Godt i gang med et lavere gear

I-Shift-familien har fået et nyt medlem: I-Shift med krybegear. Den nye gearkasse gør det muligt at starte fra stilstand med en last på op til 325 tons.

Nærbillede af I-Shift-komponenter.

Mange af de nye komponenter i det nye I-Shift er fremstillet af højstyrkematerialer.

Testchauffør Jonas Lundmark

Jonas Lundmark, vognmand og felttestchauffør, har kørt mere end 250.000 km med den nye I-Shift.

For tømmerchaufførerne i det nordlige Sverige begynder højsæsonen, når jorden fryser. Kulden kan være streng, ofte under -30° C, men det frosthårde underlag gør det lettere for chaufførerne at køre på skovvejene. Forår og efterår er en noget større udfordring – regn og smeltevand gør det svært at manøvrere med en 24 meter lang tømmerlastvogn.

– Vejrforholdene er vores største udfordring. Vi kører ofte på smalle veje og i vanskeligt terræn, når der er meget vand i skoven, siger chauffør Jonas Lundmark, som netop er blevet færdig med at læsse sin tømmerlastvogn.

En fuldt læsset lastvogn vejer 64 tons, og det er ikke vanskeligt at forstå, hvordan det kan være et problem at sætte i gang med så tung en last i en dyb svensk skov. Jonas stiger ind i førerhuset og sætter i det laveste gear på Volvo Trucks' nye I-Shift med krybegear. Med et let tryk på gaspedalen begynder lastvognen langsomt at bevæge sig fremad.

– Den nye I-Shift giver mig to krybegear, og det er en kæmpehjælp, når jeg skal sætte i gang med tung last under vanskelige forhold, siger Jonas.

Den nye I-Shift giver mig to krybegear, og det er en kæmpehjælp, når jeg skal sætte i gang med tung last under vanskelige forhold.

Jonas Lundmark

tømmerchauffør

Han er en af de felttestchauffører, som har afprøvet den nye gearkasse i de sidste 18 måneder.

– Vi har kørt 250.000 km med den gearkasse, og den har fungeret perfekt.

Gearudvekslingen i det laveste af de to krybegear er 32:1 – dobbelt så langsomt som med en almindelig I-Shift. Jonas’ gearkasse har desuden to bakgear; det laveste af dem har en udveksling på 37:1. 

 

Læsning af tømmer i en finsk skov.

Mere end 40 felttestkøretøjer fra hele verden har været med til at teste den nye gearkasse – fra Sveriges dybe skove til Sydamerikas høje Andesbjerge.

Felttest i Sverige.

Med den nye I-Shift kan man sætte i gang med en fuldt læsset lastvogn blot med et let tryk på pedalen.

Nogle gange, når vejforholdene er dårlige eller i bestemte typer terræn, har jeg lige så stor glæde af bakgearene. Med dem kan jeg bakke med en tung last på en måde, der hidtil ikke har været mulig, siger Jonas.

Det sker ikke sjældent, at Jonas skal læsse tømmer, mens han holder på en dårlig skovvej midt på en skråning. Dengang han kørte i en lastvogn med almindelig I-Shift, var Jonas nødt til at bruge funktionen til kraftfuld igangsætning for at komme i gang.

– På en stejl skråning eller ujævnt underlag er power launch den eneste måde at komme i gang på. Det betyder, at jeg gasser motoren ret højt op og slipper koblingen manuelt. Det virker som regel, men det slider på drivlinen, og det er let at komme til at sidde fast, når hjulene spinder. Med den nye gearkasse skal jeg bare vælge det rette startgear og sætte forsigtigt i gang. Det holder slitagen af drivlinen på et minimum, forklarer Jonas.

Mere end 40 felttestkøretøjer fra hele verden har været med til at teste den nye gearkasse – fra Sveriges dybe skove til Sydamerikas høje Andesbjerge. Ingeniør Niklas Öberg er ansvarlig for testprogrammet, og han er taknemmelig for samarbejdet med felttestchaufførerne.

– Virkeligheden byder på langt vanskeligere udfordringer, end vi kan simulere i vores testlaboratorium, og feedback fra chauffører som Jonas er utrolig vigtig. De kører i dette miljø hver dag og ved, hvad der skal til for at gøre deres arbejde mere effektivt.

Virkeligheden byder på langt vanskeligere udfordringer, end vi kan simulere i vores testlaboratorium, og feedback fra chauffører som Jonas er utrolig vigtig.

Niklas Öberg

testingeniør, Volvo Trucks

Niklas Öberg, testingeniør.

Testingeniør Niklas Öberg er en af de omkring 100 personer, der har været involveret i at udvikle den nye gearkasse.

Niklas Öberg er en af de omkring 100 personer, der er involveret i at udvikle den nye gearkasse. Ifølge ham er princippet bag teknologien i den nye gearkasse ret ligetil. Et sæt ekstra reduktionstandhjul mellem koblingen og huset i en almindelig I-Shift gør det muligt at tilføje et eller to ekstra krybegear og to ekstra bakgear.

– Vi har også forbedret mellemakselbremsen, som bremser mellemakslen under gearskift. Det gør det lettere at manøvrere med tunge laster på stejle skråninger, forklarer Niklas Öberg.

Flere komponenter i den nye gearkasse, blandt andet tandhjul, koblingsmuffer og splitsynkronisering, er blevet forstærket, så de kan klare barske driftsforhold. Lastvogne, der kører med ekstremt høje vogntogsvægte, får desuden forstærkede kardanaksler, så de kan klare et højere moment.

– Vi er nødt til at øge momentet på kardanakslen for at bevare den samme startevne, når vogntogsvægten stiger, og udvekslingsforholdet for drivlinen overordnet er hurtigere, siger Niklas Öberg. – Derfor får lastvogne med en vogntogsvægt over 65 tons en forstærket kardanaksel for at muliggøre et moment på 33.000 Nm i stedet for de almindelige 28.000 Nm.

Det laveste krybegear er så stærkt, at lastvognen på flad vej kan sætte i gang med en vogntogsvægt på op til 325 tons, hvilket er helt enestående for en automatisk gearkasse i en tung lastvogn.

Lastvogn på arbejde i en mine.

I-Shift med krybegear er perfekt til mange forskellige præcisionsopgaver, f.eks. anlægskørsel og vedligeholdelsesarbejde, da den gør det muligt at køre ekstremt langsomt med tunge laster.

 

– Jo tungere last og jo dårligere vej eller terræn, desto større glæde får chaufføren af en lastvogn, der er udstyret med I-Shift med krybegear. Chaufføren kan klare en tung last uden at skulle bekymre sig om at ende i en situation, der i værste fald medfører dyre driftsafbrydelser, siger Peter Hardin, produktchef for FM- og FMX-serien hos Volvo Trucks.

Jo tungere last og jo dårligere vej eller terræn, desto større glæde får chaufføren af en lastvogn, der er udstyret med I-Shift med krybegear.

Peter Hardin

produktchef, Volvo Trucks

Den nye gearkasse fås med direkte drev og overdrive til Volvo Trucks’ 13- og 16-litersmotorer til Volvo FM, FMX, FH og FH16. Den kan således bruges til mange forskellige transportopgaver.

Gearkassen er perfekt til mange forskellige præcisionsopgaver, f.eks. anlægskørsel og vedligeholdelsesarbejde, da krybegearene også gør det muligt at køre ekstremt langsomt.

– Med denne gearkasse kan lastvognen køre fra en halv til to kilometer i timen. Evnen til at køre så langsomt betyder meget for folk med denne type opgaver, for de kan køre langt mere præcist og opnå et bedre resultat. I-Shift med krybegear gør det også muligt at bakke ekstremt langsomt, hvilket er en kæmpefordel, når bakkørslen kræver stor præcision, siger Peter Hardin.

For små vognmandsfirmaer, der kører på krævende ruter, giver I-Shift med krybegear maksimal fleksibilitet og muligheden for en bedre transportøkonomi.

– Med krybegear kan man starte med høj vogntogsvægt i ekstreme situationer, men man kan nu også få en bagakseludveksling, der sænker omdrejningstallet ved normal vejhastighed, og det nedbringer brændstofforbruget. Det er meget vigtigt for vognmænd, der udfører den slags opgaver, tilføjer Peter Hardin.

I førerhuset sidder Jonas Lundmark trygt bag sit rat. Han har lagt den smalle skovvej bag sig og er snart ude på landevejen på vej til savværket, hvor han skal læsse af. Jonas driver transportvirksomheden sammen med sin far, og sammen med en tredje chauffør kører de omkring 4.000 km om ugen.

– Vi tømmerchauffører kommer ofte ud for kørselssituationer, der kræver meget af os, og derfor er vi glade for alle løsninger, som kan gøre vores job lettere. Den nye gearkasse giver en bedre følelse af sikkerhed og kontrol, fordi man ved, at man let kan sætte i gang.

Illustration af ekstra tandhjul i gear.

Gearudvekslingen i det laveste af de to krybegear er 32:1 – dobbelt så langsomt som med en almindelig I-Shift.

Sådan fungerer det: I-Shift med krybegear

Det høje udvekslingsforhold i I-Shift med krybegear er muligt på grund af et ekstra sæt reduktionstandhjul i forhold til en almindelig I-Shift.

Ekstra sæt reduktionstandhjul
Det ekstra sæt reduktionstandhjul sidder lige bag gearkassens koblingshus og består af to ekstra tandhjul – et på indgangsakslen og et på mellemakslen. Med de ekstra reduktionstandhjul kan gearkassen give en gearudveksling, der er næsten dobbelt så høj som med en almindelig I-Shift.

Forbedret gearkasse
For at skabe plads til de ekstra reduktionstandhjul er gearkassen 12 cm længere end en almindelig I-Shift. Mange af de nye komponenter, f.eks. tandhjul, indgrebsmuffer og splitsynkronisering, er fremstillet af højstyrkematerialer.

Gearudveksling
Gearudvekslingen er hastighedsforskellen mellem indgangs- og udgangsakslen i en gearkasse. Når det højeste gear er valgt, er gearudvekslingen 1:1 på en gearkasse med direkte drev. Akslerne roterer med andre ord med samme hastighed. I laveste gear på I-Shift med krybegear roterer udgangsakslen 32 gange langsommere end motorhastigheden – en gearudveksling på 32:1.

Lignende indhold

Et minut – I-Shift med krybegear

I-Shift med krybegear fra Volvo Trucks gør det muligt at starte fra stilstand med laster på op til 325 ton. Den gør det også muligt for vognmændene at køre med hastigheder ned til 0,5 km/t – en stor hjælp, når der skal manøvreres meget præcist....

I krybegear gennem den tilfrosne skov

Isglatte, smalle og kuperede veje og en vogntogsvægt på 76 ton. Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove, men med Volvo I-Shift med krybegear kan Saku Simpanen og hans team klare både kuperet terræn ...

Et minut – I-Shift Dual Clutch

I-Shift Dual Clutch fra Volvo Trucks giver mulighed for jævne gearskift. Teknologien stammer fra sportsvogne og er helt unik inden for tunge lastvogne. Når kørselsforholdene kræver mange gearskift, kommer denne gearkasse virkelig til sin ret. Jo ...

Filtrer artikler

5 true 5