Sådan hjælper I-Shift Dual Clutch den italienske transportvirksomhed Sartori med at spare brændstof på krævende bjergveje

I det bjergrige Norditalien har den familieejede transportvirksomhed Sartori Trasporti brug for lastvogne, der kombinerer høj ydelse med lavt brændstofforbrug. I Volvo FH med I-Shift Dual Clutch har de måske fundet den perfekte løsning.

Giorgio, grundlæggeren af Sartori Trasporti (tv), med sin datter Cristiana, sønnen Enrico (th) og Cristianas mand Federico.

Da familieoverhovedet Giorgio Sartori for halvtreds år siden grundlagde virksomheden Sartori med en trehjulet kabinescooter, var han drevet af sin passion for lastvogne. Han kom hurtigt i kontakt med virksomheder, der havde brug for hjælp til at transportere motordele og læder, og siden har han konsolideret et stærkt samarbejde med førende italienske og internationale producenter af luksuslædervarer.

Sartori Trasporti er aktiv i Italien og kører primært mellem provinsen Vicenza, hvor dens hovedkvarter ligger, og Toscana, hvor den leverer godset til kunderne.

Sartori Trasporti er aktiv i Italien og kører primært mellem provinsen Vicenza, hvor dens hovedkvarter ligger, og Toscana, hvor den leverer godset til kunderne.

I dag driver Giorgio virksomheden sammen med sin søn Enrico, som står for køretøjsflåden, vedligeholdelse og logistik, mens datteren Cristiana sørger for planlægning og administration. Cristianas mand Federico arbejder også for virksomheden, og familiemedlemmerne tilbringer megen tid sammen på hovedkontoret i Arzignano.

– Jeg tror, det er en stor fordel at være en familievirksomhed, især hvis man er så tætte, som vi er. Selvfølgelig går bølgerne højt af og til, men det hele glider fremad uden de store vanskeligheder, siger Giorgio Sartori.

Siden grundlæggelsen har Sartori Trasporti fokuseret benhårdt på kvalitet, præcision og punktlighed, og virksomheden begyndte tidligt at bruge Volvo-lastvogne til leverancerne. I dag består flåden af 29 lastvogne, hvoraf de 16 er fra Volvo.

Vi kører meget på bjergveje, og derfor har vi brug for lastvogne med høj ydelse, men lavt brændstofforbrug.

Om morgenen og om aftenen er der virkelig travlt hos Sartori. Her læsses der af og på lastvognene.

Om morgenen og om aftenen er der virkelig travlt hos Sartori. Her læsses der af og på lastvognene.

Hver dag fra klokken 6 til 8 om morgenen holder lastvognene i kø ved porten til Sartori for at få deres fragtopgaver, og det samme gentager sig ved dagens slutning. Der er et imponerende mylder af gaffeltrucks, der som en flok kolibrier summer frem og tilbage mellem lagerbygningen og de ventende anhængere. Sønnen Enrico holder øje med den vigtige af- og pålæsning sammen med sin svoger Federico.

– Vi læsser på lastvognene ved daggry, for de bliver nødt til at køre tidligt for at komme hurtigst muligt frem og leve op til kundernes lagerkrav. Vi har også chauffører, der udelukkende kører om natten. De kører om aftenen og når frem næste morgen.

Lige som sin far er Enrico lastvognsentusiast og brænder for teknologi. Han følger interesseret med, hver gang Volvo Trucks præsenterer noget nyt, og han er meget tilfreds med sine seneste indkøb: to Volvo FH-lastvogne med I-Shift Dual Clutch, som har vist sig at være helt ideelle til vejene i Toscana. 

Sartori Trasporti har opnået betydelige brændstofbesparelser med I-Shift Dual Clutch i kuperet terræn. Her er I-Shift Dual Clutch i sit es, for de hurtige, rykfri gearskift betyder, at lastvognen ikke taber motorkraft.

Sartori Trasporti har opnået betydelige brændstofbesparelser med I-Shift Dual Clutch i kuperet terræn. Her er I-Shift Dual Clutch i sit es, for de hurtige, rykfri gearskift betyder, at lastvognen ikke taber motorkraft.

 

– For mig er ydelsen meget vigtig for at tjene penge på en lastvogn, men det hænger nøje sammen med brændstofforbruget, som skal ligge fast. Vi kører meget på bjergveje, og derfor har vi brug for lastvogne med høj ydelse, men lavt brændstofforbrug. Med den nye I-Shift Dual Clutch-gearkasse regner vi med at spare 3 % brændstof sammenlignet med den gamle version!

I faktiske tal betyder det, at Sartori Trasporti kan regne med at have sparet 2.500 euro på diesel ved årets udgang – takket være de to lastvogne med I-Shift Dual Clutch, som kører 150.000 km. Men der er også andre fordele. 

Sartori Transportis lastvogne kører normalt 150.000 kilometer om året. Med I-Shift Dual Clutch vurderer de, at de sparer 2.500 euro om året på brændstof for hver lastvogn.

Sartori Transportis lastvogne kører normalt 150.000 kilometer om året. Med I-Shift Dual Clutch vurderer de, at de sparer 2.500 euro om året på brændstof for hver lastvogn.

 

– Efter kun seks måneder regner vi med yderligere besparelser på hele lastvognens drivline. Vi får lidt højere gennemsnitsfart og mindre dækslid takket være det jævne motormoment. Vi er ved at teste dæk, som vi vil kunne køre 400.000 km med, siger Enrico.

Sartori er i dag en blomstrende virksomhed, men det har ikke altid været let for familien, især ikke da finanskrisen ramte Italien for nogle år siden. Heldigvis havde familien sine egne lagerbygninger og var ikke nødt til at betale lejeudgifter, og sammen med sine kunder kom virksomheden ud af den hårde periode med succes.

Familiens overhoved Giorgio på byggepladsen for Sartoris nye hovedkvarter.

Familiens overhoved Giorgio på byggepladsen for Sartoris nye hovedkvarter.

– Vores økonomiske vanskeligheder hang nøje sammen med deres, så vi arbejdede sammen. Flere af dem har vi haft forbindelse til i årevis, fordi de i sin tid begyndte at handle med min far. Det førte os ind i en god cirkel og skabte ideen om at hjælpe hinanden, forklarer Cristiana Sartori.

I dag synes finanskrisen at være langt væk, og alle forudsætninger for fortsat vækst er lige ved hånden for den familieejede virksomhed. Sartori-familien er allerede i færd med at investere i fremtiden og opfører et nyt hovedkvarter lige uden for Arzignano. Her skal virksomheden fusionere med Velo Trans Srl, som Sartori allerede ejer 51 % af.

– Når de to selskaber samles i én virksomhed med 10.000 kvadratmeter til rådighed, bliver det lettere at arbejde. Vi kan udnytte vores plads og ressourcer optimalt og endnu engang forbedre den service, vi leverer. Vi regner med at flytte ind til foråret, siger Giorgio Sartori med et tilfreds smil.

SARTORI TRASPORTI SRL

Grundlagt: 1966.
Ejerskab: Giorgio Sartori. Sartori-familien ejer desuden 51 % af transportvirksomheden Velo Trans Srl.
Hovedkvarter: Arzignano, Vicenza.
Antal medarbejdere: 36 (inkl. chauffører).
Opgaver: godstransport for tredjepart, især alle typer læder, kemiske produkter, tekstiler og maskiner. Virksomheden har været UNI EN ISO 9001:2008-certificeret siden 1996.
Antal Volvo-lastvogne: 16.
Udstyr: Alle nye Volvo-trækkere har I-Shift Dual Clutch, førerhuse med dobbelte køjer og avancerede specifikationer (Volvo Dynamisk Styring, sporassistent og kollisionsadvarsel med nødbremse).
Brændstofforbrug: 35 liter/100 km på ture til Toscana, 28 liter/100 km på ture til Campania.
Markedet: Sartori Trasporti er aktiv i Italien og kører primært mellem provinsen Vicenza, hvor dens hovedkvarter ligger, og Toscana, hvor den leverer godset til kunderne. Virksomheden kører desuden med kemikalier til læderforarbejdning på forskellige fabrikker og kører derfor næsten aldrig med tomme anhængere.

Lignende indhold

Vores overlevelse som virksomhed afhænger af et lavt brændstofforbrug, uddannede chauffører og højtydende lastvogne

Gennem chaufføruddannelse, særlige incitamenter og investeringer i moderne lastvogne og teknologi har den polske transportvirksomhed reduceret brændstofforbruget til et niveau, der før blev betragtet som umuligt....

Lettere lastvogne giver en højere nyttelast

Arclid Transport driver forretning på et meget konkurrencepræget marked og havde derfor brug for at maksimere nyttelasten og øge produktiviteten. Ved at investere i specifikke transportløsninger i kombination med chaufføruddannelse har flådeleder ...

Uptime Express i USA

Taylor White, vicedirektør hos AMX, har mange gode grunde til at vælge Volvo. Det nye Uptime Center i Greensboro, North Carolina, sparer virksomheden tid og penge....

Filtrer artikler

5 true 5