Mod elementernes rasen på Lofoten

Øgruppen Lofoten i Norge ligger nord for polarcirklen ved den 68. breddegrad. Her i midnatssolens land er sommervejret helt fantastisk, men vintrene kan være ekstreme med iskolde nætter og orkanvinde.

På vej over Lofoten.

Landskaberne på Lofoten er helt utrolige, men de kan være en barsk udfordring for en lastvognschauffør.

Vi befinder os i Svolvær, en af verdens nordligste byer. Her skal vi mødes med lastvognschauffør Ken-Marek Vatnfjord. Som regel arbejder han som langturschauffør, men i dag skal han køre os de 120 km ud til Reine tæt på Lofotens yderste spids for at hente fisk. Han har kørt på disse veje mange gange før, både under ekstreme vejrforhold og i den kolde polarnat. Han er ikke særlig bekymret anlagt, men han tænker alligevel altid på sikkerheden, når vejret er dårligt.

– Jeg kan faktisk ikke garantere, at jeg kommer hjem igen. På nogle af de værste veje er der sket ulykker, og det kan sagtens ske igen. Vi træffer vores forholdsregler, især når vi ved, at vejret bliver dårligt, men vi kan jo ikke bare holde stille. Det er vores job at transportere fisk og livsfornødenheder til lokalsamfundene heroppe, når alle andre bliver inden døre, siger Ken-Marek.

Man kan aldrig være for forsigtig. Der er farligt her.

Ken-Marek Vatnfjord

lastvognschauffør, Thors Varetransport

Lastvognschauffør Ken-Marek Vatnfjord.

Ken-Marek Vatnfjord træffer sine forholdsregler, især når vejret bliver dårligt.

Ken-Marek forlader Svolvær og kører mod vest ad motorvej E10. Den første tunnel er smal og har lave sider, og han er nødt til at køre ude på midten af vejen. Han sætter farten ned efter frakørslen til Henningsvær, en af de bedst kendte fiskerbyer på Lofoten. Han er udmærket klar over, at der for ikke længe siden skete en dødsulykke her. En dansk lastvogn kørte sandsynligvis for stærkt gennem kurven og fortsatte gennem autoværnet og direkte ned i havet. Isen var spejlglat på ulykkesstedet den dag, hvor den danske chauffør omkom, og lastvognen tog 100 meter autoværn med sig i faldet.

– Anhængeren røg af og bragede ind i førerhuset og derefter ned i vandet. Siden er vejen blevet gjort bredere, og autoværnet er blevet forstærket, men man kan aldrig være for forsigtig. Der er farligt her.

Ken-Marek voksede op i Sarpsborg i det sydlige Norge, men flyttede nordpå, da hans bedstemor i Svolvær blev syg. Han søgte job på det lokale hotel og blev snart efter kærester med hoteldirektøren Anne Helen. Parret flyttede sydpå i et års tid, men Ken-Marek var glad for at flytte nordpå igen, da han blev tilbudt et job som langturschauffør.

Det var i 2007. I dag bor Ken-Marek, Anne Helen og deres søn Kasper i midten af Svolvær, ikke langt fra terminalen, hvor Thors Varetransport, som Ken-Marek arbejder for, ligger.

– Jeg kunne faktisk ikke forestille mig at lave noget andet. Jeg er sikker på, at mange gør det for pengenes skyld, men for mig er langturskørsel en livsstil. Det er en del af mit DNA.

Vi ankommer til fiskerbyen Reine, et af de smukkeste steder på Lofoten. Her bor 330 mennesker, hvoraf de fleste arbejder på fiskerbådene eller fiskefabrikken, og her har Ken-Marek afhentet fisk utallige gange.

Jeg kunne faktisk ikke forestille mig at lave noget andet. Jeg er sikker på, at mange gør det for pengenes skyld, men for mig er langturskørsel en livsstil. Det er en del af mit DNA.

Ken-Marek Vatnfjord

– Det er en god idé at vende den store lastvogn, inden man læsser på, men på vejen ned er der nogle forhindringer, som er svære at komme forbi på hårde dage. Vejen er kun bred nok til én bil, og der er intet autoværn på grund af de mange sving. Vejen ligger lige ned til vandet. Hvis du laver den mindste fejl, ryger du i.

Ken-Marek er glad for, at hans firma prioriterer et tæt partnerskab med Volvo, og hans lastvogn betyder meget for ham.

– Den blev indregistreret samme dag, som min søn blev født. Der var to ting at fejre den dag.

Men i dag sidder Ken-Marek ikke bag sit sædvanlige rat. I stedet testkører han en af virksomhedens nyeste lastvogne, en Volvo FH540 med den nye I-Shift Dual Clutch-teknologi. Han siger, at det er sært ikke at kunne høre, hvornår lastvognen skifter gear.

 

Lastvogn på smal vej på Lofoten.

På Lofoten er mange af vejene smalle og forblæste, og de kan være vanskelige at køre på med en tung lastvogn.

– Så god en gearkasse har min bil ikke engang. Samtidig virker lastvognen meget stærk, og det er vigtigt for os, når det dårlige vejr kommer. Der er ingen tvivl om, at den nye teknologi gør vores hverdag bedre. Det betyder større sikkerhed for os, og det betyder, at vi kan køre med gods året rundt.

Advarselsskilt med den aktuelle vindhastighed.

Det blæser meget på Lofoten. Ken-Marek har engang kørt over broen ved vindhastigheder på over 30 sekundmeter.

Vi kører over broen over sundet Gimsøystraumen. Det er et af de mest forblæste steder på Lofoten. I dag blæser der en let brise, men Ken-Marek har kørt over broen ved vindhastigheder på over 30 sekundmeter, hvor broen faktisk var lukket.

– Lastvognen havde så tung en last, at jeg tænkte, at det nok skulle gå. Pludselig fløj vinduesviskerne op på forruden, solskærmen brækkede af, og vinden ruskede hele lastvognen. Jeg var nødt til at styre op mod vinden for at holde lastvognen på broen. Jeg var ikke bange, men jeg indrømmer, at jeg blev lidt bekymret. Heldigvis gik det, men dét gør jeg aldrig igen, siger han.

Vi er stadig et stykke fra Svolvær, og mørket falder på. På denne tid af året er dagene korte. Mellem 7. december og 5. januar ser man slet ikke solen – kun polarnatten.

– På denne tid af året slapper man aldrig helt af. Vejene er generelt smallere, snedriverne er større, og det er mørkt døgnet rundt. Jeg kan godt lide at sidde bag rattet, men man skal altid være påpasselig. Jeg har set lastvogne ramme rabatten og vælte.

Virksomheden, Ken-Marek kører for, ved præcis, hvad der skal gøres, hvis det bliver rigtig slemt.

– Jeg kan virkelig godt lide min chefs tilgang. Det vigtigste er, at vi når sikkert frem, ikke hvor lang tid, det tager. Vi har aldrig haft alvorlige ulykker. Jeg tror, det er resultatet af en klar strategi ... og især af at bruge gode lastvogne.

Vi er tilbage i Svolvær. Den lange arbejdsdag er forbi. Denne gang gik det hele glat. Nu skal lastvognen tømmes og parkeres, og bagefter sludrer Ken-Marek lidt med nogle kolleger, der stadig er på arbejde.

– Det er altid rart at se terminalen i Svolvær igen efter en lang køretur. Så ved jeg, at jeg snart skal se Kasper igen. Han venter altid på mig derhjemme.

Video fra Lofoten.

Vejen:

E10 hed tidligere Kong Olav V's vej og løber fra Luleå i Sverige til Å i Norge. Fra Svolvær til Reine på Lofoten er vejen snoet og mindre end 6 meter bred – ofte kun 5 meter. Vejen er en af Norges 18 nationale turistveje.

Lastvognen:

Model: Volvo FH540-trækker, 6×2, årgang 2015, med Krone-sættevogn.
Udstyr: I-Shift Dual Clutch og Volvo Dynamisk Styring.
Motor: 13-liters 6-cylindret dieselmotor, som yder 540 hk og 2.600 Nm.
Transportopgaver: Lastvognen transporterer fiskeprodukter og fødevarer på Lofoten og i resten af Norge og tilbagelægger op til 150.000 km om året.

Lignende indhold

En lastvogn på 90 tons ved polarcirklen i Sverige

Langt mod nord i Sverige, et godt stykke nord for polarcirklen, hvor temperaturen kan falde til 40 minusgrader, kører et vogntog på 90 tons med tømmer under ekstremt barske forhold. ...

I krybegear gennem den tilfrosne skov

Isglatte, smalle og kuperede veje og en vogntogsvægt på 76 ton. Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove, men med Volvo I-Shift med krybegear kan Saku Simpanen og hans team klare både kuperet terræn ...

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Filtrer artikler

5 true 5