Volvo Trucks

Danmark

×

Spekulerer du, om din næste lastbil måske er drevet af biodiesel? Her er, hvad du bør tænke vide

| 5 min.
Hvis du synes, det virker som om, at færre og færre mennesker taler om biodiesel, så tager du ikke helt fejl. Der er klare politiske og teknologiske tendenser, der tyder på, at biodiesels potentiale som et vigtigt alternativ til diesel muligvis er begrænset. Her er et par af grundene til, at de positive udsigter for biodiesel falmer, og hvad der muligvis kan indtage dets plads.

Biobrændstoffer produceres gennem kemiske reaktioner og varme til nedbrydning af råmaterialet såsom stivelse, sukker og andre molekyler. Udtrykket biobrændstoffer omfatter første og anden generation af biodiesel, der er kendetegnet ved produktionsprocessen og typen af det krævede råmateriale. Den første generation af biodiesel produceres gennem en proces kaldet esterificering ved hjælp af spiselige afgrøder såsom raps-, palme- og anden vegetabilsk olie.  
 

Anden generation biodiesel, også kendt som hydrogenbehandlet vegetabilsk olie (HVO), produceres gennem en hydrogeneringsproces, dvs. behandling med brint. HVO er meget mere fleksibel i forhold til råmaterialerne, da det kan produceres fra affald af lav kvalitet som f.eks. animalsk fedt og madolie eller fra ikke-spiselige kilder som alger, halm og endda svampe.

 

Fordele og ulemper ved biodiesel

Som brændstof har biodiesel en række fordele. Råmaterialet er billigt, produktionsprocessen ved konvertering af råmateriale til energi er relativt let, og biodiesel afgiver betydeligt mindre CO2, når det forbrændes. Og det kan bruges sammen med den eksisterende infrastruktur og motorteknologi med minimale ændringer og endda blandet med diesel.
 

Alligevel synes sandsynligheden for, at biodiesel bliver et vigtigt alternativt brændstof til lastbiler, af flere årsager mere og mere usandsynlig. For det første er der effektiviteten: Biodiesel har et lavere energiudbytte (ca. 10 % mindre end konventionel diesel), hvilket betyder, at der er behov for større mængder brændstof. Så er der det faktum, at biodiesel muligvis ikke er egnet til vinterforhold, da temperaturen, hvor brændstoffet bliver til en fast form, er meget højere end diesel. Brug af biodiesel kan også forårsage driftsproblemer såsom tilstopning og blokering af injektorer.
 

Ud over effektivitet og teknologi giver den omfattende anvendelse af biodiesel dog anledning til større spørgsmål omkring bæredygtighed. Kritikere af den første generation af biobrændstoffer argumenterer, at produktionen af råmateriale fører til skovrydning.
 

Så er der også den potentielle konflikt, der er mellem den første generation af biodiesel og fødevareproduktionen, og den indflydelse, dette kan have på fødevarepriserne, efterhånden som stigende mængder landbrugsjord bliver udpeget til brændstofproduktionen. Bekymringer som disse har haft en stor indflydelse på biodiesels kvalifikation som grøn energi, hvilket har resulteret i en konklusion fra Europa-Kommissionen om, at afgrødebaseret biobrændstof ikke tæller med i EU's mål for vedvarende transport for de nationale regeringer.

 

HVO: En værdig kandidat?

I betragtning af disse udfordringer har fortalere for biodiesel flyttet deres fokus til mindre vand- og jordintensive alternativer såsom HVO produceret af organiske affaldsprodukter. Den høje kvalitet af HVO som brændstof og det potentiale, som mange olieproducenter, især dem i Europa, ser ved at bruge det til at løse problemer med raffinaderiernes overkapacitet og rentabilitet, har øget investeringerne på dette område. Der er for nylig annonceret mindst tre nye europæiske HVO-investeringer, som vil hjælpe markedet med at vokse næsten 88,5 % inden for de næste tre år. Der er også stigende interesse fra Asien og Mellemøsten.
 

Så kan HVO være svaret på biodiesels faldende popularitet? Både ja og nej. HVO har mange fordele, men det er stadig et brændstof, der er dyrt at fremstille i de fleste dele af verden, og det begrænses desuden af problemet med mangel på tilstrækkelige råmaterialer. På trods af tiltagende investeringer er masseproduktion af HVO en udfordring, hvilket betyder, at det er usandsynligt, at det inden for overskuelig tid vil dominere markedet for alternative brændstoffer, selvom det helt sikkert kan ændre, hvordan sektoren for biodiesel ser ud i dag. Set som en helhed er det måske bedst at konkludere, at den mest levedygtige anvendelse af første og anden generation af biodiesel vil være som en blanding i de nuværende fossile brændstoffer.
 

 

Et supplement til andre alternative brændstoffer

Selvom biodiesel muligvis ikke er det umiddelbare svar på en kulstoffri fremtid, kan den bestemt være et supplement til andre alternative brændstoffer såsom LNG og elektromobilitet. Jeg har udarbejdet en guide, der opridser fordele og ulemper ved nogle af tidens mest omdiskuterede alternativer til diesel.

Lars Mårtensson

Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Relaterede artikler