En streg i luften med forbedret aerodynamik

Brændstoffet udgør en tredjedel af vognmandens udgifter, men med en kombination af bedre aerodynamik og den nye EURO 6 trin C-motor har Volvo Trucks nu gjort det muligt at spare tre procent brændstof ved langturs- og regionaltransport.

Vindtunnel.

Ved at udføre test i en vindtunnel kan Volvo Trucks finde muligheder for at forbedre aerodynamikken.

Når en lastvogn konstant kører mellem 60 og 90 km/t, er luftmodstanden en af de faktorer, der påvirker brændstofforbruget mest. I årevis har Volvo Trucks derfor gjort meget for at forbedre aerodynamikken. Mange projekter har resulteret i nyskabelser, der kan nedbringe luftmodstanden betydeligt, og disse nyskabelser vil gradvist se dagens lys i de kommende år. 

Anders Tenstam, teknologispecialist i aerodynamik.

Som teknologispecialist forsøger Anders Tenstam at forudsige kundernes behov i fremtiden.

Et af resultaterne af Volvos bestræbelser er de aerodynamiske forbedringer, der blev lanceret i foråret 2016. Her blev kofangerspoilere, tagspoilere, hjulkasser og stænklapper på Volvo FH optimeret. Sammen med den nye EURO 6 trin C-motor bliver disse forbedringer standardudstyr i alle nye Volvo FH-modeller fra og med juni 2016.

– Allerede ved lanceringen af den nye Volvo FH i 2012 havde vi gjort et stort udviklingsarbejde for at mindske luftmodstanden mest muligt, når nu vores kunder stillede så mange andre krav til lastvognen. Siden da har vi gennemgået hele lastvognen med en tættekam for at se, hvor en forbedring ville give de bedste resultater for kunderne, siger Anders Tenstam, teknologispecialist i aerodynamik.

De forskellige tabsområder og mulighederne for at forbedre dem blev undersøgt i en vindtunnel og med computersimuleringer. Herefter var det et spørgsmål om at sikre, at den nødvendige teknologi kunne produceres i den rette kvalitet og til en rimelig pris. 

Vi har gennemgået hele lastvognen med en tættekam for at se, hvor en forbedring ville give de bedste resultater for kunderne.

Anders Tenstam, teknologispecialist i aerodynamik

– Når man arbejder med avanceret teknologi, handler det meget om at prøve at forudse kundernes fremtidige behov. Og så skal man sikre, at den ønskede teknologi er parat, når lovgivningen og prisniveauet gør det realistisk at introducere den, forklarer Anders Tenstam.

I de seneste år har den teknologiske udvikling givet Volvo Trucks nye muligheder for at forbedre sine produkters aerodynamik. De stadigt stigende brændstofpriser og den øgede bevidsthed om verdens klimaproblemer får kunderne til at kræve mere brændstoføkonomiske lastvogne. Udviklingen mod bedre brændstofeffektivitet er helt i tråd med Volvo Trucks' filosofi om, at hver dråbe brændstof tæller.

Volvo Trucks' motorlaboratorium.

Mats Franzén og hans kollega, projektchef Anders Rutquist, ved den nye EURO 6 trin C-motor i motorlaboratoriet

 

Bestræbelserne på at få mere ud af brændstoffet påvirker også motorudviklingen. – Vi arbejder hele tiden på at opfylde stadig strengere lovkrav om renere motorer uden at give køb på køreegenskaberne. Ydelse, produktivitet og køreegenskaber er virkelig vigtigt for vores kunder og deres chauffører. Vi har altid søgt at opfylde disse krav, men uden at gå på kompromis med brændstofforbruget. Faktisk tværtimod, siger Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks.

For Volvo Trucks har EURO 6 trin C resulteret i en række forbedringer af D11-, D13- og D16-motorerne, eksempelvis stempler med mindre friktion mod cylinderforingen, en ny og forbedret turbolader og en optimeret knastaksel. Sammen med en række softwareforbedringer muliggør det lavere brændstofforbrug uden at forringe motorydelsen.

Det er et produkt, som vil give betydelige kundefordele i form af lavere brændstofudgifter og dermed større fortjeneste ... og med den samme ydelse.

Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks

– Med vores EURO 6 trin C-motor tager vi endnu et stort skridt mod fremtidens energieffektive transport. Det er et produkt, som vil give betydelige kundefordele i form af lavere brændstofudgifter og dermed større fortjeneste ... og med den samme ydelse, siger Mats Franzén. 

Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks

Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks

For mange vognmænd udgør brændstoffet en tredjedel af de samlede omkostninger. En af de virksomheder, som investerer mange penge i at nedbringe brændstofforbruget, er Jastim fra Warszawa i Polen. Jastims tre største kunder er Schenker, IKEA og DHL. Alle tre virksomheder tager miljøspørgsmålet meget alvorligt og tilskynder deres leverandører til hele tiden at nedbringe brændstofforbruget.

For tre år siden, inden Jastim investerede i nye Volvo FH'er, lå virksomhedens gennemsnitlige brændstofforbrug på mellem 31 og 32 liter pr. 100 km. Med Volvo FH-lastvogne og kurser i miljørigtig kørsel er det i dag faldet til 26 liter. Virksomheden siger selv, at de bedste chauffører ligger på 24 liter i gennemsnit og endda kan komme længere ned, når terrænet og aerodynamikken tillader det.

– Det, der så umuligt ud for 3-4 år siden, er nu ren rutine. Det var enormt vigtigt for os at opnå denne store brændstofbesparelse. Faktisk havde vi ikke noget valg. Virksomhedens overlevelse stod og faldt med det, siger Jastims indehaver Jacek Słowiński.

For at forblive konkurrencedygtig fornyer virksomheden regelmæssigt sin lastvognsflåde, og specifikationerne til Volvo Trucks omfatter som regel de nyeste tiltag inden for brændstoføkonomisk kørsel.

Lastvogn fra Jastim SP.

Jastim SP kører jævnligt den samme tur på 330 km mellem Młochów og Tarnowo Podgorne i Polen, og virksomhedens erfaring er, at vinden kan øge brændstofforbruget med 10 liter.

 

– Vi er interesserede i alle teknologiske nyskabelser. Med den mængde brændstof, vi bruger hver måned, kan en ekstra besparelse på op til tre procent svare til tusindvis af liter for os, bemærker Jacek Słowiński.

Jastim kører langturstransport og fokuserer knivskarpt på at spare brændstof, og Volvo Trucks har derfor brugt virksomhedens specifikationer som udgangspunkt for udviklingen af den nye aerodynamikpakke. På denne måde får man et brugbart udgangspunkt for kunder, der kører med en relativt konstant hastighed på 60-90 km/t og derfor kan få mest ud af aerodynamiske forbedringer. Præcis hvor stor en besparelse kunderne kan opnå, afhænger af deres krav og specifikationer, som igen afhænger af vejforholdene på de ruter, lastvognene kører ad.

Med den mængde brændstof, vi bruger hver måned, kan en ekstra besparelse på op til tre procent svare til tusindvis af liter for os.

Jacek Słowiński, Jastim Transport.

Anders Tenstam fra Volvo Trucks er glad for, at den nye og fleksible aerodynamikpakke til langturskunder nu kan markedsføres. Han ser et stort potentiale for videreudvikling, men erkender, at teknologien skal være moden, og at lovgivningen skal understøtte den.

– I dag sætter reglerne for vogntogslængde i mange lande en begrænsning for, hvor meget vi kan opnå, når det gælder aerodynamikken. Hvis trækkerens længde eksempelvis ikke blev regnet med, kunne man give førerhuset en mere hensigtsmæssig udformning. I dag er førerhusets form en hårfin balance mellem forskellige indvendige og udvendige funktioner. Et mere aerodynamisk førerhus ville også give større muligheder længere nede i vogntoget. Der ville nemlig være mindre kraftig turbulens, og turbulens stjæler energi fortil, siger han. 

Jacek Słowiński, indehaver, Jastim SP.

Jacek Słowiński har investeret mange penge i at nedbringe brændstofforbruget i virksomheden Jastim SP.

Anders Tenstam slår også fast, at anhængerne er et område, hvor der kan opnås store aerodynamiske forbedringer. I fremtiden kan det måske medføre et tættere samarbejde med kunderne om at udforme bæredygtige transportløsninger, som omfatter hele køretøjet og ikke bare selve lastvognen. Men det kræver, at der udvikles praktiske løsninger – både hvad angår det tekniske og det forretningsmæssige.

– Vores langsigtede og fokuserede udviklingsarbejde har vist, at vi bør kunne komme tæt på den gode aerodynamik, man finder på personbiler, hvis vi ser på strategiske punkter på lastvognen og samarbejder om relevante lovændringer ud fra et helhedsperspektiv på hele vogntoget. Hvis det lykkes, kan vi i en nær fremtid nedbringe luftmodstanden til det halve sammenlignet med vore dages lastvogne, afslutter Anders Tenstam. 

Lignende indhold

Den rette fornemmelse – sådan udviklede vi IFS

Opgaven var ganske klart defineret: at udvikle et affjedringssystem, der ville give Volvos lastvogne verdens bedste køreegenskaber og komfort. At nå målet var en lidt større udfordring....

Hvilke fordele har chaufførerne af Volvo Dynamisk Styring?

Perfekt stabilitet ved høj hastighed, fuld kontrol ved lav hastighed og langt mindre belastning af muskler og led. Siden det revolutionerende system Volvo Dynamisk Styring (VDS) blev lanceret i 2013, har det ændret mange chaufførers kørselsadfærd ...

Hybridrevolutionen – mange års forskning og udvikling

I juni 2011 leverede Volvo Trucks sin første hybridlastvogn til en kunde. Mere end 50 Volvo FE Hybrid-lastvogne er nu i drift. Lastvognene har krævet mange års forskning og udvikling, og fremtiden tegner lyst for Volvo Trucks' hybridteknologier....

Filtrer artikler

5 true 5