Seks tip til at vælge en lastvogn til distributionskørsel i byen

Antallet af valgmuligheder til distributionskørsel i byen kan virke overvældende, men det behøver det ikke at være. Tobias Bergman, produktchef hos Volvo Trucks, fremhæver seks faktorer, man bør overveje.

Volvo FE på smal gade

Byer kan være en udfordring for lastvogne, og dét bør man tænke over, når man vælger lastvogn.

Der er en række ting, der skal tages med i betragtning, når man vælger en lastvogn til distributionskørsel i byen, f.eks. hvor den skal køre, og hvor længe den skal bruges.

Tobias Bergman

Tobias Bergman, produktchef hos Volvo Trucks.

Volvo Trucks' FL-, FE- og FM-lastvogne er alle designet, så de kan opfylde forskellige behov på distributionsmarkedet, og de kan alle tre specificeres helt nøjagtigt til den enkelte kundes krav. Selvom det er godt at have flere forskellige valgmuligheder, kan det også virke forvirrende. Det, som gør tingene endnu mere vanskelige, er det faktum, at mange kunder i dette segment ikke nødvendigvis har fokus på logistik.

– Vi er opmærksomme på, at mange af de virksomheder, der køber lastvogne til distributionskørsel i byen, ikke primært er logistikoperatører. Det er virksomheder, hvis primære fokus er på andre ting, f.eks. bagerier eller entreprenører, der transporterer udstyr. De har måske endda brugt varevogne til leveringer før, men ønsker nu den plads og fleksibilitet, som de kan få med en lastvogn, siger Tobias Bergman, produktchef hos Volvo Trucks.

Hans anbefaling? – Tænk godt igennem, hvad der er dine behov i dag og i fremtiden. Men du behøver ikke at stå alene med det. Din lokale Volvo Trucks-forhandler kan som din partner hjælpe dig med at finde frem til, hvilket køretøj og hvilken købsaftale der egner sig bedst til dine behov.

Billede af by.

Vær forudseende
Lastvogne, der er præcist skræddersyet til en opgave, kan give en lav ejeromkostning. Men et mere alsidigt køretøj med færre designspecifikationer opnår ofte en højere gensalgsværdi. Overvej fordelene og ulemperne ved et stramt specificeret køretøj, hvis du ved, at du får brug for at opgradere flåden inden for nogle få år, eller hvis der er sandsynlighed for, at du får andre typer opgaver.

1. Tag emissionsreglerne med i betragtning
I de fleste storbyer strammes begrænsningerne af støj- og luftemissioner. Disse regler kan have betydning både for valget af køretøj og købsbetingelserne. Hvis du vil fremtidssikre din virksomhed, kan Volvo Trucks ofte tilbyde en tilbagekøbsordning, hvis du køber et nyt køretøj. Driftsleasing kan også være et smart alternativ.

2. Hav øje på udsynet
Lastvogne med små hjul og direkte udsyn giver chaufførerne et bedre overblik over deres omgivelser. Dette kan være et vigtigt sikkerhedshensyn i byer med smalle gader og i områder med mange cyklister og fodgængere. Nogle byer er endda begyndt at lovgive om udsynet, hvilket lastvognene skal overholde. Det er et område, man bør have et vågent øje på.

3. Tænk over, hvornår og hvordan lastvognen læsses
Hvor og hvor ofte køretøjerne skal læsses og aflæsses, er endnu en vigtig overvejelse. I forbindelse med distributionskørsel i byen kan en chauffør i gennemsnit stige ind og ud af køretøjet hver 200-300 meter. En lav indstigning kan spare tid og undgå skader. Det er også en hjælp at have et kompakt køretøj, hvis du har leveringer til små butikker i bymidten, som ofte har små eller smalle læsseramper.

4. Tænk over manøvredygtigheden
Jo mindre et køretøj er, desto lettere er det at manøvrere. Dette kan være en vigtig overvejelse, når lastvognen skal manøvreres til og fra læsseområderne og gennem smalle gader. Der er ikke nogen standard for, hvor store læsseramper skal være. Generelt gælder det, at hvis køretøjet bruges til af- og pålæsning på store depoter, er det ikke noget problem at have et stort køretøj. Levering til mindre butikker kan derimod betyde, at køretøjet skal føres ned ad stejle ramper og gennem smalle stræder.

5. Få mest muligt ud af de lange stræk
Hvis lastvognen sommetider bruges til længere ture mellem forskellige byer, kan en større og mere alsidig lastvogn være den bedste løsning. På længere ture kan chaufføren have behov for et sted at hvile sig. Ekstraudstyr som f.eks. integreret navigation og Dynafleet kan også hjælpe chaufføren med at holde kursen og spare brændstof på de lange ture. Et større og mere komfortabelt køretøj hjælper også med at tiltrække chauffører.

Volvo Trucks' lastvogne til distributionskørsel i byer

VOLVO FL: Tilpasset til distributionskørsel i byen, let anlægskørsel samt renovations- og genbrugstransport. Totalvægt 10-18 ton og vogntogsvægt op til 25 ton.

VOLVO FE: Tilpasset til regional distributionskørsel og distributionskørsel i byen, let anlægskørsel samt renovations- og genbrugstransport. Totalvægt 18-26 ton og vogntogsvægt op til 44 ton.

VOLVO FM: Tilpasset til distributions- og anlægskørsel samt biltransport. Totalvægt 18-46 ton og vogntogsvægt op til 100 ton.

Lignende indhold

Sådan forandrer e-handel Kinas logistikbranche

E-handel forandrer ikke bare indkøbsmønstre i Kina, men også landets logistikbranche. Pludselig handler det hele om driftstid og effektivitet....

Langt under jorden i København

Metrobyggeriet er i fuld gang i København. Jordkørsel i en storby med over en million indbyggere er en stor udfordring for lastvognschaufførerne. Johnny Olsen er en af dem. Her er hans historie....

Hvilke fordele har chaufførerne af Volvo Dynamisk Styring?

Perfekt stabilitet ved høj hastighed, fuld kontrol ved lav hastighed og langt mindre belastning af muskler og led. Siden det revolutionerende system Volvo Dynamisk Styring (VDS) blev lanceret i 2013, har det ændret mange chaufførers kørselsadfærd ...

Filtrer artikler

5 true 5