Volvo FH ude på skovvejene

Vores mest intelligente gearkasse – nu endnu mere intelligent

Det mest avanceret transmissionssystem på markedet fås nu i en endnu smartere version: til virkelig jævn, dynamisk acceleration. I-Shift med dobbeltkobling er verdens første gearkasse med dobbeltkobling til lastvogne. I-Shift Dual Clutch er inspireret af gearkasserne på racerbiler og skifter gear på et splitsekund. Den giver uafbrudt kraftoverførsel, som vil forvandle din kørsel og øge din produktivitet.

Volvo FH16 med I-Shift med dobbeltkobling på farten

Bare kør

I-Shift gør kørslen lettere, sikrere og mere komfortabel. Der er hverken nogen tung kobling eller gearstang at kæmpe med. Hvert eneste gearskift er timet perfekt. Det enkle system reducerer chaufførens træthed og hjælper dig med at holde fokus på vejen og trafikken omkring dig. Og hvis du vil skifte gear manuelt, giver kontakten på gearvælgeren dig direkte kontrol over skiftet.

Volvo FH-trækker på farten

Spar på brændstoffet

I-Shift er udviklet til at spare brændstof – op til 5 %. De interne energitab er lave – faktisk lavere end i manuelle gearkasser – men det er elektronikken, der virkelig gør en forskel. Hvert eneste gearskift er timet helt præcist. Dette sikrer, at motoren arbejder i det mest effektive omdrejningsområde, uanset om det er Economy- eller Performance-tilstand. Når du kører ned ad bakke, kobler I-Roll motoren ud for at maksimere lastvognens bevægelsesenergi og spare op til 2 % brændstof ekstra.

Sådan fungerer det

Sådan fungerer det

I-Shift er baseret på en "klassisk" usynkroniseret manuel gearkasse – derfor det kompakte design og de lave interne tab. Magien opstår i den elektroniske styreenhed, som håndterer koblingen og gearskiftene. Ved at tage oplysninger om hastighed, vægt, vejens hældning og momentkrav i betragtning udfører den alle gearskift med ekstrem præcision. Systemet kommunikerer også med motoren, som justerer omdrejningerne og motorbremseeffekten optimalt.

Forstærket til krævende anvendelsesformål

Forstærket til krævende anvendelsesformål

Hvis du kører under ekstremt krævende forhold, vil du værdsætte det forstærkede I-Shift. Det er designet specifikt til miljøer, hvor man jævnligt kører op eller ned ad hældninger på over 10 % eller kører i ekstremt krævende terræn. Det betyder, at I-Shift nu fås til forhold, hvor manuel gearkasse eller automatisk Powertronic tidligere var den eneste mulighed.

melonJS

Forbedrede startevner i bakket terræn

I-Shift er blevet endnu mere adræt og let at køre. Automatgearkassen fås nu med et eller to krybegear samt tilvalg af ekstra bakgear. Hvis du transporterer tung last, ved du, at det sommetider kan være vanskeligt at starte efter at have holdt stille, især i bakket terræn eller ved dårlige vejforhold. I sidste ende kan det blive nødvendigt at aflæsse lasten eller endda ringe efter bugsering, hvilket kan være ødelæggende for din driftstid og produktivitet. Udstyr din Volvo FH med I-Shift med krybegear – så behøver du aldrig mere at bekymre dig om den slags. Dine startevner forbedres drastisk, og belastningen af koblingen reduceres med op til 75 procent, hvilket sparer dig for unødvendige reparationer.

Reduceret brændstofforbrug

Langsomt, men sikkert

Kan I-Shift med krybegear virkelig være med til at forbedre din brændstoføkonomi? Absolut. Grunden til det er, at det tidligere ofte var nødvendigt at gå på kompromis med brændstoføkonomien til gengæld for startevnen. Men takket være krybegearene kan vi nu specificere din lastvogn med en hurtigere bagakseludveksling, der gør det muligt at bevare marchhastigheden ved langt lavere omdrejninger, når du kører på gode veje. Det sænker brændstofforbruget med op til et par procent.

Perfekt kontrol ved meget lav hastighed

Perfekt kontrol i alle retninger

Manøvrering ved lave hastigheder er en af de mest udfordrende opgaver på jobbet. Takket være en gearudveksling på op til 32:1 (og op til 37:1 i bakgear) gør I-Shift med krybegear det muligt at køre ved hastigheder helt ned til 0,5-2 km/t. Du har altid fuld kontrol, hvilket gør det let at parkere med stor præcision, når du skal læsse eller aflæsse last, og at undgå ulykker, der kan ødelægge både din dag og din produktivitet.

Gør lastvognen endnu mere alsidig

Sig ja til flere job.

I-Shift med krybegear gør lastvognen endnu mere alsidig – du kan bruge den samme lastvogn til en lang række forskellige kørselsforhold og opgavetyper. Kører du både på vej og i terræn? Skal du køre med ekstreme laster? Eller arbejde i store højder? Har du brug for at køre med speciel lav hastighed? Det er ikke noget problem.Modulet med krybegear føjer kun 120 mm til længden og 48 kg til vægten af I-Shift.

I-Shift med dobbeltkobling – en ny måde at køre på

I-Shift med dobbeltkobling – en ny måde at køre på

I-Shift med dobbeltkobling er verdens første dobbeltkoblede gearkasse til tunge lastvogne, der giver en utrolig jævn og dynamisk acceleration. I-Shift med dobbeltkobling er inspireret af gearkasserne på racerbiler og skifter gear på et splitsekund. Den giver uafbrudt kraftoverførsel, som vil forvandle din kørsel – og øge din produktivitet.

Komfort og sikkerhed for chaufføren

Komfort og sikkerhed for chaufføren

Hvis dine opgaver kræver høj ydelse og hyppige gearskift, skal du vælge I-Shift med dobbeltkobling. Den leverer en uovertruffen kørselskomfort. Momentet er konstant, så du kan med sindsro skifte gear midt i et sving. Og kraften overføres til hjulene uden afbrydelser, hvilket betyder minimal risiko for at køre fast eller miste vejgrebet på glatte overflader. Selv ved motorbremsning ned ad bakke med nedgearing kan du være sikker på en rolig og sikker kørsel. I-Shift med dobbeltkobling fås til vores D13K-motorer på 460, 500 og 540 hk.

Hvad du får mere med dobbeltkoblingen

Hvad du får mere med dobbeltkoblingen

Den dobbeltkoblede gearkasse vælger det næste gear på forhånd, mens du kører i det valgte gear. Så den ene koblet ud, mens den anden er koblet ind. Takket være de to indgangsaksler og en genial placering af tandhjulene og vælgermekanismen kan der derefter to gear kan være valgt på samme tid. Og resultatet? Gearskift, der finder sted i en brøkdel af et sekund – uden afbrydelse af kraftoverførslen.

Røntgenbillede af I-Shift-gearkasse

Sådan fungerer det ...

I-Shift er baseret på en "klassisk" usynkroniseret manuel gearkasse – derfor det kompakte design og de lave interne tab. Magien opstår i den elektroniske styreenhed, som håndterer koblingen og gearskiftene. Ved at tage oplysninger om hastighed, vægt, vejens hældning og momentkrav i betragtning udfører den alle gearskift med ekstrem præcision. Systemet kommunikerer også med motoren, som justerer omdrejningerne og motorbremseeffekten optimalt.

Gearkassens dobbeltkoblingsenhed

...og hvad dobbeltkoblingen tilføjer

Den dobbeltkoblede gearkasse vælger det næste gear på forhånd, mens du kører i det valgte gear. Så den ene koblet ud, mens den anden er koblet ind. Takket være de to indgangsaksler og en genial placering af tandhjulene og vælgermekanismen kan der derefter to gear kan være valgt på samme tid. Og resultatet? Gearskift, der finder sted i en brøkdel af et sekund – uden afbrydelse af kraftoverførslen.

Hvordan vil du have dit I-Shift?

Hvordan vil du have dit I-Shift?

Softwaren gør det muligt at skræddersy I-Shift til dine kørselsforhold. Vælg mellem fire tillægspakker – Anlæg, Distribution, Fjerntransport eller Blokvogn – samt adskillige tilbehørsfunktioner som f.eks. I-See, krybegear og ekstra kraftudtag.

Sådan kan I-See spare brændstof i bakket terræn

I-See: maksimerer effektiviteten og besparelserne

I bakket terræn samarbejder I-Shift og I-Shift med dobbeltkobling perfekt sammen med vores intuitive I-See-teknologi, så du sparer endnu mere energi.

Se, hvordan I-See fungerer
Find din lokale forhandler

Få en prøvetur

Vil du selv opleve I-Shift og I-Shift med dobbeltkobling? Kontakt din lokale Volvo Trucks-forhandler, og få nøglerne.

Find din lokale forhandler