Chassisspecifikationer for Volvo FM

 

  • Chassishøjder
  • Maks. forakseltryk
  • Baghjulsaffjedring
  • Koblingshøjder for drejeskammel
  • Trækbjælker
  • Brændstoftanke
  • AdBlue-tanke
  •  

     

  • Drejeskamler
  • Volvo Dynamisk Styring
  • Tandemakselløft
  • Løbeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser 
  •  

    Chassishøjder

    X-Lav (trækker) ca. 810 mm
    Lav ca. 850 mm
    Medium ca. 900 mm
    Høj ca. 1.000 mm

    Maks. forakseltryk (ton)

      Luft Blad
    X-Lav 8
    Lav 8
    Medium 9 9
    Høj 9 10/20*
    * Med to foraksler (FAA20).

    Baghjulsaffjedring

    Type Aksler Affjedring Aksel-/bogietryk Reduktion Pusher-/løbeaksler
    Solo
    RAD-L90 4×2 Parabel/flerlags bladfjedre 13 t Enkelt/nav  
    RAD-GR 4×2 Luft 11,5/13 t Enkelt/nav  
    Bogie
    RADT-AR 6×2 Parabolisk 19/21 t Enkelt/nav Løbeaksel (fast)
    RADT-GR 6×2/8×2 Luft 19/20,5/22,5/23 t Enkelt/nav Løbeaksel (fast/styret/selvsporende)
    RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 t Enkelt/nav Pusheraksel (fast/styret)
    RADD-BR 6×4/8×4 Parabolisk 21 t Enkelt/nav  
    RADD-TR1 6×4/8×4 Parabel/konventionelle bladfjedre 23/26 t Enkelt/nav  
    RADD-TR2 6×4/8×4 Konventionelle bladfjedre 26/32 t Nav  
    RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelt/nav  
    RADDT-GR 8×4/10x4 Luft 27/33/36 t Enkelt/nav Løbeaksel (styret)
    RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 t Enkelt/nav Pusheraksel (styret)
    RAPDT-GR 8x2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 t Enkelt/nav Pusheraksel (styret) + løbeaksel (fast/styret)

    Koblingshøjder for drejeskammel

    Træk Chassis Affjedring Rammehøjde Drejesk.-højde* Dæk Min. koblingshøjde** Nominel kørselshøjde**
    4×2 X-Lav RAD-GR 266 140 295/55 867 912
      X-Lav RAD-GR 266 140 295/60 887 932
      Lav RAD-GR 266 140 315/60 955 1015
      Medium RAD-GR 266 140 315/70 1014 1075
      Medium RAD-GR 300 140 315/70 1031 1092
      Høj RAD-GR 266 140 315/80 1056 1147
      Høj RAD-GR 300 140 315/80 1090 1164
    6×2 Lav RADT-GR 266 160 315/60 975 1035
      Medium RADT-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Medium RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Høj RADT-GR 300 150* 315/80 1160 1234
      Medium RAPD-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Medium RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Høj RAPD-GR 266 160 315/80 1076 1167
      Høj RAPD-GR 300 160 315/80 1110 1184
    6×4 Høj RADD-GR 300 150* 315/80 1173 1234
    8x4 Høj RAPDD-GR 300 160 315/80 1137 1207
    * +60 mm monteringshøjde
    ** Omtrentlige højder.

    Trækbjælker
    Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til kærrer. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm.

    Brændstoftanke
    Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1480 liter for en 4×2-trækker.

    AdBlue-tanke
    Plast. Volumen fra 32 til 90 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet.

    Drejeskammel
    Godkendt installation tillader en belastning på op til 36 ton. Serien omfatter en ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellige højder, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 140 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.

    Volvo Dynamic Steering
    Aktivt styretøj med momentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Styretøjet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning.

    Volvo Dynamic Steering fås nu til alle akselkonfigurationer, også til lastvogne med dobbelte foraksler.

    Tandemakselløft
    Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan deaktiveres og hæves, så brændstofniveauet og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentpanelet kan chaufføren hæve akslen, når lastvognen er uden læs. Når lastvognen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen. 

    Tandemakselløft fås til 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.

    Løbeaksler
    Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akseltryk: 7,5, 9,5 eller 10 tons.

    Pusheraksler
    Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akseltryk: 7,5 eller 9 tons.

    Bremser

    EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder.

    EBS MEDIUM

    Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner.

    Kontrol af EBS-status

    Overvågning af EBS-status via lastvognens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.

    Bakkestartshjælp

    Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastvognen i gang.

    Analyse af belægningsslitage

    Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastvognen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser).

    Automatisk udløsning af parkeringsbremse

    Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

    EKSTRAUDSTYR

    I tillæg til programpakkerne er der følgende ekstraudstyr:

    ESP-vogntogsbremse

    Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af anhængeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.

    ESP (elektronisk stabilitetsprogram)

    Bremsestabilitetssystemet bremser hvert enkelt hjul individuelt, hvilket stabiliserer hele vogntoget og minimerer risikoen for saksning, at lastvognen vælter, eller at anhængeren svinger ud. ESP lever op til lovgivningen for elektronisk stabilitetsstyring og fås til lastvogne med to eller tre aksler.

    Nødbremselys

    Når der bremses kraftigt op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.

    Hydraulisk retarder

    Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.

    Download

    Chassisspecifikationer

    Download alle chassisspecifikationer som en PDF-fil.

    Download(PDF, 2.7 MB)
    Find din lokale forhandler

    Kan du lide den? Få en prøvetur

    Den eneste virkelig gode måde at opleve det dynamiske nye chassis på er bag rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøglerne.

    Find din lokale forhandler