Volvo-dieselmotorer med ekstremt bredt momentområde

Se vores kurver

Fremragende moment ved lave omdrejninger. Et ekstremt bredt maksimalt momentområde. Og maksimalt moment betyder maksimal effekt. Sammenlign vores momentkurver, og se selv forskellen. Eller sæt dig ind i førerhuset, og mærk det selv – utrolig acceleration, uovertruffen trækkraft og brændstoføkonomisk, behagelig kørsel ved høje hastigheder.

De brændstoføkonomiske Volvo-dieselmotorer

Indbygget brændstofeffektivitet – og miljøbevidsthed

Øget kompressionsforhold for motorerne på 420 og 460 hk. Ny optimeret turbo på motorerne på 500 og 540 hk. Common rail-indsprøjtning til alle motorer og finjusteret software, der giver den bedste motorstyring: samt lavere intern friktion. Alt sammen med det formål at optimere brændstofeffektiviteten og opnå forbedret motormoment og -reaktion ved et lavt omdrejningstal. Det gør en forskel på din bundlinje. Og for miljøet.

Den patenterede motorbremse VEB+ fra Volvo

Volvo-motorbremse: VEB og VEB+ Op til 375 kW bremseeffekt

Vores patenterede motorbremse VEB+ bruger det unikke knastakseldesign til at absorbere op til 375 kW (510 hk) på D13-motoren. På D11 absorberer motorbremsen Volvo Engine Brake (VEB) op til 290 kW. Sammen med vores I-Shift-gearkassesystem og den intelligente fartpilot kan du klare stejle og lumske nedkørsler langt sikrere og mere brændstoføkonomisk.

Renere, grønnere motorer

Vi har taget endnu et kvantespring i retning af renere transport og reduceret miljøpåvirkning med vores Euro 6-motorer. Du kan mærke forbedringerne i momentet og brændstofeffektiviteten. Og vi har halveret partikelemissionerne og reduceret kvælstofilteemissionerne med næsten 80 % i forhold til Euro 5.

Vores Euro 6-løsning: en oversigt

Sådan fungerer vores Euro 6-løsning

1. Motor
De nye motorkomponenter forbedrer gasgennemstrømningen og sikrer, at udstødningen når efterbehandlingssystemet ved den optimale temperatur.

2. 7. injektor
(ikke nødvendigt på D11K- og D13K420-motorer)
Der bruges en særlig dieselinjektor til varmestyring af DOC, der sikrer, at DPF'et fungerer effektivt, og at SCR fungerer godt.

3. Dieseloxidationskatalysator (DOC)
DOC producerer den NO2, som dieselpartikelfilteret skal bruge til at forbrænde partiklerne effektivt. I koldt vejr sørger den også for den varme, der skal bruges til regenereringen.

4. DPF (dieselpartikelfilter)
Filteret opsamler og lagrer partiklerne (PM) og gemmer dem, indtil de afbrændes under regenereringen. Regenereringen sker automatisk, og du behøver ikke at foretage dig noget.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandezonen indsprøjtes der AdBlue i udstødningsgasserne. I katalysatoren omdannes kvælstofilterne (NO2) effektivt til uskadeligt kvælstofgas og vand.

6. Ammonia slip-katalysator (ASC)
Det sidste trin før udstødningsrøret, hvor eventuel overskydende ammonia (NH3) fjernes.

Volvo FMX med otte forskellige kraftniveauer

Hvor mange heste skal du bruge?

Du kan vælge mellem otte forskellige kraftniveauer. Der er fire motorer på 11 liter (D11) og fire på 13 liter (D13).

Find din lokale forhandler

Oplev styrken

Oplev styrken og effektiviteten i vores motorsortiment hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler