Chassisspecifikationer for Volvo FH

  • Chassishøjder
  • Maks. forakseltryk
  • Baghjulsaffjedring
  • Koblingshøjder, trækkere
  • Trækbjælker
  • Brændstoftanke
  • AdBlue-tanke
  • Drejeskamler
  • Individuel forhjulsaffjedring
  • Volvo Dynamisk Styring
  • Løbeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassishøjder

X-Lav (trækker) ca. 810 mm
Lav ca. 850 mm
Medium ca. 900 mm
Høj ca. 1.000 mm
X-høj ca. 1.200 mm

Maks. forakseltryk (ton)

  Luft Blad
X-Lav 7.5 -
Lav 8 -
Medium 9* 9
Høj 9 10/18**
X-høj - 10/20**
* Med individuel forhjulsaffjedring 8.5
** Med dobbelte foraksler (FAA20/FAA21)

Baghjulsaffjedring

Type Aksler Affjedring Aksel-/bogietryk Reduktion Løbe- og pusheraksler
Solo          
RAD-L90 4×2 Parabel/flerlags bladfjedre 13 t Enkelt/nav  
RAD-GR 4×2 Luft 11,5/13 t Enkelt/nav  
RAD-G2 4×2 Luft (til anlægskørsel) 13 t Nav  
           
Bogie          
RADT-AR 6×2/8×2 Parabolisk 19/21 t Enkelt/nav Løbeaksel (fast)
RADT-GR 6×2/8×2 Luft 19/20,5/22,5/23 t Enkelt/nav Løbeaksel (fast/styret/selvsporende)
RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 t Enkelt/nav Pusheraksel (fast/styret)
RADD-G2 6×4/8×4 Luft (til anlægskørsel) 21/23/26 t Enkelt/nav  
RADD-BR 6×4/8×4 Parabolisk 21 t Enkelt/nav  
RADD-TR1 6×4/8×4 Parabel/konventionelle bladfjedre 23/26 t Enkelt/nav  
RADD-TR2 6×4/8×4 Konventionelle bladfjedre 26/32 t Nav  
RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelt/nav  
RAPDT-GR 8×2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 t Enkelt/nav Pusheraksel (styret) + løbeaksel (fast/styret)
RADDT-GR 8×4/10×4 Luft 27/33/36 t Enkelt/nav Løbeaksel (styret)
RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 t Enkelt/nav Pusheraksel (styret)
RADDT-G2 8×4/10×4 Luft (til anlægskørsel) 27/33/36 t Enkelt/nav Løbeaksel (styret)

Koblingshøjder for drejeskammel

Træk Chassishøjde Affjedring Rammehøjde Drejesk.-højde* Dæk Min. koblingshøjde Nominel kørselshøjde**
4×2 X-Lav RAD-GR 266 140 295–55 867 912
  X-Lav RAD-GR 266 140 295–60 887 932
  Lav RAD-GR 266 140 315–60 955 1015
  Medium RAD-GR 266 140 315–70 1014 1075
  Medium RAD-GR 300 140 315–70 1031 1092
  Høj RAD-GR 266 140 315–80 1056 1147
  Høj RAD-GR 300 140 315–80 1090 1164
6×2 Lav RADT-GR 266 160 315–60 975 1035
  Medium RADT-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Medium RADT-GR 300 160 315–70 1051 1112
  Høj RADT-GR 300 150* 315–80 1160 1234
  Medium RAPD-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Medium RAPD-GR 300 160 315–70 1051 1112
  Høj RAPD-GR 266 160 315–80 1076 1167
  Høj RAPD-GR 300 160 315–80 1110 1184
6×4 Høj RADD-GR 300 150* 315–80 1173 1234
8×4 Høj RAPDD-GR 300 160 315-80 1137 1207
* +60 mm monteringshøjde
** Omtrentlige højder

Trækbjælker
Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til kærrer. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.

Brændstoftanke
Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.480 liter for en 4×2-trækker.

AdBlue-tanke
Volumener fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. Plast.

Drejeskammel
Godkendt installation tillader en belastning på op til 36 ton. Serien omfatter en ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellige højder, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 140 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.

Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder.

Individuel forhjulsaffjedring
Med den individuelle forhjulsaffjedring kan forhjulene bevæge sig lodret uafhængigt af hinanden, hvilket giver helt enestående køreegenskaber. Den fås til 4×2- og 6×2-konfigurationer og har en lastkapacitet på 8,5 ton. Individuel forhjulsaffjedring kan nu også kombineres med Volvo Dynamic Steering.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styretøj med momentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Styretøjet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning.
Volvo Dynamic Steering fås nu til alle akselkonfigurationer, herunder lastvogne med to foraksler. Det fås også i kombination med individuel forhjulsaffjedring.

Tandemakselløft
Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan deaktiveres og hæves, så brændstofniveauet og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentpanelet kan chaufføren hæve akslen, når lastvognen er uden læs. Når lastvognen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen.
Tandemakselløft fås til 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.

Løbeaksler
Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akseltryk: 7,5, 9,5 eller 10 tons.

Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akseltryk: 7,5 eller 9 tons.

EBS MEDIUM

EBS-statuskontrol
Overvågning af EBS-status via lastvognens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Bakkestartshjælp
Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment
til at sætte lastvognen i gang.

Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastvognen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser).

Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på
gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

EKSTRAUDSTYR

ESP-vogntogsbremse
Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af anhængeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram
Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hver enkelt aksel, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for foldeknivseffekten, at lastvognen vælter, eller at anhængeren svinger ud. ESP lever op til lovgivningen for elektronisk stabilitetsstyring og fås til lastvogne med to eller tre aksler.

Katastrofeopbremsningslys
Når der bremses op fra en hastighed over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.

Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 680 kW.

Download

Chassisspecifikationer

Download alle chassisspecifikationer som en PDF-fil.

Download(PDF, 1.8 MB)
Find din lokale forhandler

Kan du lide den? Få en prøvetur

Den eneste virkelig gode måde at opleve det dynamiske nye chassis på er bag rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøglerne.

Find din lokale forhandler