Men dette handler ikke kun om London – EU planlægger i øjeblikket nye sikkerhedskrav for lastvogne, og byer rundt om i hele verden vedtager nu "Vision Zero" i forhold til personskader i trafikken. Endelig får trafiksikkerheden den opmærksomhed, den fortjener.
Desværre udgør lastvogne en uforholdsmæssig stor risiko for fodgængere og cyklister, især i byområderne. I London er lastvogne involveret i mere end halvdelen af byens cykelulykker og mere end en femtedel af dødsulykkerne for fodgængere, til trods for at lastvognene kun udgør 4 % af trafikken.
Transport for London har derfor foreslået Direct Vision Standard (DVS), der kræver, at alle lastvogne over 12 ton skal have en sikkerhedstilladelse for at køre i hovedstaden. Lastvognene vil blive vurderet ud fra et stjerneklassificeringssystem baseret på, hvor meget en chauffør kan se direkte gennem sine førerhusvinduer. Fra oktober 2020 vil kun lastvogne med en eller flere stjerner have adgang til byen. Fra 2024 skal lastvogne have tre stjerner.
Hvad der er lige så vigtigt er, at EU er klar til at følge Londons DVS for lastvogne og endda foreslår en række obligatoriske sikkerhedstiltag for alle køretøjer for at undgå ulykker, herunder advarsler, hvis det registreres, at chaufføren er distraheret eller træt samt intelligent hastighedsassistance. I New York City har de lokale myndigheder valgt et design til service- og vedligeholdelseslastvogne med lavere førerhuse og et minimum af blinde vinkler.
For mig er det virkelig positivt at se, at lovgivningen omkring trafiksikkerhed blive strengere. Men for at nå Vision Zero – det ultimative mål om nul dødsfald og alvorlige kvæstelser ude på vores veje, må vi stræbe efter at sikre, at en sådan lovgivning også harmoniseres i de forskellige lande og byer.
Anna Wrige Berling
Anna Wrige Berling works as Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks.