Jeg har det fint med at bruge meget tid på det politiske arbejde

Formanden for DTL - Dansk Transport & Logistik - vognmand Jørgen Egeskov takker af til DTL’s generalforsamling i maj til næste år efter mere end 10 års virke i bestyrelsen. Midter/Striben har talt med ham om branchen og dens udfordringer.
jeg-har

Er transporterhvervet et presset erhverv?
– Ja, restriktioner og afgifter er hverdag. Og godstransport har ikke stor politisk bevågenhed. Alligevel har vi opnået resultater, fordi vi arbejder målrettet. Vi har kompetente folk i organisationen, som er dygtige til at opnå politisk indflydelse. Rammebetingelser fra EU er svære at rykke ved, men til gengæld er de gældende for alle. Vi har ikke noget imod udenlandsk konkurrence – det skal bare ske på lige vilkår. 

Oplever I urimelig konkurrence?
– Vi har set udenlandske chauffører, som ikke kan opretholde en tilværelse i Danmark på grund af ringe betaling. De er et kørende proletariat, som lever under kummerlige forhold. Det er uværdigt, og det skader erhvervet og danske vognmænd. Det bør vi ikke acceptere, selv om vi kan få billige transporter.

Kan transporterhvervets brancheorganisationer finde sammen igen?
– Vi og ITD (International Transport Danmark) ser forskelligt på centrale emner. Ikke mindst cabotage problematikken. ITD ser gerne en liberalisering på området, mens vi ønsker klare regler for cabotage, der giver vores medlemmer mulighed for at drive en fornuftig forretning. En total liberalisering vil kvæle den nationale transport. En fælles brancheorganisation er meget langt væk, desværre.

Skal danske vognmænd specialisere sig for at overleve?
– Ja, men vi skal også fastholde den traditionelle godstransport, idet området er rekrutteringsgrundlag for alle specialområderne. Chauffører fra de forskellige brancher falder også en dag for aldersgrænsen, og så skal der ansættes nye. Og hvis der ikke er chauffører at vælge, taber vi også specialtransporten på gulvet. Vi skal se problematikken i et længere perspektiv – vi mister fødekæden. 

Hvordan oplever I udviklingen i markedet i din virksomhed?
– I Vamdrup Specialtransport oplever vi, at kunderelationerne er blevet mere flygtige. Indkøberen skal bevise noget, og så finder han en billigere leverandør. Finanskrisen har været med til at fremskynde denne udvikling. Det handler kun om pris, pris og pris. Rådgivning, det rette grej og levering til tiden ses der bort fra. 

Men hvad er dyrest på sigt? 
Ikke alle kalkulerer med det, men heldigvis oplever vi, at disse kunder vender tilbage efter en tid. 

Hvad sætter du særlig pris på hos dine kunder og samarbejdspartnere?
– Ærlighed og at man snakker lige ud af posen. Kunden har også krav på et modspil. Når jeg bestiller en ny Volvo-lastbil, forventer jeg også at få alle de nødvendige oplysninger om lastbilen og mine muligheder, så jeg kan træffe den rigtige beslutning med hensyn til opbygning. Det modspil oplever jeg hos Volvo, og det er en af årsagerne til, at vi kører Volvo.

Hvilke omkostninger har det politiske organisationsarbejde haft?
– Jeg har det fint med at bruge meget tid på det politiske arbejde, fordi det er vigtigt for vores erhverv. Men selvfølgelig har det haft omkostninger. Jeg skal have medarbejdere til at klare mine opgaver. Heldigvis har jeg dygtige medarbejdere, der kan løse opgaverne, selv om jeg ikke er i virksomheden. Ellers kan det ikke lade sig gøre at drive en virksomhed som vores.

Har du planer for fremtiden?
– Efter maj håber jeg at få mere tid i Vamdrup Specialtransport og tid til golf igen og ferie i vores sejlbåd. Så må vi se, hvor vind og vejr bringer min kone Bodil og mig hen. Og hvem der bliver henholdsvis gast og kaptajn på båden.

Dansk Transport & Logistik:
Brancheorganisation for det danske transporterhverv.
Antal medlemmer: ca. 2.300.
Antal lastbiler: 12.500.
Medarbejdere: 35.

Vamdrup Specialtransport:
Etableret: 1982.
Medarbejdere: 23.
Lastbiler: 20.
Speciale: Kran- og blokvognskørsel.

Filtrer artikler

5 true 5