Her kan du finde drivlinespecifikationerne for Volvo FH-serien.

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift-softwarepakker
  • I-Shift Dual Clutch
  • Manuelle gearkasser
  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftudtag

Motorer

  D13K   D16K 
Emissionsstandard  Euro 6  Euro 6
Antal cylindre  6
Slagvolumen  12,8 dm³  16,1 dm³ 
Slaglængde  158 mm  165 mm 
Boring  131 mm  144 mm
Kompressionsforhold  17.0:1  16.0:1
Økonomi-omdrejningsinterval  900-1.400 o/min.  1.000-1.300 o/min.
Modtryksbremseeffekt 200 kW (2300 o/min.) 230 kW (2200 o/min.)
VEB+ effekt  375 kW (2300 o/min.) 470 kW (2200 o/min.)
VEB+  ekstraudstyr ekstraudstyr 
Oliefiltre  2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass   2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter  33 l  42 l 
Kølesystem, samlet mængde  38 l  48 l 

Brændstofkvalitet

ULSD-kvalitet (diesel med ultralavt indhold af svovl, maks. 10 ppm svovl).

Olieskiftinterval

Op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4 

Motormonteret kraftudtag

  Momenteffekt  Udveksling 
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1.000 Nm*  1.26:1
* Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.
D13K – effekt/moment

D13K – effekt/moment

Nettoydelse i henhold til EC 582/2011

D13K420 (309 kW)   
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.  420 hk 
Maks. moment ved 860-1.400 o/min.  2.100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.  460 hk 
Maks. moment ved 900-1.400 o/min.  2.300 Nm  
D13K500 (368 kW)   
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min.  500 hk 
Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min.  2.500 Nm 
D13K540 (397 kW)   
Maks. effekt ved 1.450-1.800 o/min.  540 hk 
Maks. moment ved 1.000-1.450 o/min.  2.600 Nm 
D16K – effekt/moment

D16K – effekt/moment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D16K550 (405 kW)   
Maks. effekt ved 1.350-1.900 o/min.  550 hk 
Maks. moment ved 900-1.350 o/min.  2800 Nm*
D16K550 (405 kW)   
Maks. effekt ved 1.350-1.900 o/min.  550 hk 
Maks. moment ved 900-1.350 o/min.  2900 Nm 
D16K650 (479 kW)   
Maks. effekt ved 1.450-1.900 o/min.  650 hk 
Maks. moment ved 950-1.450 o/min.  3150 Nm 
D16K750 (552 kW)   
Maks. effekt ved 1.600-1.800 o/min.  750 hk 
Maks. moment ved 950-1.400 o/min.  3550 Nm 
* Fås kun til 550 hk motoren med manuel gearkasse
I-shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Specifikationer

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
AT2412F
Direkte  2400 44
AT2612F
Direkte  2600 100
ATO2612F
Overgear  2600 100
AT2812F
Direkte  2800 60
ATO3112F
Overgear  3150 100
ATO3512F Overgear 3550 100

Specifikationer for I-Shift med dobbeltkobling

Type  Højeste gear  Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
SPO2812 Overgear 2800 60

I-Shift-softwarepakker

Basisversion (TP-BAS)
TP-BAS er den standardsoftwarepakke, der leveres med I-Shift, og den omfatter gearkassens basale funktioner til al slags kørsel.

I-Shift-gearskiftsoftware til distributionstransport (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i distributionssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder.

I-Shift-gearskiftsoftware til anlægstransport (TP-CON)
TP-CON tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i anlægssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder. Denne software kan også håndtere mere vanskelige vejforhold.

I-Shift-gearskiftsoftware til fjerntransport (TP-LONG)
TP-LONG indeholder intelligente funktioner, der minimerer brændstofforbruget. Denne softwarepakke er ideel til fjerntransporter, hvor der lægges stor vægt på brændstoføkonomi. Til denne pakke hører I-Roll-funktionen.

Transport af tung last (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift til transport af tung last med høj vogntogsvægt (>85 ton). Uanset vogntogsvægten kan chaufføren altid optimere køreegenskaberne ved at aktivere eller deaktivere tilstanden for transport af tung last og aktivere tilstanden for fjerntransport. Softwarepakkens funktioner kan også være en hjælp for lastvogne, der kører med flere anhængere.

I-Shift-softwarepakker

Modelvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Grundlæggende kraftudtagsfunktioner (APF-BAS)
Forbedrede kraftudtagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
Grundlæggende styring af gearskiftefunktion (AMSO-BAS)
Styring af optimeret gearskiftefunktion inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Grundlæggende erhvervsfunktioner (AVO-BAS)
Optimeret ydelse – dårlige veje (AVO-ENH) o o o
Grundlæggende gearskiftefunktion
Performance-gearskifte
Temperaturovervågning af gearkasseolie
Igangsætning ved tunge læs
I-Roll (•)
Intelligent fartpilot (•)
Launch Control
Optimeret gearvalgsstrategi (GCW ≤ 85 t)
Blokvognsstyring (85 t < GCW ≤ 180 t)
Ultralavt krybegear* (ASO-ULC) o o o
Krybegear* (ASO-C) o o o
Bakgear, flere hastigheder* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) brug af GPS-data o o
I-See (PVT-EXT) brug af GPS-data o o
• Standard (•) Funktionen kan anvendes, når TP-LONG er aktiveret. o Mulighed – Ikke tilgængelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F. ARSO-MSR kræver ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F.

Manuelle gearkasser

14-trins manuel split- og rangegearkasse med to krybegear og tolv synkroniserede fremadgående gear plus fire bakgear. Patenteret synchromesh med servofunktion reducerer skiftemodstanden. Gearkasserne kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Specifikationer for manuel gearkasse

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
VT2214B Direkte 2200 100
VTO2214B Overgear 2200 100
VT2514B Direkte 2500 100
VTO2514B Overgear 2500 100
VT2814B Direkte 2800 100
VTO2814B Overgear 2800 100

Bagaksler

Type  Aksel- Gear Maks. moment (Nm) Maks. aksel-/bogietryk (ton) Godkendt vogntogsvægt (ton)
Enkelt reduktion          
RSS1344C/D Solo Hypoid 2600 13 44
RSS1356 Solo Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoid 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
           
Navreduktion          
RSH1370F Solo Konisk spiral 3550 13 70
RTH2610F Tandem Konisk spiral 3550 26 100
RTH3210F Tandem Konisk spiral 3550 32 100
RTH3312 Tandem Konisk spiral 3550 33 120

Bagakseludvekslinger

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
      4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      5.14:1     7.21:1  
      5.67:1        
      6.17:1        
* Til RSS1344D.

Drivlinekombinationer

  D13K420 D13K460 D13K500 D13K540 D16K550 * D16K550 ** D16K650 D16K750
Manuel gearkasse                
VT2214B            
VTO2214B            
VT2514B          
VTO2514B          
VT2814B            
VTO2814B            
                 
I-Shift                
AT2412F            
AT2612F        
ATO2612F        
AT2812F              
ATO3112F            
ATO3512F              
                 
I-Shift med dobbeltkobling                 
SP02812     ●  ●  ●        
Enkeltreduktionsaksler                
RSS1344C/D        
RSS1356      
RSS1360
RTS2370A
                 
Navreduktionsaksler                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
* (2800 Nm)
** (2900 Nm)

Kraftudtag

Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

Koblingsuafhængige kraftudtag

PTER-DIN: Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.
PTER1400: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.
PTER-100: Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

Koblingsafhængige kraftudtag

PTR-F: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-FL/FH: Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.
PTRD-F: Høje omdrejninger og montering med kardanflange for direkte monteret kardanaksel.
PTRD-D: Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.
PTRD-D1: Høje omdrejninger med to udtag. Montering med kardanflange bag og DIN-tilslutning foran.
PTRD-D2: Høje omdrejninger med tre udtag, dobbelt drev bag og enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

Download

Drivlinespecifikationer

Download alle drivlinespecifikationerne som en PDF-fil.

Download(PDF, 2.3 MB)
Find din lokale forhandler

Kom tættere på Volvo FH

Specificer din perfekte lastvogn. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler