Drivlinespecifikationer for Volvo FM

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift-softwarepakker
  • Manuelle gearkasser

  • Bagaksler
  • Bagakseludvekslinger
  • Drivlinekombinationer
  • Kraftudtag

  • Motorer

      D11K D13K
    Emissionsstandard Euro 6 Euro 6
    Antal cylindre 6 6
    Slagvolumen 10,8 dm3 12,8 dm3
    Slaglængde 152 mm 158 mm
    Boring 123 mm 131 mm
    Kompressionsforhold 17.0:1 17.0:1
    Modtryksbremseeffekt 160 kW (2.400 o/min.) 200 kW (2.300 o/min.)
    VEB-effekt 290 kW (2.400 o/min.)  
    VEB ekstraudstyr  
    VEB+-effekt   375 kW (2.300 o/min.)
    VEB+   ekstraudstyr
    Oliefiltre 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass
    Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter 36 l 33 l
    Kølesystem, samlet mængde 36 l 38 l

    Olieskiftinterval

    op til 100.000 km eller én gang om året med VDS4

    Brændstofkvalitet

    Kun svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl).

    Motormonteret kraftudtag

      Momenteffekt Udveksling, D11K Udveksling, D13K
    EPTT650 650 Nm* 1.08:1 1.26:1
    EPTT1000 1.000 Nm*   1.26:1
    * Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.
    D11K-motor + effekt-/momentkurver

    D11K – effekt/moment

    Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

    D11K330 (243 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min 330 hk
    Maks. moment ved 950-1.400 o/min 1.600 Nm
    D11K370 (273 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 370 hk
    Maks. moment ved 950-1.400 o/min. 1.750 Nm
    D11K410 (302 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 410 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 1.950 Nm
    D11K450 (332 kW)  
    Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 450 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.150 Nm
    D13K-motor + effekt-/momentkurver

    D13K – effekt/moment

    Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

    D13K420 (309 kW)  
    Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 420 hk
    Maks. moment ved 860-1.400 o/min. 2.100 Nm
    D13K460 (338 kW)  
    Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 460 hk
    Maks. moment ved 900-1.400 o/min. 2.300 Nm
    D13K500 (368 kW)  
    Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 500 hk
    Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.500 Nm
    I-Shift

    12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

    I-Shift

    Type Højeste gear Motormoment Vogntogsvægt
    AT2412F Direkte 2400 Nm 44 t
    AT2612F Direkte 2.600 Nm 100 t
    ATO2612F Overgear 2.600 Nm 100 t

    I-Shift-softwarepakker

    Basisversion (TP-BAS)
    TP-BAS er den standardsoftwarepakke, der leveres med I-Shift, og den omfatter gearkassens basale funktioner til al slags kørsel.

    I-Shift-gearskiftsoftware til distributionstransport (TP-DIST)
    TP-DIST tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i distributionssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder.

    I-Shift-gearskiftsoftware til anlægstransport (TP-CON)
    TP-CON tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i anlægssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder. Denne software kan også håndtere mere vanskelige vejforhold.

    I-Shift-gearskiftsoftware til fjerntransport (TP-LONG)
    TP-LONG indeholder intelligente funktioner, der minimerer brændstofforbruget. Denne softwarepakke er ideel til fjerntransporter, hvor der lægges stor vægt på brændstoføkonomi. Til denne pakke hører I-Roll-funktionen.

    Transport af tung last (TP-HD)
    TP-HD optimerer I-Shift til transport af tung last med høj vogntogsvægt (>85 ton). Uanset vogntogsvægten kan chaufføren altid optimere køreegenskaberne ved at aktivere eller deaktivere tilstanden for transport af tung last og aktivere tilstanden for fjerntransport. Softwarepakkens funktioner kan også være en
    hjælp for lastvogne, der kører med flere anhængere.

    I-Shift-softwarepakker

    Modelvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
    Grundlæggende kraftudtagsfunktioner (APF-BAS)
    Forbedrede kraftudtagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
    Grundlæggende styring af gearskiftefunktion (AMSO-BAS)
    Styring af optimeret gearskiftefunktion inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
    Grundlæggende erhvervsfunktioner (AVO-BAS)
    Optimeret ydelse – dårlige veje (AVO-ENH) o o o
    Grundlæggende gearskiftefunktion
    Performance-gearskifte
    Temperaturovervågning af gearkasseolie
    Igangsætning ved tunge læs
    I-Roll (•)
    Intelligent fartpilot (•)
    Launch Control
    Optimeret gearvalgsstrategi (GCW ≤ 85 t)
    Blokvognsstyring (85 t < GCW ≤ 180 t)
    Ultralavt krybegear* (ASO-ULC) o o o
    Krybegear* (ASO-C) o o o
    Bakgear, flere hastigheder* (ARSO-MSR) o o o
    I-See (PVT-BAS) brug af GPS-data o o
    I-See (PVT-EXT) brug af GPS-data o o
    • Standard (•) Funktionen kan anvendes, når TP-LONG er aktiveret. o Mulighed – Ikke tilgængelig
    *Kun AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR kræver ASO-ULC eller ASO-C.
    **Kun AT2612F og ATO2612F
    Manuelle gearkasser

    14-trins manuel split- og rangegearkasse med to krybegear og tolv synkroniserede fremadgående gear plus fire bakgear. Kabelstyringen giver korte og klart adskilte gearskift og eliminerer vibrationer i gearvælgerknappen. Patenteret synchromesh med servofunktion reducerer skiftemodstanden. Gearkasserne kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

    Specifikationer for manuel gearkasse

    Type Højeste gear Motormoment Vogntogsvægt
    VT2009B Direkte 2.000 Nm 60 t
    VT2214B Direkte 2.200 Nm 100 t
    VTO2214B Overgear 2.200 Nm 100 t
    VT2514B Direkte 2.500 Nm 100 t
    VTO2514B Overgear 2.500 Nm 100 t

    Bagaksler

    Type Aksel- Gear Maks. moment Maks. aksel/bogietryk Vogntogsvægt
    Enkelt reduktion          
    RSS1344C/D Solo Hypoid 2.600 Nm 13 t 44 t
    RSS1356 Solo Hypoid 2.400/2.800 Nm 13 t 56/44 t
    RSS1360 Solo Hypoid 3.550 Nm 13 t 60 t
    RTS2370A Tandem Hypoid 3.550 Nm 23 t 70 t
    Navreduktion          
    RSH1370F Solo Konisk spiral 3.550 Nm 13 t 70 t
    RTH2610F Tandem Konisk spiral 3.550 Nm 26 t 100 t
    RTH3210F Tandem Konisk spiral 3.550 Nm 32 t 100 t
    RTH3312 Tandem Konisk spiral 3.550 Nm 33 t 120 t

    Bagakseludvekslinger

    RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
    2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
    2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
    2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
    2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
    3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
    3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
    3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
    4.11:1     4.50:1   5.41:1 5.41:1  
    4.63:1     5.14:1     7.21:1  
    5.29:1     5.67:1        
          6.17:1        
    * Til RSS1344D.

    Drivlinekombinationer

      D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500
    Manuel gearkasse
    VT2009B        
    VT2214B  
    VTO2214B  
    VT2514B      
    VTO2514B      
    I-Shift              
    AT2412F  
    AT2612F
    ATO2612F
    Enkeltreduktionsaksler
    RSS1344C/D
    RSS1356
    RSS1360
    RTS2370B
    Navreduktionsaksler
    RSH1370F
    RTH2610F
    RTH3210F
    RTH3312

    Kraftudtag

    Der findes et stort udvalg af koblingsuafhængige og koblingsafhængige kraftudtag til brug for alle typer udstyr.

    MOTORMONTEREDE

    PTER-DIN
    Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.

    PTER1400
    Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

    PTER100
    Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

    GEARKASSEMONTEREDE

    PTR-F
    Montering med kardanflange og lav eller høj hastighed.

    PTR-FL/FH
    Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

    PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
    Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.

    PTRD-F
    Høje omdrejninger og montering med kardanflange for direkte monteret kardanaksel.

    PTRD-D
    Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte montering af hydraulikpumper.

    PTRD-D1
    Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.

    PTRD-D2
    Høje omdrejninger med to udtag bagtil og et enkelt drev foran. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.

     

    Download

    Drivlinespecifikationer

    Download alle drivlinespecifikationerne som en PDF-fil.

    Download(PDF, 3.9 MB)
    Find din lokale forhandler

    Kom tættere på Volvo FM

    Specificer din perfekte lastvogn. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

    Find din lokale forhandler