Trucks

×

Skal du købe en eldrevet lastvogn?

| 4 min
Overvejer du at skifte til eldrevne lastvogne? I øjeblikket er de bedst egnet til by- og regionaldistribution, let anlægskørsel og renovationsopgaver, og de bliver en stadig mere attraktiv mulighed for mange virksomheder, der forbereder sig på en mere bæredygtig fremtid. Men hvor rentabel kan en investering i elektromobilitet vise sig at være?
Skal du købe en eldrevet lastvogn?

Eldrevne lastvogne koster i øjeblikket mere end dieseldrevne. Der er mange mindre virksomheder, som ombygger til eldrift – ofte underlagt dyre reparationer – men udgifterne til en ny, førstegenerations-ellastvogn er betydeligt større. Hvis man ser på de samlede ejeromkostninger, kan de ikke forventes at være sammenlignelige med en diesel før tidligst 2023/24, i det mindste i de fleste europæiske lande.

Er du så villig til at betale mere? Der er flere grunde til, at virksomheder skifter til eldrift på trods af de indledende omkostninger. For det første er bæredygtighed helt central, hvis man vil opnå et førende image i vore dages erhvervsklima. Hvis markedsføring er vigtig for din virksomhed, er det helt afgørende for fremtiden, at du udvikler en miljøbevidst transportløsning.

Beslutningen om at skifte til eldrift handler dog ikke kun om imagepleje. Allerede nu betyder den stadig skrappere emissionslovgivning i byer verden over, at dieselkøretøjer forbydes helt i midtbyerne. Det har givet større muligheder for eldrevne køretøjer, når de lokale myndigheder udbyder nye kontrakter. Muligheden for at løse opgaver om aftenen og natten med mere støjsvage køretøjer er attraktiv for myndighederne, der er under pres for at mindske trafikmængden og støjforureningen om dagen.

På langt sigt kan brugen af færre, men større eldrevne lastvogne i stedet for flere mindre diesellastvogne desuden betyde langt mere effektiv transport og betydeligt lavere omkostninger for virksomhederne.

Ud over den første investering er de to væsentligste problemer i forbindelse med eldrevne lastvogne i dag batteriernes pris og kapacitet samt opladningsinfrastrukturen. Prisen på batterier falder hurtigere, end mange eksperter har forudsagt. Litium-ion-batterier bliver lettere og kraftigere, og den næste generation faststofbatterier forventes at blive et nyt gennembrud, som vil øge kapaciteten og nyttelasten.

Disse teknologiske fremskridt betyder, at det næste skridt for markedet for eldrevne lastvogne bliver fjerntransport. En eldrevet lastvogn kan i dag oplades til at køre omkring 150 km på en nat, men den infrastruktur, der er nødvendig for at levere opladning overalt, er stadig i sin vorden. Opladningen skal desuden synkroniseres med køre-/hviletiden, hvilket kan gøre opgaveplanlægningen til lidt af et puslespil. På plussiden er det værd at huske på, at alle nye ladestationer, der i øjeblikket opføres til personbiler i Europa, også vil kunne bruges til at oplade lastvogne.

Mange transportudbydere er også villige til at investere i egne opladningsfaciliteter. Det kan vise sig at være et enormt fremskridt, men det er langt fra ukompliceret, da det kan kræve omfattende elarbejde for at kunne klare den ekstra strøm.

Der er således meget, du bør tænke på, når du overvejer at købe en eldrevet lastvogn. Herunder kan du hente en guide, jeg har udarbejdet, med en liste over fordelene og ulemperne ved elektromobilitet og de vigtigste spørgsmål, du bør stille dig selv, før du beslutter dig for at skifte til eldrift.

Anders Edenholm

Anders is a Segment Manager for Distribution at Volvo Trucks

Related articles