Drivlinespecifikationer for Volvo FE

  • Motorudvalg
  • I-Shift
  • I-Shift-softwarepakker
  • Manuelle gearkasser
  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Kraftudtag
  • Alternative brændstoffer

Klar til alternative brændstoffer

Alle effektniveauer til D8K-motoren er certificeret til syntetisk diesel (HVO). En version af D8K 320-motoren kan køre på ren biodiesel (B100) – og er certificeret til Euro 6. Den er perfekt, hvis du vil skåne miljøet og samtidig nyde godt af incitamentsprogrammerne på dit marked.  

Motorer

  D8K
Antal cylindre 6
Slagvolumen 7,7 dm3
Slaglængde 135 mm
Boring 110 mm
Kompressionsforhold 17.5:1
Økonomi-omdrejningsinterval 1.000-1.700 o/min.
Modtryksbremseeffekt (2.800 o/min.) 120 kW
Kompressionsbremseeffekt (2.800 o/min.) 170 kW
Oliefiltre 1
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter 25,5 l
Kølesystem, samlet mængde 17 l

Olieskiftinterval
Op til 100.000 km eller én gang om året (fjerntransport): 75.000 km eller en gang om året (distribution) ved brug af VDS4.

Brændstofforudsætninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovl.

Motormonteret kraftudtag
Udvekslingsforhold 1:1, momenteffekt på 600 Nm både ved kørsel og i stilstand.

Version til biodiesel
D8K320 fås også i en version til biodiesel (B100) og certificeret til Euro 6. Kontakt din Volvo-forhandler for at få oplysninger om serviceintervaller.

 

D8K – effekt/moment

D8K – effekt/moment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

  D8K250 (184 kW)  
  Maks. effekt ved 2.100 o/min. 250 hk
  Maks. moment ved 900-1.700 o/min. 950 Nm
  D8K280 (206 kW)  
  Maks. effekt ved 2.100 o/min. 280 hk
  Maks. moment ved 950-1.700 o/min. 1.050 Nm
  D8K320 (235 kW)  
  Maks. effekt ved 2.100 o/min. 320 hk
  Maks. moment ved 1.050-1.600 o/min. 1.200 Nm

I-Shift

I-Shift er Volvos gearkasse med automatisk gearskiftesystem til alle opgaver. Den er kendt for sine hurtige skift, øger chaufførkomforten og mindsker brændstofforbruget. Den kan udstyres med kraftudtag eller nødservostyringspumpe. Til visse opgaver kan der leveres en ekstra gearoliekøler. I-Shift betjenes med en stilk bag rattet.

I-Shift-softwarepakker til Volvo FE

Basis (TP-BAS)
Basissoftwaren, som er udviklet, så den passer til de fleste transportopgaver.

Distributions- og anlægskørsel (TP-DICON)
Forbedret ydelse i mere udfordrende omgivelser, f.eks. under præcisionskørsel.

Brændstoføkonomi (TP-FUEC) Designet til at optimere kørslen for at opnå den bedst mulige brændstoføkonomi.

I-Shift-softwarepakker

Funktioner TP-BAS TP-DICON TP-FUEC
Grundlæggende gearskiftefunktion
Performance-gearskifte
Styring af optimeret gearskiftefunktion inkl. kickdown (AMSO-AUT)
Temperaturovervågning af gearkasseolie
Optimeret gearvalgsstrategi  
Launch Control  
I-Roll    
Spærring/aktivering af kickdown    
Ekstraudstyr      
Forbedrede kraftudtagsfunktioner
Justering af optimeret gearskiftefunktion inklusive kickdown

Manuelle gearkasser

De manuelle gearkasser betjenes med servostøtte. Den korte gearstang sidder på motortunnelen. Den er vibrationsfri, og gearstangens bevægelse er kort og præcis. Automatgearet betjenes via trykknapper. Alle gearkasser kan specificeres med kraftudtag.

Automatgearkasser

Type   Antal gear Maks. moment Vogntogsvægt D8K250 D8K280 D8K320
AT2412E I-Shift 12 2400 Nm 44 ton

Manuelle gearkasser

Type   Antal gear Maks. moment Vogntogsvægt D8K250 D8K280 D8K320
ZTO1006 Manuelt 6 1.050 Nm 32 ton  
ZTO1109 Manuelt 9 1.200 Nm 44 ton

Automatgearkasser

Type   Antal gear Maks. moment Vogntogsvægt D8K250 D8K280 D8K320
AL306 Automatisk 6 1300 Nm 32 ton

Bagaksler

Type Aksel- Gear Maks. moment Maks. akseltryk Vogntogsvægt
Enkelt reduktion          
RSS1344C Solo Hypoid 2.600 Nm 13 ton 44 ton
RTS2370A Tandem Hypoid 3.550 Nm 23 ton 70 ton
Navreduktion          
RSH1370F Solo Spiral med skrå tænder 3.550 Nm 13 ton 70 ton
RTH2180C Tandem Hypoid 1.200 Nm 21 ton 80 ton

Bagakseludvekslinger

RSS1344C RTS2370A RSH1370F RTH2180C
2.64:1 3.09:1 3.76:1 2.96:1
2.85:1 3.40:1 4.12:1 3.08:1
3.08:1 3.78:1 4.55:1 3.22:1
3.36:1 4.13:1 4.67:1 3.36:1
3.70:1 4.50:1 5.41:1 3.52:1
4.11:1 5.14:1 6.18:1 3.70:1
4.63:1 5.67:1 7.21:1 3.89:1
5.29:1 6.17:1   4.12:1
6.17:1     4.35:1
      4.62:1
      4.82:1
      5.12:1
      5.43:1
      5.86:1
      6.31:1

Kraftudtag

  Variant af kraftudtag Type Udvekslingsforhold Maks. moment (Nm) Rotationsretning
ZTO1006 PTR-ZF4 Flange 1:1.699 320 Samme 
  PTR-ZF5 Pumpe 1:1.699 320 Samme
  PTR-FH5 Flange 1:0.963 450 Samme
  PTR-PH4 Pumpe 1:0.963 450 Samme
           
ZTO1109 PTR-ZF2 Flange 1:1.903 410 Samme
  PTR-ZF3 Pumpe 1:1.903 410 Samme
  PTR-FH1 Flange 1:0.970 800 Modsat 
  PTR-PH1 Pumpe 1:0.970 800 Modsat 
  PTR-FH2 Flange 1:1.253 430 Samme
  PTR-PH2 Pumpe 1:1.253 430 Samme
  PTR-FH5 Flange 1:1.778 450 Samme
  PTR-PH4 Pumpe 1:1.778 450 Samme
  PTRA-PH1* Pumpe 1:0.970 600 Modsat 
  PTRA-PH2* Pumpe 1:1.253 430 Samme
           
 AT2412E PTRD-D1D (TPTT730) Flange 1:1.292–1.645 730 Modsat 
  PTRD-D1D (TPTT730) Pumpe 1:1.292–1.645 730 Samme
  PTRD-D1D (TPTT870) Flange 1:1.040–1.325 870 Modsat 
  PTRD-D1D (TPTT870) Pumpe 1:1.040–1.325 870 Samme
  PTR-FH1 Flange 1:0.705–0.897 1000 Modsat 
  PTR-PH1 Pumpe 1:0.705–0.897 1000 Modsat 
  PTR-FH2 Flange 1:0.910–1.159 430 Samme
  PTR-PH2 Pumpe 1:0.910–1.159 430 Samme
           
AL306 PR-HP4T Pumpe 1:1.401 400 Samme
  PR-HP4TL Pumpe 1:1.139 400 Samme
  PR-HP6TH Pumpe 1:1.401 600 Samme
  PR-HP6TL Pumpe 1:1.139 600 Samme
           
D8K PTER1400 Flange 1:1.000 600** Modsat 
  PTER-DIN Pumpe 1:1.000 600** Modsat
  PTER-100 Flange 1:1.000 600** Modsat
*Valgfrit ekstra kraftudtag til PTR-ZF2 / ZF3
**Med AT2412E, maks. moment under kørsel = 150 Nm

Download

Drivlinespecifikationer

Download alle drivlinespecifikationerne som en PDF-fil.

Download(PDF, 3.1 MB)
Find din lokale forhandler

Kom tættere på Volvo FE

Specificer din perfekte lastvogn. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler