Lettere lastvogne giver en højere nyttelast

Arclid Transport driver forretning på et meget konkurrencepræget marked og havde derfor brug for at maksimere nyttelasten og øge produktiviteten. Ved at investere i specifikke transportløsninger i kombination med chaufføruddannelse har flådeleder Peter Conway nået disse mål.

Flådeleder Peter Conway har sørget for at modernisere flåden hos Arclid Transport.

Aflæsning af sand.

Aflæsning af sand i Bathgate Groups grusgrav.

Det var et ganske enkelt regnestykke: Hvert kilo, der trækkes fra lastvognens vægt, er et ekstra kilo nyttelast – og hvert ekstra kilo nyttelast er med til at give en bedre bundlinje. – En lastvogn, der derimod kører uden last eller ineffektivt, er penge lige ud af vinduet, siger Peter Conway.

Det er nu nogle år siden, at den virksomhed, han arbejder for, besluttede at lave ændringer af deres virksomhedsaktiviteter. I det meste af Arclids historie har virksomhedens eneste kunde været moderselskabet, den familieejede Bathgate-koncern, hvis lastvogne transporterer sand fra Bathgate Groups grusgrav (Bathgate Silica Sand) i Cheshire i Nordvestengland til forskellige steder rundt om i Storbritannien. Men i og med at virksomheden kun havde denne ene kunde, betød det, at lastvognene sommetider kørte med tomt læs på vej hjem.

– Det var altafgørende for os at tiltrække flere kunder for at øge rentabiliteten, men for at opnå dette var vi nødt til at tilpasse os bedre til markedsbehovene og bliver mere bevidste om vores brandimage, forklarer Peter Conway.

Han og hans kolleger var klar over, at stadig flere virksomheder krævede rettidige leveringer og nyttelast. Det første og nødvendige skridt for Arclid var derfor at investere i førsteklasses køretøjer, der afspejlede et førsteklasses brandimage, som præsenterede dem som en virksomhed, der kunne garantere kunderne rettidige leveringer og maksimal effektivitet.

Det er meget vigtigt for os at specificere en lastvogn skræddersyet til Arclid Transport i modsætning til bare at vælge et samlebåndsproduceret standardchassis.

Peter Conway

flådeleder, Arclid Transport

Efter at have overværet lanceringen af Volvo FH-lastvognen i Göteborg i Sverige i 2012 var Peter Conway ikke i tvivl om, at han havde fundet den helt rigtige lastvogn til Arclids behov. Det lette chassis, som Volvo kunne tilbyde, var en af de vigtigste differentiatorer, men også niveauet af komfort og sikkerhed for chaufføren i Volvo-førerhusene og den højtydende motor og gode brændstoføkonomi var afgørende.

Lastvogn fra Arclid bliver læsset.

Arclids seneste tilføjelse til flåden – tre Volvo FH-lastvogne – er udstyret med en række forbedringer, bl.a. Volvo Trucks' egen lette midterløfteaksel, som samlet set giver en vægtbesparelse på 280 kilo.

 

Siden da har omtrent 90 % af alle nye køretøjer til virksomhedens flåde været Volvo-lastvogne. Peter Conway specificerer selv køretøjerne og har et tæt samarbejde med sin lokale Volvo-forhandler, Thomas Hardie. Som noget ret usædvanligt i branchen servicerer Thomas Hardies værksted Arclids lastvognen om natten, så nedetiden er minimal. De har regelmæssigt kontakt og et tæt samarbejde, når det gælder planlægningen af servicearbejde, og når lastvognen er til service, får chaufføren stillet en lånelastvogn til rådighed.

Advarselsskilt med den aktuelle vindhastighed.

Det blæser meget på Lofoten. Ken-Marek har engang kørt over broen ved vindhastigheder på over 30 sekundmeter.

– Det er meget vigtigt for os at specificere en lastvogn skræddersyet til Arclid Transport i modsætning til bare at vælge et samlebåndsproduceret standardchassis, forklarer Peter. – Vi mener, at al ekstra vægt modarbejder det, vi prøver at opnå i virksomheden. Hvis vi kan spare 100 kilo pr. køretøj, giver det os 200 kilo ekstra nyttelast pr. køretøj pr. dag, eftersom de fleste af vores køretøjer kører med to læs om dagen. Med en flåde på 33 køretøjer og udregnet for et år gør det en betydelig forskel.

I dag kører Arclids lastvogne sjældent uden læs. Det er lykkedes virksomheden at tiltrække nye kunder, som de kører med tør bulklast for ind imellem deres leverancer for Bathgate Group.

Volvo opfylder alle vores krav, og alt, hvad vi har behov for, er allerede indbygget i køretøjet.

Peter Conway

flådeleder, Arclid Transport

Arclid-lastvogn på arbejde.

At investere i kvalitetskøretøjer er en vigtig del af Arclids bestræbelser på at opbygge et omdømme som en førsteklasses serviceleverandør.

Peter Conway er utroligt stolt af de ændringer, der er sket i forhold til virksomhedens flåde og forretningsaktiviteter. Han startede selv sin karriere som lastvognschauffør, og han mener derfor, at det er vigtigt at finde tid til at komme ud på vejene for at holde sig opdateret om de sidste nye modeller og den nyeste teknologi. Men investering i den bedste teknologi på markedet er kun én del af det, der baner vej til succes. Han ved, at gode chauffører også er af stor betydning. Hver gang der leveres en ny Volvo-lastvogn, besøger Thomas Hardies chaufførunderviser Arclid. Han analyserer chaufførernes køreteknik og giver råd og vejledning til, hvordan de kan forbedre både sikkerheden og brændstoføkonomien.

– Vi vil være en førsteklasses virksomhed, og derfor er det også vigtigt, at både vores køretøjer og vores medarbejdere afspejler virksomheden som en professionel virksomhed med kundeservice af høj kvalitet. Det er ikke vores strategi at være de billigste – men vi vil tilbyde den absolut bedste værdi i forhold til, hvad kunderne får for deres penge. Så vi har et team af meget professionelle chauffører ansat og investerer regelmæssigt i chaufføruddannelse.

Arclid Transport arbejder konstant på at øge nyttelasten yderligere, og via en række forbedringer har den seneste tilføjelse til flåden – tre Volvo FH-lastvogne – været i stand til at komme af med yderligere 280 kilo. En bemærkelsesværdig ændring var tilføjelsen af Volvos lette midterløfteaksel. (I Storbritannien skal køretøjer på over 40 ton have tre aksler). For at minimere indvirkningen på nyttelasten udstyrede Arclid Transport tidligere sine Volvo-lastvogne med et let midteraksel fra en tredjepartsleverandør. Denne midteraksel var ca. 400 kilo lettere end en almindelig pusheraksel.

Volvo Trucks' nye lette midterløfteaksel er dog stadig næsten 50 kilo lettere. Ikke blot forbedrer dette nyttelasten yderligere, det forkorter også leveringstiden, da lastvognen kan leveres direkte fra Volvo Trucks' fabrik i stedet at skulle gennem en tredjepartsleverandør.

– Eftersom de fleste af vores køretøjer kører med to læs om dagen, har vi rundt regnet vundet et ton i nyttelast, sammenlignet med hvis vi brugte en almindelig pusheraksel, siger Peter Conway og tilføjer: – Faktisk er Volvo Trucks' lette midterløfteaksel den perfekte løsning for os, da den ikke giver nogen lang leveringstid, og alt håndteres i Volvo-regi med hensyn til garanti, tilgængeligheden af reservedele osv. Jeg tror, at Volvo nu ganske enkelt opfylder alle vores krav, og alt, hvad vi har behov for, er allerede indbygget i køretøjet.

 

Bathgate Groups grusgrav.

Bathgate Groups grusgrav ligger i Cheshire i Nordvestengland. Herfra kører Arclid Transports lastvogne sand til alle egne af Storbritannien.

Arclid Transport

HISTORIE: grundlagt i 1972 som et selvstændigt datterselskab i Bathgate Group. Arclid arbejdede førhen udelukkende for andre virksomheder i koncernen, men inden for de seneste år er de også begyndt at tage opgaver fra eksterne kunder. I dag udgør Arclids opgaver for koncernen 50 %.

YDELSER: transport af tør bulklast, hovedsageligt sand fra Bathgate Groups grusgrav i Cheshire i Storbritannien. Anden transport omfatter cement, ler, dolomit, fosfat og salt.

Lignende indhold

Succes med blandet kørsel

Den australske flådeejer Craig Fox mener, at hans succes i transportbranchen skyldes to ting: at han kører med laster, der giver penge, og at han kører med mange forskellige slags gods....

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Langt under jorden i København

Metrobyggeriet er i fuld gang i København. Jordkørsel i en storby med over en million indbyggere er en stor udfordring for lastvognschaufførerne. Johnny Olsen er en af dem. Her er hans historie....

Filtrer artikler

5 true 5