Design af et fantastisk udsyn

Den nye Volvo FH's sidespejl blev udviklet for at sikre bedre udsyn, men bidrager samtidig til lastvognens identitet.

Ismail Ovacik tegner skitser.

– Geometrien er meget vigtig. Der skulle integreres fire separate spejle, så vi fokuserede på at få det til at ligne en samlet enhed, siger Ismail Ovacik.

Sidespejle fra Volvo Trucks.

De nye design giver forbedret udsyn, men afspejler stadig Volvos unikke identitet.

Hvor meget tæller detaljerne i designet af en lastvogn? Og hvad kan designdetaljerne udtrykke? Da Volvo Trucks udviklede et nyt sidespejl for at give chaufførerne et bedre

udsyn, var det naturligvis først og fremmest med tanke på sikkerheden. Det var dog også meget vigtigt at kommunikere disse forbedringer gennem et banebrydende æstetisk udtryk.

Den nye Volvo FH blev lanceret i 2012 og præsenterede adskillige markante teknologiske opgraderinger. En af de mest succesrige tunge lastvognsmodeller i verden havde også fået et nyt

design. Funktionalitet og ergonomi var de nøgleord, der blev brugt til at beskrive det ny FH-førerhus. Samtidig betød en række forbedrede sikkerhedsfunktioner, at det blev ekstremt godt modtaget på markedet.

Et team hos Volvo havde påbegyndt designarbejdet på et nyt sidespejl allerede i 2006. Ismail Ovacik er ledende eksteriørdesigner hos Volvo Group Truck Technology. Han understreger vigtigheden af de forskellige partnere inden for teknik og ergonomi hos Volvo, der var involveret i det nye design af sidespejlene. – Vi arbejdede sammen på at finde frem til den

ultimative forbedring. Hvordan kan vi kommunikere til markedet, at Volvos lastvogne har det bedste udsyn? Eftersom sikkerhed er en af vores kerneværdier, var det meget vigtigt at få dette budskab frem.

En af de vigtigste forbedringer på den nye FH-model var det direkte udsyn. Det eneste større problem i den tidligere generation af Volvo FH vedrørte A-stolperne – de lodrette stolper på hver side af lastvognens forrude.

– Det handler ikke kun om at give chaufføren det perfekte udsyn eller forbedrede funktioner, men også om, hvordan vi udtrykker dette som en integreret del af den »samlede« lastvogn.

Ismail Ovacik

ledende eksteriørdesigner, Volvo Trucks

I den nye version er der større mellemrum mellem stolperne og spejlene. Det giver chaufføren et bedre udsyn til jorden direkte gennem sideruden. Mellemrummet er yderligere forbedret med det slanke design – der er stort set ingen begrænsninger af spejlet, og det drejer rundt på et enkelt led, hvilket overflødiggør en stor del af huset. Der er også en åbning mellem spejlene, sådan at hver eneste lille overflade udnyttes til at skabe et bedre udsyn.

Det er tydeligt, at designarbejdet har haft fokus på at få alle vinkler helt rigtige. Spejlets placering i forhold til den bageste del af førerhuset var også omhyggeligt udtænkt, og det er elegant forbundet til den øvre og nedre del af førerhuset. 

 

Ismail Ovacik i designstudiet.

Under designarbejdet med sidespejlene måtte Ismail Ovacik være meget opmærksom på detaljer og opnå de helt rigtige vinkler.

– Geometrien er meget vigtig, fortsætter Ismail Ovacik. – Der skulle integreres fire separate spejle, så vi fokuserede på at få det til at ligne en samlet enhed.

Udvikling af et lastvognselement med en stærk identitet kræver, at teknik og kreativitet går hånd i hånd. Forbedringen af sidespejlet fik positiv feedback af både kunder og medier og betragtes som en markant opgradering af forgængeren.

Selvom større sikkerhed naturligvis var hovedformålet, var det også vigtigt for teamet at skabe et markant æstetisk udtryk.

– Vi ønskede at udvikle et element, der afspejlede alt det, som Volvo står for, siger Ismail Ovacik. – Det handler ikke kun om at give chaufføren det perfekte udsyn eller forbedrede funktioner, men også om, hvordan vi udtrykker dette som en integreret del af den »samlede« lastvogn. Tingene ser ud på den måde, de gør, af en grund. Vores tilgang er et helhedsudtryk, og vi arbejder hen mod et holistisk design, der er med til at give lastvognen en specifik identitet. En Volvo-identitet.

Ismail Ovacik

TITEL: ledende eksteriørdesigner hos Volvo Group Truck Technology
ALDER:
 36
ÅR HOS VOLVO:
 8
ARBEJDSPLADS:
 det europæiske designstudie hos Volvo Group Trucks Technology i Göteborg, Sverige

Lignende indhold

Lettere og mere sikker natkørsel med natindstillingen.

Med Volvo Trucks' natindstilling fjernes alt unødvendigt baggrundslys fra instrumentpanelet med et enkelt klik på en knap, hvilket giver større komfort og udsyn ved kørsel om natten....

Et minut – pladsen i førerhuset

De seneste år har designforbedringer på Volvo Trucks' førerhuse betydet, at den indvendige størrelse af Volvo FH er vokset med op til en kubikmeter. Det giver en mere rummelig og luftig fornemmelse, samtidig med at opbevaringskapaciteten er vokset ...

Et minut – udsyn

Et begrænset udsyn i trafikken bringer sikkerheden i fare for chaufførerne og andre trafikanter. Det er grunden til, at Volvo Trucks designer sine førerhuse, så de minimerer omfanget af distraktioner og giver maksimalt udsyn. Blandt detaljerne kan ...

Filtrer artikler

5 true 5