Chassisspecifikationer for Volvo FMX

  • Chassishøjder
  • Maks. forakseltryk
  • Baghjulsaffjedring
  • Trækbjælker
  • Brændstoftanke
  • AdBlue-tanke
  • Drejeskamler
  • Volvo Dynamisk Styring
  • Tandemakselløft
  • ATC (Automatic Traction Control)
  • Løbeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassishøjder

Medium  ca. 900 mm
Høj ca. 1.000 mm
X-høj  ca. 1.200 mm
XX-høj  ca. 1.240 mm

Maks. forakseltryk (ton)

  Luft  Blad 
Medium  10 
Høj  10/20*
X-høj    10/20*
XX-høj    10/20*
* Med to foraksler (FAA20/FAA21)

Maks. forakseltryk (ton)

FA-LOW Lav foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 9 ton.
FA-MED Mellemhøj foraksel til mellemhøje chassishøjder, akseltryk på op til 10 ton.
FA-HIGH høj foraksel til store chassishøjder, akseltryk på op til 10 ton.
FA-XHIGH Ekstra høj foraksel til ekstrastore chassishøjder, akseltryk på op til 10/18* ton.
FA-XXHIGH Foraksel med tryk, akseltryk på op til 9/18* ton.
To foraksler – FA-HIGH/FA-XHIGH fås i 8×2- og 8×4-konfigurationer, akseltryk op til 18 ton.

Baghjulsaffjedring

Type Akselkombination Affjedringstype Aksel-/bogietryk Reduktion Andre aksler
Solo           
RAD-L90 4×2 Parabel/flerlags bladfjedre 13 t Enkelt/nav  
RAD-GR 4×2 Luft  13 t Enkelt/nav  
RAD-G2 4×2 Luft  13 t Enkelt/nav  
RAD-L90 4×4 Parabel/flerlags bladfjedre 13 t Nav   
           
Bogie           
RADT-AR 6×2 Parabolisk 19/21 t Enkelt/nav Fast løbeaksel
RADT-GR 6×2/8×2 Luft 19/20,5/22,5/23 t Enkelt/nav Fast/styret/selvsporende løbeaksel
RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 t Enkelt/nav Fast/styret pusheraksel
RADD-G2 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelt/nav  
RADD-BR 6×4/8×4 Parabolisk 21 t Enkelt/nav  
RADD-TR1 6×4/8×4 Parabel/konventionelle bladfjedre 23/26 t Enkelt/nav  
RADD-TR2 6×4/8×4 Konventionelle bladfjedre 26/32 t Nav  
RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelt/nav  
RADD-BR 6×6 Parabolisk 21 t Nav  
RADD-TR1 6×6 Parabel/konventionelle bladfjedre 26 t Nav  
RADD-TR2 6×6 Konventionelle bladfjedre 26/32 t Nav  
RAPDT-GR 8×2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 t Enkelt/nav 3 aksler/styret pusheraksel samt styret eller fast løbeaksel
RADDT-GR 8×4 Luft 27/33/36 t Enkelt/nav 3 aksler/styret løbeaksel
RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 t Enkelt/nav 3 aksler/styret pusheraksel
RADDT-G2 8×4 Luft 27/33/36 t Enkelt/nav 3 aksler/styret løbeaksel
RADD-BR 8×6 Parabolisk 21 t Nav  
RADD-TR1 8×6 Parabel/konventionelle bladfjedre 26 t Nav  
RADD-TR2 8×6 Konventionelle bladfjedre 26/32 t Nav  

Trækbjælker
Centralt monterede, halvt undermonterede og undermonterede trækbjælker til kærrer. Trækbjælker kan monteres med intervaller på 25 mm. 

Brændstoftanke
Aluminium- eller ståltanke med volumen på 150-900 liter. Maksimal brændstofvolumen er 1.480 liter for en 4×2-trækker. 

AdBlue-tanke
Plast. Volumen fra 32 til 90 liter. AdBlue-pumpen er integreret i AdBlue-tankmodulet. 

Drejeskammel
Godkendt installation tillader en belastning på op til 36 ton. Serien omfatter en ISO-certificeret drejeskammel med L-profiler i forskellige højder, hvilket giver stor valgfrihed. Den flangemonterede drejeskammel er et let alternativ, da den ikke skal bruge en monteringsplade. Drejeskamlens højde over chassiset er fra ca. 140 mm. En indikator for integreret smøring og anhængertilslutning fås som ekstraudstyr til visse modeller.

Bremser
EBS (elektronisk styret bremsesystem) giver en enestående reaktion og ydelse og gør det let at dosere bremserne, samtidig med at det giver adgang til en række praktiske funktioner. EBS fås nu både til skivebremser og til Z-cam tromlebremser (til et udvalgt antal akselkonfigurationer og chassishøjder). Opgrader dit bremsesystem ved at tilføje EBS medium-pakken eller en af de andre tilvalgsmuligheder.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styretøj med momentoverlejring. Giver større styrekraft ved lave hastigheder, reducerer ryk i rattet og holder rattet lige under bremsning på underlag med varierende friktion. Styretøjet er selvoprettende, både under kørsel fremad og bakning.

Volvo Dynamic Steering fås nu til alle akselkonfigurationer undtagen dem med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).

Tandemakselløft
Det giver mulighed for, at den bageste drivaksel på tandem-bogien kan deaktiveres og hæves, så brændstofniveauet og venderadiussen reduceres. Ved at trykke på en knap i instrumentpanelet kan chaufføren hæve akslen, når lastvognen er uden læs. Når lastvognen kører med læs, sænkes akslen automatisk og aktiveres igen.

Tandemakselløft fås til 6×4- og 8×4-konfigurationer (med en tandem-bogie) udstyret med skivebremser.

Automatic Traction Control (ATC)
Aktiverer automatisk den trækkende foraksel, når der er behov for den, og deaktiverer den igen, når terrænet tillader det – det giver lavere brændstofforbrug og bedre manøvredygtighed. ATC leveres som standard på alle Volvo FMX-konfigurationer med en trækkende foraksel (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).

Løbeaksler
Fås i flere konfigurationer: standard med enkelt- eller dobbeltmontering, selvsporende eller med hydraulisk styring. Akseltryk: 7,5, 9,5 eller 10 tons. 

Pusheraksler
Fås i faste og hydraulisk styrede varianter for både trækkere og lange chassiser. Akseltryk: 7,5 eller 9 tons.

EBS MEDIUM

Ud over EBS Standard-pakken indeholder EBS Medium følgende funktioner:

EBS-statuskontrol
Overvågning af EBS-status via lastvognens elektroniske system TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Bakkestartshjælp
Bremserne deaktiveres først, når der er tilstrækkeligt motormoment til at sætte lastvognen i gang.

Analyse af belægningsslitage
Bremsebelægningsadvarsel – beregner, hvor mange kilometer lastvognen kan køre med de nuværende belægninger. (Kun til skivebremser).

Automatisk udløsning af parkeringsbremse
Parkeringsbremsen udløses, når chaufføren træder på gaspedalen, og der vælges et gear (kun I-Shift-gearkasse).

EKSTRAUDSTYR

I tillæg til programpakkerne er der følgende ekstraudstyr:

ESP-vogntogsbremse
Giver chaufføren mulighed for sikkerhedsopbremsning af anhængeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksning minimeres.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram
Bremsestabilitetssystemet justerer bremsekraften individuelt på hver enkelt aksel, hvilket stabiliserer hele køretøjskombinationen og minimerer risikoen for foldeknivseffekten, at lastvognen vælter, eller at anhængeren svinger ud. ESP lever op til lovgivningen for elektronisk stabilitetsstyring og fås til lastvogne med to eller tre aksler.

Katastrofebremselys
Når der bremses op fra hastigheder over 50 km/t, blinker bremselyset fire gange i sekundet. 

Hydraulisk retarder
Kompaktretarder monteret på gearkassen med en maks. effekt på 440 kW.

Download

Chassisspecifikationer

Download alle chassisspecifikationer som en PDF-fil.

Download(PDF, 3.2 MB)
Find din lokale forhandler

Kan du lide den? Få en prøvetur

Den eneste virkelig gode måde at opleve det dynamiske nye chassis på er bag rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøglerne.

Find din lokale forhandler