750 heste på arbejde i terrænet

Jens Hjorths Volvo-lastbiler er ikke kun til pænt brug. De får lov til at bestille noget og ofte ude i terrænet og på arbejdspladser, hvor mudderet sprøjter og underlaget svupper.
heste

Med 750 hestekræfter under motorhjelmen er der ikke noget, der kan holde Jens Hjorths store 4-akslede Volvo-lastbiler tilbage. Tre af slagsen har han, og de kører med sten, grus og jord for entreprenørbranchen og i sommerperioden tillige med korn og foderstoffer for DLG . De nye Volvo lastbiler er opbygget med 4 aksler på forvognen, så de i kombination med 3-akslede kærrer kan medtage 54 tons. – Det er godt for effektiviteten og indtjeningen og skånsomt mod miljøet, når vi kan medtage 54 tons frem for tidligere kun 48 tons. Og samtidig har vi stor gavn af de mange hestekræfter på de nye Volvo-lastbiler. Med 750 hk er der ikke flere bakker for chaufførerne, de klarer ubesværet alle transporter uanset de mange tons på ladet, fortæller Jens Hjorth.

Jens Hjorth er både landmand og vognmand, og der skal helst stå Volvo på hans køretøjer. Det uanset om der er tale om lastbiler, entreprenørmaskiner eller landbrugsmaskiner. Er man Volvo-gal, er man Volvo-gal, fortæller han. – Jeg kender det mærke, og jeg kender de folk, som servicerer og sælger det, og jeg er godt tilfreds. Det er ikke den billigste lastbil, men jeg er tryg ved Volvo. Det er også nemmere, når man kender hinanden, og Volvo kender til vores ønsker og behov, uddyber Jens Hjorth. Gal er vognmanden og landmanden dog langt fra. Han er driftig og succesrig. Han købte sin første gård for 25 år siden og siden er flere købt til. I dag har han 400 hektar under plov i lokalområdet omkring Hillerød på Sjælland. Der skal jord til, hvis man skal leve af at være landmand i dag, fortæller han beskedent. Dertil skal lægges en større grusgrav, hvor Jens Hjorth henter en del af de råstoffer, han leverer til entreprenørbranchen.

Jens Hjorth blev først uddannet landmand og senere vognmand. Og løbende gennem sit erhvervsliv har han kombineret erhvervene. Som yngre tog han job som blokvognschauffør og havde planer om at forlade landbruget, men da foråret kom, og alting spirede, rykkede det i blokvognschaufføren. Reelt kan han ikke undvære nogen af erhvervene. Og tre lastbiler passer til Jens Hjorth; så kan han både passe landbruget og tillige være daglig kørselsleder på lastbilerne.

I slutningen af 70'erne kom Jens Hjorth til at køre for DSV - De Sammensluttede Vognmænd: virksomheden, der blev grundlagt i 1976 af 9 nødlidende vognmand og en karismatisk iværksætter  Leif Tullberg – og som i dag er en af verdens største transportvirksomheder. Jens Hjorth var blandt de første, som tørnede ud for DSV , og den dag i dag kører han stadig for virksomheden ind i mellem, ligesom han altid ringer til DSV, hvis han får opgaver, hans egne lastbiler ikke kan nå. Med to erhverv at se efter, er der ikke meget tid til fritidsinteresser som jagt, tennis og golf for Jens Hjorth, men der bliver tid til konen Vivi, som han har været gift med i 36 år. Og det bliver da også til en større rejse til USA senere på året, hvor Vivi og Jens Hjorth skal rejse tværs over Guds eget land med gode venner.

Filtrer artikler

5 true 5