Dieselmotorens momentkurve

Se vores kurver

Fremragende moment ved lave omdrejninger. Et ekstremt bredt maksimalt momentområde. Og et maksimalt moment, der overlapper den maksimale kraft i det midterste omdrejningsområde. Sammenlign vores momentkurver, og se selv forskellen. Eller sæt dig ind i førerhuset, og mærk det selv – utrolig acceleration, uovertruffen trækkraft og brændstoføkonomisk, behagelig kørsel ved høje hastigheder. 

 

Se alle drivlinespecifikationer

Brændstofeffektivitet sparer dig både penge og bidrager til bæredygtigheden.

Indbygget brændstofeffektivitet – og miljøbevidsthed

Øget kompressionsforhold for motorerne på 420 og 460 hk. Ny optimeret turbo på motorerne på 500 og 540 hk. Common rail-indsprøjtning til alle motorer og finjusteret software, der giver den bedste motorstyring: samt lavere intern friktion. Alt sammen med det formål at optimere brændstofeffektiviteten og opnå forbedret motormoment og -reaktion ved et lavt omdrejningstal. Det gør en forskel på din bundlinje. Og for miljøet.

Volvo FH udstødningsbremse

Volvo-motorbremse – VEB+

Vores patenterede motorbremse VEB+ bruger det unikke knastakseldesign til at absorbere op til 375 kW (510 hk) på D13-motoren. Sammen med vores I-Shift-gearkassesystem og den intelligente fartpilot kan du opretholde en højere gennemsnitshastighed uden at gå på kompromis med sikkerheden eller brændstoføkonomien.

Renere, grønnere motorer

Med vores Euro 6c-motorer har vi taget endnu et kvantespring i retning af renere transport og reduceret miljøpåvirkning. Ydeevnen er den samme, men brændstofforbruget er lavere. 

Vores Euro 6-løsning: en oversigt

Sådan fungerer vores Euro 6-løsning

1. Motor 
De nye motorkomponenter forbedrer gasgennemstrømningen og sikrer, at udstødningen når efterbehandlingssystemet ved den optimale temperatur.

2. 7. injektor
(ikke nødvendigt på D13K420-motoren)
Der bruges en særlig dieselinjektor til varmestyring af DOC, der sikrer, at DPF'et fungerer effektivt, og at SCR fungerer godt.

3. Dieseloxidationskatalysator (DOC)
DOC producerer den NO2, som dieselpartikelfilteret skal bruge til at forbrænde partiklerne effektivt. I koldt vejr sørger den også for den varme, der skal bruges til regenereringen.

4. Dieselpartikelfilter (DFP)
Filteret opsamler og lagrer partiklerne (PM) og gemmer dem, indtil de afbrændes under regenereringen. Regenereringen sker automatisk, og du behøver ikke at foretage dig noget.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandezonen indsprøjtes der AdBlue i udstødningsgasserne. I katalysatoren omdannes kvælstofilterne (NO2) effektivt til uskadeligt kvælstofgas og vand.

6. Ammonia slip-katalysator (ASC)
Det sidste trin før udstødningsrøret, hvor eventuel overskydende ammonia (NH3) fjernes.

Volvo FH hestekræfter

Hvor mange heste skal du bruge?

Du kan vælge mellem fire forskellige motoreffekter - 420, 460, 500 eller 540 hk.

Find din lokale forhandler

Mere kraft. Mindre brændstof

Oplev kraften og effektiviteten i vores motorsortiment hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler