I krybegear gennem den tilfrosne skov

Isglatte, smalle og kuperede veje og en vogntogsvægt på 76 ton. Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove, men med Volvo I-Shift med krybegear kan Saku Simpanen og hans team klare både kuperet terræn og dårlige kørselsforhold.

Saku Simpanens lastvogn på en isdækket skovvej i Finland.

Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove.

Det er midt om vinteren, og sneen ligger så tykt på træernes grene, at de buer nedad. De korte dage passerer i et uendeligt tusmørke. Forlygterne på Volvo FH16-tømmerlastvognstoget fra Kuljetus S. Simpanen skærer gennem disen og den hvidklædte skov.

Jo dybere Saku Simpanen kører ind i skoven, jo mindre og smalle bliver vejene. Til sidst har de ikke længere navne. Nogle af dem er som skøjtebaner. I vejsiden står der med jævne mellemrum jagttårne af træ til at skyde elge fra. Om vinteren ser man ofte elge i området, men lige nu har de gemt sig dybt inde i skoven.

Volvo FH16 på isdækket vej.

Nogle af de veje, Saku Simpanen kører på, er så små og smalle, at de ikke engang har navne.

Saku tjekker computeren i lastvognen for at se, hvor han skal hente sin næste last. Det er dagens anden opgave – allerede ved daggry var han forbi det lokale savværk i Keitele med en last tømmerstokke. Keitele ligger i det nordlige Savonia i det centrale Finland. Saku har turet rundt på vejene i området, siden han var 10, og han kender samtlige bakker og sving. Som dreng kørte han med i sin fars Volvo-lastvogn, og allerede da han begyndte i skolen, var han klar over, at det skulle være hans profession. Han gik ind i familievirksomheden i 1998 og overtog ledelsen i 2006.

– Kørsel og motorer er mine helt store interesser. Jeg har nok også fået branchen ind med modermælken. Min far Seppo drev egen transportvirksomhed, og det var helt naturligt for mig at følge i hans fodspor, forklarer han.

Den finske vognmand Saku Simpanen.

Saku Simpanen har turet rundt på vejene i området, siden han var 10, og han kender samtlige bakker og sving.

Sammen med sin kone Jaana-Riitta ejer han i dag Kuljetus S. Simpanen – en virksomhed, der specialiserer sig i tømmertransport. Parret har været sammen i 20 år, heraf næsten ti som forretningspartnere. Saku er administrerende direktør og chauffør, mens Jaana-Riitta tager sig af økonomien og transportplanlægningen. Virksomheden har desuden yderligere fem chauffører ansat.

Sakus nyeste Volvo FH16 har I-Shift med krybegear. Det forbedrer lastvognens startevne under vanskelige forhold. Resten af lastvognen er ligeledes specificeret med øje for detaljen. Både lastvogn og anhænger har fuld luftaffjedring. Sidefjælene, der skal holde tømmerstokkene på plads, er automatiske og kan fjernbetjenes. Og kranen kan styres fra en opvarmet kabine. Underkøringsbeskyttelse er ikke lovpligtig for tømmerlastvogne i Finland, men er alligevel installeret.

– Jeg har en næsten perfekt tømmerlastvogn. Hvis Gud har lavet en, der er bedre, holder han den for sig selv, siger Saku med et smil.

En af de største fordele ved krybegearet er efter Sakus mening, at lastvognen altid kan sætte i gang, selv når den kører med store laster. – Bakgearet er mindst lige så godt som de fremadgående gear. Det gør, at vi kan bakke og dreje meget præcist og kontrolleret. 

Jeg har en næsten perfekt tømmerlastvogn. Hvis Gud har lavet en, der er bedre, holder han den for sig selv.

Saku Simpanen, ejer, Kuljetus S. Simpanen

Krybegearene er bare ét eksempel på, at Saku hele tiden ønsker at være på forkant med den tekniske udvikling i branchen. Da den maksimale tilladte vogntogsvægt blev sat op til 76 tons i Finland i 2013, var hans Volvo en af de første lastvogne i landet, som blev ombygget og inspiceret efter de nye regler.

 

Læsning af tømmer i en finsk skov.

Både lastvogn og anhænger har fuld luftaffjedring. Sidefjælene, der skal holde tømmerstokkene på plads, er automatiske og kan fjernbetjenes. Og kranen kan styres fra en opvarmet kabine.

Tømmerstokke.

Før produktionen begynder, bliver tømmerstokkene målt og sorteret efter længde og tykkelse.

– Jeg vil hele tiden udvikle mig og prøve noget nyt. Det kræver, at jeg får god støtte fra f.eks. driftssikre lastvogne, karosserier og kraner. Vi har samarbejdet med Volvo i næsten 50 år, og det har hjulpet os til at opnå succes, påpeger han.

Efter et kvarters kørsel på de snoede skovveje nærmer Saku sig opsamlingsstedet. Han er nu så langt ude i vildnisset, at vejen ikke engang er vist på kortet. Han standser sin Volvo FH16 ved en korsvej og sætter en advarselstrekant på jorden for at advare andre om, at der er en tømmerlastvogn forude. Dette er meget vigtigt. Vejene er så smalle, at der ikke er plads til at vige eller passere andre køretøjer.

I et T-kryds spreder Saku en blanding af salt og sand. Hans Volvo FH16 arbejder sig op ad en bakke og ned igen på den anden side, hvor han skal vende. Han svinger lastvognen rundt og standser ved siden af en høj stabel tømmerstokke. Han klatrer ud af førerhuset og ind i kranens kabine og sænker derefter støttebenene.

Vi har samarbejdet med Volvo i næsten 50 år, og det har hjulpet os til at opnå succes.

Saku Simpanen, ejer, Kuljetus S. Simpanen

Kranens grab er nærmest en forlængelse af Sakus hænder. Når det er nødvendigt, samler han tømmerstokkene ved at holde dem lodret og banke stammernes ender mod jorden. Først læsser han lastvognen, derefter anhængeren. Stablerne sikres med automatiske sidefjæle. Da han er færdig med den første stabel på anhængeren, bliver den flyttet bagud med en hydraulisk cylinder.

Da lastvognen og anhængeren er fuldt læsset, sætter Simpanen sig bag rattet. I-Shift aktiverer automatisk krybegearet, da systemet registrerer den tunge last. Det er i situationer som denne, at krybegearet fungerer bedst, og Volvo FH16'eren kører støt og roligt op til toppen af bakken, selv om den kører med 76 tons.

Tømmeret læsses af ved savværket.

– Vi kører rigtig meget på små skovveje og i bakket terræn, så vi har brug for stor kraft. Vores Volvo med krybegear er en god samlet pakke til tømmertransport. Den har alt det, vi skal bruge: kraft, kørselskomfort og sikkerhed.

Saku kører sin sædvanlige tur til savværket i Keitele omkring 20 km borte. Her holder han i kø, til det bliver hans tur til at læsse tømmerstokkene af på et bredt transportbånd. Her ender de fleste af Kuljetus S. Simpanens leverancer, og virksomhedens lastvogne kommer i gennemsnit forbi savværket ti gange om dagen. Lastvognene skal ankomme til savværket og køre igen inden for en periode på 20 minutter. 

Før produktionen begynder, bliver tømmerstokkene målt og sorteret efter længde og tykkelse. Herefter kører savværkets gaffeltrucks de sorterede tømmerstokke til hver deres stabel på lageret. Men på det tidspunkt har Saku for længst forladt stedet for at hente sin næste last. I dette tempo kan han nå at hente tre laster til, inden arbejdsdagen er omme.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Kontor: landsbyen Säviä ved Pielavesi
Historie: Seppo Simpanen grundlagde virksomheden i 1968.
Nuværende ejere: Saku og Jaana-Riitta Simpanen, siden 2006
Medarbejdere: to ejere, fem chauffører
Branche: tømmertransport i det nordlige Savonia

Flåde:

• Volvo FH16 750, 8×4 tridem, 2016-model.
• Volvo FH16 750 8×4 tridem, 2014-model.
• Volvo FH16 750 8×4 tridem, 2013-model.
• Fem tømmerlastvogne, heraf tre Volvoer, gennem et netværk af underleverandører.
• Andre serviceydelser fra Volvo Trucks: Dynafleet, Guld kontrakt, deltagelse i Volvo Trucks-chaufføruddannelse
• Største kunder: UPM, Keitele skov

Lignende indhold

En lastvogn på 90 tons ved polarcirklen i Sverige

Langt mod nord i Sverige, et godt stykke nord for polarcirklen, hvor temperaturen kan falde til 40 minusgrader, kører et vogntog på 90 tons med tømmer under ekstremt barske forhold. ...

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Et minut – I-Shift med krybegear

I-Shift med krybegear fra Volvo Trucks gør det muligt at starte fra stilstand med laster på op til 325 ton. Den gør det også muligt for vognmændene at køre med hastigheder ned til 0,5 km/t – en stor hjælp, når der skal manøvreres meget præcist....

Filtrer artikler

5 true 5