Langt under jorden i København

Metrobyggeriet er i fuld gang i København. Jordkørsel i en storby med over en million indbyggere er en stor udfordring for lastvognschaufførerne. Johnny Olsen er en af dem. Her er hans historie.

Metrobyggeri i København

Københavns metro udvides i øjeblikket. Byen er en af de byer i verden, der har den tætteste cykeltrafik.

Johnny Olsen, lastvognschauffør.

Efter Johnny Olsens mening gør de styrbare foraksler og kærren lastvognstoget let at køre.

De to vagter foran lastvognen har hævet stopskiltene. Tre biler og fire cyklister standser, og Johnny Olsen får signal til at køre. Lastvognen ruller langsomt hen ad vejen og ind på byggepladsen. Med øvet hånd drejer Johnny til højre og kører hen til den automatiske hjulvask.

– Vi vasker dækkene, hver gang vi kører ind på området eller ud fra det. Hvis vi ikke gjorde det, ville der ligge alt for meget ler i byen, siger Johnny, mens han bakker på plads, så gravemaskinen kan fylde de to tippelad med sten.

Byggepladsen ligger ved Trianglen på Østerbro i det indre København. Her opføres en af de 17 stationer på byens nye metrolinje Cityringen. Anlægsprojektet er det største i København i nyere tid og omfatter to 15,5 km lange tunneller samt yderligere fire byggepladser, hvorfra tunnelboremaskinerne graver sig vej ind under byen. Den nye metrolinje er en udvidelse af det eksisterende metrosystem. 

Johnnys opgave er at fjerne den jord, der graves op fra undergrunden på byggepladserne. Når projektet er tilendebragt, vil der være fjernet tre millioner tons jord fra den indre by.

– Lige nu er det nok lidt besværligt for folk i København. Der foregår byggearbejde mange forskellige steder, men jeg tror, det bliver godt, når det står færdigt, siger Johnny. Han bemærker også, at hvis flere mennesker tager metroen i fremtiden, bliver der færre biler i byens gader.

Johnny er i direkte radiokontakt med føreren af gravemaskinen. En større gravemaskine henter enorme mængder jord op fra en dybde på 18 meter. Når stationen ved Trianglen er færdig, vil dens laveste punkt ligge omkring 40 meter under overfladen.

Johnny holder et vågent øje med skærmen i førerhuset, som viser, hvor meget jord der er læsset på. 

Nogle vil sikkert synes, at det er kedeligt bare at køre frem og tilbage, men jeg kan godt lide det. At køre lastvogn giver en masse frihed sammenlignet med at sidde på et kontor eller at stå ved et samlebånd.

Johnny Olsen

lastvognschauffør

Lastvognens lastkapacitet er 17 tons, og kærren kan tage 18 tons. Det tomme lastvognstog vejer omkring 21 tons. Lastvognen ryster lidt, hver gang maskinføreren læsser mere jord på. Johnny giver signal via radioen, da skærmen viser 56 tons. Lastvognen er nu fuldt læsset.

– Nu kører vi til Nordhavn, hvor vi skal læsse af, siger Johnny og kører ud fra pladsen.

København vokser, og i det gamle havnedistrikt nord for centrum er der adskillige byggeprojekter i gang. Her opføres der boliger og kontorer til tusindvis af nye københavnere. Længst ude i Nordhavn er man desuden i færd med at opføre en ny containerterminal og en havn til krydstogtskibe. For at skabe plads til disse projekter er man ved at skabe et nyt landområde på godt 40 hektar med noget af jorden fra metrobyggeriet. Det nye område breder sig langsomt ud i Øresund.
 

Metrotunnel under opførelse.

Den nye metrolinje udvider det eksisterende system og består af to tunneller. Hver tunnel er 15,5 kilometer lang, så den samlede længde af de nye tunneller er 31 kilometer.

På vej gennem byen til Nordhavn sidder Johnny roligt og afslappet bag rattet med et smil på læberne. Det er helt tydeligt, at han holder af sit job.

– Nogle vil sikkert synes, at det er kedeligt bare at køre frem og tilbage, men jeg kan godt lide det. At køre lastvogn giver en masse frihed sammenlignet med at sidde på et kontor eller at stå ved et samlebånd.

Når samtalen falder på hans kone og fire børn, lyser Johnny op. Det er åbenlyst, at familien betyder meget for ham, men han medgiver, at det kan være lidt svært at finde tid nok i kalenderen. Johnny bor en times kørsel fra København, og hans arbejdsdag starter i reglen klokken fem om morgenen. Så kører han lastvogn hele dagen og er hjemme i familiens skød igen klokken seks om aftenen. Siden sommeren 2014 har Johnny kørt for SCT Transport, en arbejdsgiver han er virkelig glad for. – Arbejdsmiljøet er fantastisk. Jeg er virkelig glad for kammeratskabet med kollegerne hos SCT. Vi er der for hinanden, og alle er enormt flinke.
 

Landindvindingsprojektet i Nordhavn.

Jorden fra metrobyggeriet bruges til et landindvindingsprojekt i Nordhavn, hvor der skal ligge en ny containerterminal og en havn til krydstogtskibe.

SCT er et af en række vognmandsfirmaer, der er involveret i metrobyggeriet i København. Hovedopgaverne er at køre jord fra byggepladserne og at transportere det materiale, tunnelboremaskinerne graver op.

Antallet af lastvogne, som SCT har i drift på metroprojektet, varierer mellem 20 og 50 afhængigt af, hvor megen jord der skal transporteres. Den almindeligste lastvognsmodel er Volvo FH med tipsættevogn, men virksomheden benytter også otte Volvo FMX-tiplastvogne med kærrer. Alle SCT's lastvogne har Globetrotter-førerhuse, også FMX'erne. Det betyder, at flere chauffører kan overnatte i førerhusene i løbet af arbejdsugen.

Boremaskiner.

Fire boremaskiner er i drift under opførelsen af den nye metroring. En driftsklar boremaskine vejer omkring 800 tons.

Johnnys lastvogn er en Volvo FMX fra 2014 i 8×4-konfiguration og med dobbelte foraksler. Kraften fra 13-litersmotoren på 500 hk overføres effektivt til lastvognens tandemdrivaksler. De styrbare foraksler og kærren gør lastvognstoget let at køre. Det er noget, Johnny sætter pris på, for det kan blive trangt, når man skal manøvrere på byggepladserne.

– Lastvognen føles meget stabil, selv med tung last. I-Shift-gearkassen er virkelig præcis. Jeg synes, det er en virkelig god lastvogn, siger Johnny, mens han bremser for rødt lys. 

København er en af de byer i verden, der har den tætteste cykeltrafik, og det kan mærkes i trafikken, hvor cyklister og lastvogne ofte må deles om pladsen. Entreprenøren Copenhagen Metro Team har gjort meget for at afvikle metroprojektet så sikkert som muligt for byens indbyggere. I samarbejde med SCT har entreprenøren blandt andet givet alle skolebørn i nærheden af byggepladserne mulighed for at sidde i en Volvo-lastvogn for at lære dem, hvad chaufføren kan se fra førerhuset ... og ikke kan se.

Lastvognen føles meget stabil, selv med tung last. I-Shift-gearkassen er virkelig præcis. Jeg synes, det er en virkelig god lastvogn.

Johnny Olsen

lastvognschauffør

I den mest transporttunge projektfase kører der i gennemsnit 500 lastvogne til og fra byggepladserne hver dag. 375 lyskryds er blevet justeret for at minimere trafikforstyrrelserne på byens gader. Desuden skal lastvognene altid køre ad den samme rute gennem byen til og fra Nordhavn.

– Man skal kort sagt køre meget forsigtigt. Sikkerheden har førsteprioritet, siger Johnny og ser en ekstra gang i det nederste af lastvognens sidespejle, inden han drejer til højre ind over en cykelsti.

Da han ankommer til Nordhavn, kører Johnny lastvognen op på en vægt, inden han fortsætter ind på området. I løbet af en dag kører Johnny fire til fem læs fra byggepladsen til Nordhavn. Samtlige læs vejes omhyggeligt.

En måge svæver i vinden og holder et skarpt øje med pladsen, hvor lastvogn efter lastvogn læsser af. Johnny har bakket lastvognen ind på aflæsningsområdet, hvor han først tipper kærren og dernæst det faste lad.

– Ét læs til, og så kører jeg hjem til familien. Jeg glæder mig, siger Johnny og bryder ud i et stort smil. 
 

Volvo-lastvogn læsser jord af.

I de travleste perioder kører der i gennemsnit 500 lastvogne til og fra byggepladsen hver dag. 375 lyskryds er blevet justeret for at minimere trafikforstyrrelserne på byens gader.

Lastvognen

Volvo FMX blev lanceret i marts 2014. Euro 5-motoren er på 13 liter og yder 500 hestekræfter.
Den automatiserede I-Shift-gearkasse letter arbejdet i barske omgivelser, så chaufføren kan koncentrere sig 100 procent om kørslen.
Lastvognstoget består af en lastvogn med 3-vejs tippelad i 8×4-konfiguration med to foraksler samt en kærre med 3 aksler og 3-vejs tippelad. Lasten kan tippes til højre, til venstre og bagud.
Lastvognstoget vejer 20,4 tons. Lastvognens lastkapacitet er 17 tons, og kærren kan tage 18 tons. Den maksimale tilladte totalvægt er 56 tons.
Lastvognen har Globetrotter-førerhus, så chaufføren kan overnatte i førerhuset, hvis det er nødvendigt.

Lignende indhold

Inddæmmet fra havet

Nigerias største by ændrer lige så stille form. Det, der begyndte som en plan for at beskytte Lagos' eroderende kystlinje, har udviklet sig til at blive Afrikas største byggeprojekt Eko Atlantic – et nyt område, der opføres på land inddæmmet fra ...

Når naturen kalder – transport af afrikanske bøfler

At arbejde med dyretransporter i den sydafrikanske natur kræver ikke bare fremragende evner bag rattet. Det kræver også mod....

Saltudvinding fra en hvid plet på landkortet i Bolivia

Lyset er knivskarpt, og luften er tynd. På verdens største saltsø bliver både mennesker og maskiner sat på prøve. Lastvognschauffør Dario Machaca Colque har arbejdet her i mere end 30 år....

Filtrer artikler

5 true 5