Når det gælder en 4x2 trækker med en gennemsnitsvægt på 30 tons er rækkevidden cirka 300 km. Afhængigt af specifikation og anvendelse kan rækkevidden dog være betydeligt længere, da den påvirkes af mange faktorer.
Dårligt vejr som regn, kolde temperaturer og stærk modvind vil øge energiforbruget og derfor forkorte køretøjets rækkevidde – på samme måde som disse forhold ville øge brændstofforbruget i et konventionelt dieseldrevet køretøj.
I bymæssige og regionale miljøer kan en veluddannet chauffør forbruge omkring 20 procent mindre energi end en dårligt uddannet chauffør. Den optimale køreteknik giver en forventning om dette ved minimal bremsning og acceleration – meget det samme som et konventionelt dieseldrevet køretøj. Den væsentligste forskel er, at med en eldreven lastbil er jævn bremsning endnu vigtigere, da energien bliver genvundet og lagret i køretøjets batteri, hvilket forlænger rækkevidden.
Den kinetiske energi fra køretøjets bevægelse genvindes og bruges til at genoplade batteriet. Dette vil hjælpe med at udvide rækkevidden.
Køretøjets karrosseri kan have en betydelig indflydelse, hvis det bruger energi fra lastbilens batterier. For eksempel vil en betonblander forbruge langt mere energi end en tørkasse. Køretøjets vægt vil også have en betydelig indflydelse, det gælder også vejtopografien – meget på samme måde, som det gør med en konventionel dieseldrevet lastbil.
Energiforbruget, mens der ikke køres, er begrænset – medmindre drivlinen også driver funktioner med højt energiforbrug såsom betonblandere.
Nej, langt størstedelen af den energi, der er lagret i batteriet, bruges til fremdrift. Energiforbruget fra hjælpesystemer såsom varme, køling, pumper eller ethvert andet forbrugsapparat er mindre i forhold til, hvad der forbruges til fremdrift. For eksempel indeholder en smartphone langt mindre end 0,01 kWh energi, mens der kan lagres over 500 kWh ombord.
Batteriets energistatus kan til enhver tid spores på instrumentbrættet og eksternt, men hvis det nærmer sig nul, får chaufføren besked, og den tilgængelige strøm vil blive reduceret, hvilket vil påvirke køreegenskaberne.