Drivlinespecifikationer for Volvo FMX

• Motorer
• I-Shift
• I-Shift-softwarepakker
• Manuelle gearkasser
• Powertronic

• Bagaksler
• Bagakseludvekslinger
• Drivlinekombinationer
• Kraftudtag

Motorer

  D11K D13K
Antal cylindre 6 6
Slagvolumen 10,8 dm³ 12,8 dm³
Slaglængde 152 mm 158 mm
Boring 123 mm 131 mm
Kompressionsforhold 17.0:1 17.0:1
Økonomi-omdrejningsinterval 950-1.400 o/min. 900-1.400 o/min.
Modtryksbremseeffekt (2400 o/min) 160 kW (2300 o/min) 200 kW
VEB-effekt (2400 o/min) 290 kW  
VEB ekstraudstyr  
VEB+ effekt   (2300 o/min) 375 kW
VEB+   ekstraudstyr
Oliefiltre 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass 2 med fuld gennemstrømning, 1 bypass
Oliemængde ved olieskift inkl. oliefilter 36 l 33 l
Kølesystem, samlet mængde 36 l 38 l

Brændstofkvalitet

Kun svovlfrit brændstof (EN590, maks. 10 ppm svovl).

  

Motormonteret kraftudtag

  Momenteffekt Udveksling
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000 1.000 Nm* 1.26:1
* Momenteffekt både ved kørsel og stilstand.
D11K – effekt/moment

D11K – effekt/moment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min 330 hk
Maks. moment ved 950-1.400 o/min 1.600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 370 hk
Maks. moment ved 950-1.400 o/min. 1.750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 410 hk
Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 1.950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Maks. effekt ved 1.600-1.900 o/min. 450 hk
Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.150 Nm
D13K – effekt/moment

D13K – effekt/moment

Nettoydelse i henhold til: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 420 hk
Maks. moment ved 860-1.400 o/min. 2.100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 460 hk
Maks. moment ved 900-1.400 o/min. 2.300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Maks. effekt ved 1.400-1.800 o/min. 500 hk
Maks. moment ved 1.000-1.400 o/min. 2.500 Nm
   
D13K540 (397 KW)  
Maks. effekt ved 1.450-1.800 o/min. 540 hk
Maks. moment ved 1.000-1.450 o/min. 2.600 Nm
I-Shift

12-trins split- og rangegearkasse med automatisk gearskiftesystem. I-Shift kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Specifikationer

Type
Højeste gear
Motormoment
Godkendt vogntogsvægt
AT2412F Direkte 2400 Nm 44 t
AT2612F Direkte 2.600 Nm 100 t
ATO2612F Overgear 2.600 Nm 100 t

I-Shift-softwarepakker

Basisversion (TP-BAS)
TP-BAS er den standardsoftwarepakke, der leveres med I-Shift, og den omfatter gearkassens basale funktioner til al slags kørsel.

I-Shift-gearskiftsoftware til distributionstransport (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i distributionssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder.

I-Shift-gearskiftsoftware til anlægstransport (TP-CON)
TP-CON tilpasser gearkassens funktion til de specifikke forhold i anlægssegmentet. Softwarepakken indeholder funktioner, der øger manøvredygtigheden ved start, ved præcisionskørsel samt ved lave hastigheder. Denne software kan også håndtere mere vanskelige vejforhold.

I-Shift-gearskiftsoftware til fjerntransport (TP-LONG)
TP-LONG indeholder intelligente funktioner, der minimerer brændstofforbruget. Denne softwarepakke er ideel til fjerntransporter, hvor der lægges stor vægt på brændstoføkonomi. Til denne pakke hører I-Roll-funktionen.

Transport af tung last (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift til transport af tung last med høj vogntogsvægt (>85 ton). Uanset vogntogsvægten kan chaufføren altid optimere køreegenskaberne ved at aktivere eller deaktivere tilstanden for transport af tung last og aktivere tilstanden for fjerntransport. Softwarepakkens funktioner kan også være en
hjælp for lastvogne, der kører med flere anhængere.

I-Shift-softwarepakker

Modelvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Grundlæggende kraftudtagsfunktioner (APF-BAS)
Forbedrede kraftudtagsfunktioner (APF-ENH) o o o o o
Grundlæggende styring af gearskiftefunktion (AMSO-BAS)
Styring af optimeret gearskiftefunktion inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Grundlæggende erhvervsfunktioner (AVO-BAS)
Optimeret ydelse – dårlige veje (AVO-ENH) o o o
Grundlæggende gearskiftefunktion
Performance-gearskifte
Temperaturovervågning af gearkasseolie
Igangsætning ved tunge læs
I-Roll (•)
Intelligent fartpilot (•)
Launch Control
Optimeret gearvalgsstrategi (GCW ≤ 85 t)
Blokvognsstyring (85 t < GCW ≤ 180 t)
Ultralavt krybegear* (ASO-ULC) o o o
Krybegear* (ASO-C) o o o
Bakgear, flere hastigheder* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) brug af GPS-data o o
I-See (PVT-EXT) brug af GPS-data o o
• Standard (•) Funktionen kan anvendes, når TP-LONG er aktiveret. o Mulighed – Ikke tilgængelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR kræver ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612F og ATO2612F

Forklaring af I-Shift-funktionerne

Basisgearskiftefunktion
Automatisk valg af korrekt startgear (1. - 6. gear). Valget af korrekt startgear påvirkes af totalvægten og vejens hældning.

Performance-gearskifte
Giver hurtigere og mere skånsomme gearskift gennem intelligent udnyttelse af motorbremsen, koblingen og en særlig transmissionsbremse.

Justering af valg af basisgear
Gør det muligt at justere gearvalg via gearstangens knapper ved motorbremsning under automatisk funktion.

Gearkasseolietemperatur
Viser gearkassens olietemperatur i informationsdisplayet.

Optimeret gearvalgsstrategi
Gennem interaktion med EBS og ECS gøres start og manøvrering i tætte gader nemmere. Maksimerer bremseeffekten fra VEB/VEB+ ved automatisk at vælge det mest velegnede gear, så motoren kører i høje omdrejningstal. Når der skiftes gear under motorbremsning, aktiveres hjulbremserne for at kompensere for tab af bremsemoment.

Launch Control
Optimerer gearvalg og EBS-funktioner til manøvrering ved lave hastigheder. Sikrer blandt også, at Bakkestarthjælp kun aktiveres på stigninger.

I-Roll
Automatisk aktivering og deaktivering af en friløbsfunktion, der mindsker brændstofforbruget. I-Roll bruges, når der hverken er brug for motorkraft eller motorbremsning, f.eks. på flade veje.

Intelligent fartpilot
Fungerer sammen med lastvognens såkaldte bremsepilot og sikrer, at tillægsbremserne ikke aktiveres unødigt. Friløbsfunktionen kan dermed bruges endnu mere.

I-See
Intelligent I-Shift-software, der kan lagre topografiske data og anvende dem til at spare brændstof og øge kørselskomforten. Dataene gemmes i en database, der er tilgængelig for andre I-See-brugere. Ved bestilling af I-See medfølger fartpiloten I-Cruise også. (I-Cruise kan desuden bestilles særskilt).

Blokvognsstyring
Optimerer gearvalget til lastvogne med høj vogntogsvægt, 85-180
ton.

Ekstraudstyr

Forbedrede kraftudtagsfunktioner
Forskellige hjælpefunktioner, der gør brug af kraftudtaget nemmere.

Justering af optimeret gearskiftefunktion inklusive kickdown
Gør det muligt at justere gearvalget med knapperne på gearstangen under start og kørsel i automatisk tilstand. Kickdownfunktionen vælger det korrekte gear for at opnå maksimal acceleration.

Optimeret ydelse – dårlige veje
Flere forskellige funktioner, der justerer gearskiftet og assisterer ved start og kørsel under dårlige vejforhold og bakket terræn.

Powertronic

Fuldautomatisk powershift-transmission med momentomformer og oliekøler. Skifter gear uden krafttab. Powertronic kan fra fabrikken udstyres med kraftudtag, integreret retarder og nødservostyringspumpe.

Powertronic

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
PT2106 Direkte 2100 44
PT2606 Direkte 2600 60

Powertronic, indbyggede køreprogrammer

Økonomi

Beregnet til optimal brændstoføkonomi. Gearskift udføres ved de mest økonomiske omdrejningstal.

Ydeevne

Bruges, når der er behov for ekstra motorkraft. Skifter op og ned ved højere omdrejningstal.

Manuelle gearkasser

14-trins manuel split- og rangegearkasse med to krybegear og tolv synkroniserede fremadgående gear plus fire bakgear. Kabelstyringen giver korte og klart adskilte gearskift og eliminerer vibrationer i gearvælgerknappen. Patenteret synchromesh med servofunktion reducerer skiftemodstanden. Gearkasserne kan udstyres med kompakt retarder, kraftudtag, nødservostyringspumpe og oliekøler.

Manuelle gearkasser

Type Højeste gear Motormoment (Nm) Godkendt vogntogsvægt (ton)
VT2009B Direkte 2000 60
VT2214B Direkte 2200 100
VTO2214B Overgear 2200 100
VT2514B Direkte 2500 100
VTO2514B Overgear 2500 100
VT2814B Direkte 2800 100
VTO2814B Overgear 2800 100

Bagaksler

Type Aksel- Gear Maks. moment (Nm) Maks. aksel-/bogietryk (ton) Godkendt vogntogsvægt (ton)
Enkelt reduktion          
RSS1344C/D Solo Hypoid 2600 13 44
RSS1356 Solo Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Solo Hypoid 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
           
Navreduktion          
RSH1365 Solo Spiral med skrå tænder 2400 13 65
RSH1370F Solo Konisk spiral 3550 13 70
RTH2610F Tandem Konisk spiral 3550 26 100
RTH3210F Tandem Konisk spiral 3550 32 100
RTH3312 Tandem Konisk spiral 3550 33 120
           

Bagakseludvekslinger

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* Til RSS1344D.

Drivlinekombinationer

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Manuel gearkasse                
VT2009B          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
                 
Enkeltreduktionsaksler                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Navreduktionsaksler                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Trækkende foraksel/fordelingsgearkasse                
FAA11/FAA21/V2501TB

Kraftudtag

MOTORMONTEREDE

PTER-DIN
Bagmonteret motorkraftudtag til direkte drift af hydraulikpumpe.

PTER1400
Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

PTER100
Bagmonteret motorkraftudtag med flangetilslutning til hydraulikpumpe.

GEARKASSEMONTEREDE

PTR-F
Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-FL/FH
Montering med forbindelsesflange og lav eller høj hastighed.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Lav/medium/høj hastighed med DIN-tilslutning for direkte forbindelse af hydraulikpumpe.

PTRD-F
Høje omdrejninger og montering med kardanflange for direkte monteret kardanaksel.

PTRD-D
Høje omdrejninger med to udtag. DIN-tilslutning for og bag for direkte tilkobling af hydraulikpumper.

PTRD-D1
Høje omdrejninger med to udtag. Montering med forbindelsesflange bag og DIN-tilslutning foran.

PTRD-D2
Høje omdrejninger med tre udtag. Montering med to kardanflanger bag og én DIN-tilslutning foran.  

Download

Drivlinespecifikationer

Download alle drivlinespecifikationerne som PDF-fil.

Download(PDF, 4.2 MB)
Find din lokale forhandler

Kom tættere på Volvo FMX

Specificer din perfekte lastvogn. Det hele sker hos din lokale Volvo Trucks-forhandler.

Find din lokale forhandler