Volvo Trucks

Danmark

×

Danpo A/S

Danpo tager vores klima og mængden af CO2 udledning alvorligt.

Danpo ønsker at deres chauffører og lastbiler skal have de bedste forudsætninger for at kunne bidrage til at sænke CO2 udledningen.  

Derfor har Danpo og Volvo Truck Center et forløb, hvor alle de i forvejen MEGET dygtige chauffører, kører en rute med en chaufførvejleder Carsten Nikolajsen, som giver gode råd i forhold til hvordan de forskellige værktøjer kan hjælpe dem med at holde det høje niveau eller måske endda forbedre niveauet og kørslen, så der udledes mindre CO2.

Værktøjerne består blandet andet i brugen af I-see, motorbremse, trip computer, point systemet i bilen der bla. viser tomgang, fartpilot, opbremsninger og flådestyrings app på telefon eller tablet, der viser den enkelte chaufførs kørsel på dagen, i går, de sidste 7 dage eller de sidste 30 dage.

Der køres 2 ens ture af 27 km. Hvor den første er som chaufføren plejer, og den anden tur køres efter, der er blevet talt og de forskellige værktøjer.

Da der i forvejen er en meget høj standard hos Danpo chaufførerne skal dette også bidrage til at det evt. bliver lettere at holde det høje niveau.

Der bliver selvfølgelig kørt med mundbind, sprittet af, negativ Corona test kræves. Bilerne er chaufførenes normale biler, så det ikke er tale om en og samme bil.   

Fakta som Claus Lykkegaard Lassen fra Danpo har udregnet fra d.1/9-2019-1/9-2020 på 16 af deres 23 biler.

Her bliver det virkelig synligt hvor meget ”bare” 100 meter længere pr. liter brændstof betyder.

Fra d.1/9-2019-1/9-2020

  • Flåden har kørt 1.950.717,47 kilometer.
  • Der er brugt 663.418,96 liter diesel ved kørsel.
  • Der er brugt 6185,91 liter på tomgangskørsel.
  • I alt 669.604,87 liter i perioden 1/9-2019-1/9-2020.
  •  Gennemsnit på hele flåden ved kørsel er 2,94 km/l.

Klima og mængden af CO2 tages alvorligt

Her bliver det virkelig synligt hvor meget ”bare” 100 meter længere pr. liter brændstof betyder.