Bag fyrretræernes toppe blinker martssolen. Roger har solbriller på over sine almindelige briller for at skærme øjnene mod lyset, som forstærkes af genskinnet fra sneen. 

– Der kan være stor forskel på, hvordan klimaet, vejforholdene og vejret er i Överkalix og Piteå. Fremragende forhold i Överkalix kan blive til glatte veje mellem Luleå og Piteå, siger Roger. 

Selv om turen fra Överkalix til Piteå kun tager to timer, kan temperaturen om vinteren variere fra minus 30 grader inde i landet til nogle få frostgrader ude ved kysten. Det stiller store krav til chaufføren – og til lastvognen, som skal kunne klare de store temperaturudsving. 

På savværket i Munksund kører stammerne på transportbånd mellem stabler af tømmer. Aflæsningen går hurtigt, og lidt over 30 minutter senere er Roger igen på vej mod Överkalix. 

Inden dagen er omme, vil han have afsluttet endnu en transportopgave. Herefter går turen hjem til familien. Roger har fire børn, og i dag skal han hente sin yngste søn i børnehaven. 

– Jeg kan godt lidt at køre den samme rute. Mine venner synes, det er tosset, og spekulerer over, om jeg mon er ved at blive skør! Jeg mener, at man ikke skal tænke så meget over, om man kører den samme rute. Fordelen er, at jeg kommer hjem til familien og kan sove i min egen seng hver nat.

 

Video fra Lofoten.

Forskningsprojektet ETT (En Trave Til – en stabel til) har vist, at en 50 % større last øger effektiviteten og mindsker CO2-emissionerne med 20 % sammenlignet med almindelige vogntog til tømmertransport.

Lastvognen

  • Volvo FH16 fra 2013 med en 16-litersmotor på 750 hk. Den transporterer tømmer fra Överkalix til Munksund savværk i Piteå.

  • Køretøjet nedbringer CO2-emissionerne med 20 %, og omkostningerne er samtidig 20 % lavere end med en almindelig tømmerlastvogn.
     
  • Lastvognen er den eneste af sin slags og transporterer en last på 65 tons i stedet for 42 – med andre ord 50 % mere tømmer. Lastvognens totalvægt med fuldt læs er 90 tons, og den er 30 meter lang. 

Lignende indhold

I krybegear gennem den tilfrosne skov

Isglatte, smalle og kuperede veje og en vogntogsvægt på 76 ton. Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove, men med Volvo I-Shift med krybegear kan Saku Simpanen og hans team klare både kuperet terræn ...

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Erfaren chauffør sættes på prøve på canadiske bjergveje

Chauffør Rod Stanley har kørt med tunge laster i 18 år. Selv med sin lange erfaring har han sit at se til med Vestcanadas snoede bjergveje og begrænsede køretidspunkter. ...

Filtrer artikler

5 true 5