Deleøkonomiens opblomstring. Ny teknologi muliggør nye forretningsmodeller. Den største er tanken om at dele i stedet for at eje. I bilbranchen betyder det, at folk i stigende grad ikke længere ønsker at købe køretøjer, men foretrækker at leje eller lease dem, når og hvis behovet opstår. I deleøkonomien overgår de risici, der er forbundet med ejerskab, fra kunden til producenterne. De fungerer i praksis som tjenesteudbydere og tager det fulde ansvar for al reparation og vedligeholdelse, forsikring og andre løbende omkostninger.
Fremkomsten af den cirkulære økonomi. I modsætning til den traditionelle lineære økonomi, som er baseret på begrebet "køb, forbrug, smid væk", er den cirkulære økonomi et regenerativt system, hvor ressourcerne genbruges og udnyttes fuldt ud. Mange transportfirmaer har traditionelt haft ekstra køretøjer stående klar som en forholdsregel i tilfælde af uplanlagt nedetid eller opgaver med kort varsel. Hvis man i stedet garderer sig med lejede lastvogne – i overensstemmelse med ideen om cirkulær økonomi – betyder det imidlertid færre underudnyttede køretøjer og mindre affald.
IFRS16. I henhold til International Financial Reporting Standards (IFRS), der blev indført i 2019, skal et aktiv, som leases i mindre end 12 måneder, ikke medtages i virksomhedens balance. Virksomheder kan derfor udvide deres flåder, uden at det får negative konsekvenser for interne KPI'er som kapitalafkast, og de kan således beskytte deres kreditværdighed.
Et ustabilt marked. I mange lande svinger efterspørgslen meget, og det bliver stadig sværere at spå om fremtiden. Mange husker stadig tydeligt den globale finanskrise i 2008 og dens efterdønninger, og mange virksomheder er derfor tilbageholdende med at binde sig økonomisk på langt sigt. Til sammenligning giver lejede lastvogne langt større fleksibilitet og reduceret risiko. Virksomheder kan udvide deres flåder med kort varsel og samtidig minimere risikoen for, at de bliver ramt af pludselige nedture.
Digitalisering. Indtil for nylig var en kunde, som ønskede at leje en lastvogn, nødt til fysisk at besøge en forhandler, hvilket krævede tid og ressourcer. Men takket være internettet og digitaliseringen er det nu muligt at booke og leje en lastvogn med nogle få museklik. Processen er nu så hurtig og enkel, at mange flere virksomheder betragter lastvognsleje som en løsning. Den nemme lejeproces for lastvognene er dog ikke den eneste fordel ved digitalisering. Den gør det også muligt for transportvirksomhederne at blive mere effektive, og den indfører nye forretningsmodeller, der kan forvandle branchen.
Den hastige teknologiske udvikling. Uanset om vi taler om alternative brændstoffer, konnektivitetstjenester eller nye funktioner, går den teknologiske udvikling i bilbranchen rivende stærkt. Kunder, der traditionelt har foretrukket at servicere og vedligeholde deres køretøjer selv, får stadig vanskeligere ved dette på grund af de stadig mere komplekse lastvogne, og de uddelegerer derfor ansvaret for disse opgaver til producenterne via lejeaftaler. At leje en lastvogn er også en god måde for en virksomhed at afprøve ny teknologi på, før man beslutter sig for at købe.
Dette er kun nogle få af grundene til, at leje kan være en god løsning for din virksomhed. Der er selvfølgelig andre måder at vokse på, for eksempel at lease eller købe din næste lastvogn. Jeg har udarbejdet en guide, der skitserer fordele og ulemper ved de forskellige muligheder og inkluderer de spørgsmål, du bør stille dig selv for at afgøre, hvilken løsning der passer til dig.
Per-Anders Grösfjeld
Per-Anders is Rental Truck Director at Volvo Trucks