Systemet er utroligt hurtigt – det tager mindre end et halvt sekund at aktivere klokobling. Det giver konstant maksimal trækkraft og mobilitet.

Jonas Odermalm

Chef for anlægssegmentet, Volvo Trucks

Livetestvideo om Automatic Traction Control

Sophie på 4 år i

Vores hårdeste testkørsel nogensinde

ATC aktiveres automatisk

Sådan fungerer det

Når føret er glat, aktiverer og deaktiverer Automatic Traction Control automatisk forhjulstræk, nøjagtigt når du har brug for det. Sensorerne på baghjulene registrerer, når du begynder at miste vejgreb, og firhjulstrækket aktiveres med det samme. En klokobling overfører derefter kraften til den trækkende foraksel, og lastvognen fortsætter uden at miste hverken moment eller hastighed. Den trækkende foraksel forbliver aktiveret, indtil chaufføren letter trykket på gaspedalen.

ATC kræver ikke nogen handling fra chaufførens side – det fungerer bare. En kontakt i instrumentpanelet giver dog mulighed for at aktivere forakslen manuelt eller for at aktivere alle differentialespærrer, hvis kørselsforholdene bliver ekstremt hårde.

Dette gennemprøvede system har været en funktion i Volvo Entreprenørmaskiner i årevis. Vi er den første producent til at introducere dette revolutionerende system i en anlægslastvogn.

ATC er kun i brug, når der er brug for det, så du får mindre brændstofforbrug og slitage

Sparer værdifuld brændstof

Vores forskning viser, at de fleste kun har brug for firhjulstræk 5 % af tiden. Det betyder, at 95 % af tiden er træk på forakslen spild af brændstof. Automatic Traction Control hjælper dig med at maksimere brændstofeffektiviteten. Når du ikke har brug for ekstra trækkraft, deaktiverer systemet automatisk forakslen, hvilket reducerer brændstofforbruget med helt op til 2 % (baseret på regional transportcyklus). Automatisk deaktivering af forakslen reducerer også slitage.

ATC leverer al den trækkraft, du har brug for, når du har brug for den

Ingen kompromiser

En trækkende foraksel sørger for, at du ikke sidder fast. Men når den er aktiveret, forriges manøvredygtigheden. I modsætning til systemer med permanent firhjulstræk ATC dig det bedste af begge verdener. Når den trækkende foraksel er aktiveret, får du al den trækkraft, du har brug for. Og når den er deaktiveret (hvilket er størstedelen af tiden), forbedres lastvognens manøvredygtighed.

Volvo FMX-chassiset er designet til at beskytte alle vigtige dele

Alt er beskyttet

Volvo FMX-chassiset er designet til at beskytte alle vigtige dele. Sporstængerne og plejlstangen er placeret parallelt med akslen i akselhuset. Bremsecylindrene og brændstoftankene er også godt beskyttede.

Den trækkende foraksel har den samme position som den ikke-trækkende aksel, hvilket giver dig en meget bedre en tilkørselsvinkel ved kørsel op ad stejle stigninger (28° med trækkende foraksel og dækdimension 13R22.5). Den trækkende foraksel fås også med luftaffjedring bagtil, hvilket giver en frihøjde på 300 mm.

Få mere at vide om luftaffjedringen bagtil
Tilgængelige konfigurationer til FMX Automatic Traction Control

Tilgængelige konfigurationer

  • 4×4 langt chassis
  • 4×4 trækker
  • 6×6 langt chassis
  • 6×6 trækker
  • 8×6 langt chassis
  • 10×6 langt chassis

Find din lokale forhandler

Du har kontrollen

Kunne du tænke dig selv at teste Automatic Traction Control? Kontakt din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler