LNG kan potentielt ændre forudsætningerne i lastvognsbranchen, men dens succes afhænger af en række faktorer, som ikke er så lette at forudsige. Den kan være et realistisk alternativ til diesel, i det mindste i nogle områder, da den giver en reduktion på 20-25 procent af CO2-emissionerne sammenlignet med diesel og kan bruges til kompressionstændingsmotorer med høj effektivitet.
Antallet af LNG-tankstationer er i hurtig vækst. Det anslåede antal stationer i Europa er 200 i dag. Holland, Storbritannien, Spanien, Italien og nogle af de nordiske lande har aktivt udviklet brændstofinfrastrukturen. I mellemtiden har adskillige større lastvognsproducenter udviklet og introduceret LNG-drevne modeller til markedet med stærkere motorer, der passer til længere transportopgaver.
Jeg er helt overbevist om, at vi nu har nået et tidspunkt, hvor LNG er et muligt brændstofalternativ i hele Europa. Vi skal naturligvis være opmærksomme på, at der gælder forskellige omstændigheder i de forskellige lande. Hvad der er det mest gennemførlige brændstofalternativ i Norden, fungerer måske ikke i Tyskland eller omvendt. Naturligvis afhænger meget af priserne og af myndighedernes engagement i at investere i den videre udvikling af LNG-infrastrukturen.
Der er dog én ting, vi kan være sikre på. Da EU og andre globale organisationer sætter strenge mål med hensyn til CO2-emissioner, bliver dieselbiler forbudt i byer overalt i EU og andre steder. Selvom disse forbud endnu ikke er udvidet til lastvogne og busser, er det ikke utænkeligt, at de vil blive indarbejdet i lovgivningen, der sætter 2030 som en frist for lavere emissioner.
Lars Mårtensson
Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.