Dieselmotorens momentkurve

Se vores kurver

Fremragende moment ved lave omdrejninger. Et ekstremt bredt maksimalt momentområde. Og et maksimalt moment, der overlapper den maksimale kraft i det midterste omdrejningsområde. Sammenlign vores momentkurver, og se selv forskellen. Eller sæt dig ind i førerhuset, og mærk det selv – utrolig acceleration, uovertruffen trækkraft og brændstoføkonomisk, behagelig kørsel ved høje hastigheder. 

Brændstofeffektivitet sparer dig både penge og bidrager til bæredygtigheden.

Indbygget brændstofeffektivitet – og miljøbevidsthed

Øget kompressionsforhold for motorerne på 420 og 460 hk. Ny optimeret turbo på motorerne på 500 og 540 hk. Common rail-indsprøjtning til alle motorer og finjusteret software, der giver den bedste motorstyring: samt lavere intern friktion. Alt sammen med det formål at optimere brændstofeffektiviteten og opnå forbedret motormoment og -reaktion ved et lavt omdrejningstal. Det gør en forskel på din bundlinje. Og for miljøet.

VEB+ motorbremsen med det unikke design af knastakslen

Volvo-motorbremse – VEB+

Vores patenterede motorbremse VEB+ bruger det unikke knastakseldesign til at absorbere op til 375 kW (510 hk) på D13 og op til 470 kW (639 hk) på D16. Sammen med vores I-Shift-gearkassesystem og den intelligente fartpilot kan du opretholde en højere gennemsnitshastighed uden at gå på kompromis med sikkerheden eller brændstoføkonomien.

Renere, grønnere motorer

Vi har taget endnu et kvantespring i retning af renere transport og reduceret miljøpåvirkning med vores Euro 6-motorer. Du kan mærke forbedringerne i momentet og brændstofeffektiviteten. Og vi har halveret partikelemissionerne og reduceret kvælstofilteemissionerne med næsten 80 % i forhold til Euro 5.

Vores Euro 6-løsning: en oversigt

Sådan fungerer vores Euro 6-løsning

1. Motor 
De nye motorkomponenter forbedrer gasgennemstrømningen og sikrer, at udstødningen når efterbehandlingssystemet ved den optimale temperatur.

2. 7. injektor
(ikke nødvendigt på D13K420-motoren)
Der bruges en særlig dieselinjektor til varmestyring af DOC, der sikrer, at DPF'et fungerer effektivt, og at SCR fungerer godt.

3. Dieseloxidationskatalysator (DOC)
DOC producerer den NO2, som dieselpartikelfilteret skal bruge til at forbrænde partiklerne effektivt. I koldt vejr sørger den også for den varme, der skal bruges til regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DFP)
Filteret opsamler og lagrer partiklerne (PM) og gemmer dem, indtil de afbrændes under regenereringen. Regenereringen sker automatisk, og du behøver ikke at foretage dig noget.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandezonen indsprøjtes der AdBlue i udstødningsgasserne. I katalysatoren omdannes kvælstofilterne (NO2) effektivt til uskadeligt kvælstofgas og vand.

6. Ammonia slip-katalysator (ASC)
Det sidste trin før udstødningsrøret, hvor eventuel overskydende ammonia (NH3) fjernes.

Volvo FH med otte forskellige kraftniveauer

Hvor mange heste skal du bruge?

Du kan vælge mellem otte forskellige kraftniveauer. Der er fire motorer på 13 liter (D13) og fire på 16 liter (D16).

Find din lokale forhandler

Mere kraft. Mindre brændstof

Oplev kraften og effektiviteten i vores motorsortiment hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler