Volvo-lastbiler med sprød last

De gule Volvo lastbiler er synlige i gadebilledet, og ingen kan være i tvivl om, hvad der er ombord. Lastbilernes kasseopbygning benyttes til reklame for virksomhedens produkter.
Lastbiler-1
Lastbiler-2

Godset tynger ikke virksomhedens mange Volvo lastbiler. Fuldt lastet vejer peanuts, chips, snacks m.m. ikke meget. Det lette og sprøde gods står pænt på hylder og i rækker, så chaufføren hurtigt kan håndtere kundernes bestillinger. Kunder der tæller kiosker, tankstationer og butikskæder. 

KiMs – når du er sulten for sjov, lyder et budskab på lastbilen. For KiMs’ grand old man Knud Ribold har det også været sjovt og udfordrende, ellers var han næppe blevet ved så længe. Egentlig gik han på pension i 2001 efter 21 år i virksomheden, men styrer stadig i en alder af 75 år indkøb af lastbiler til KiMs. 

Oprindeligt er Knud Ribold uddannet elektriker og var tidligere service- og vedligeholdelseschef hos KiMs, men nu arbejder han på nedsat tid og fra privatadressen. Herfra holder han styr på Kims 28 lastbiler – deres finansiering, serviceaftaler og at de arter sig som forventet. Og ikke mindst – at de udgør en god arbejdsplads for chaufførerne. De er kontakten til kunderne, og har salgsansvar. 

– Vi ønsker tilfredse sælgere, der trives og befinder sig godt på arbejdspladsen. Førerhuset er arbejdspladsen og derfor har chaufføren indflydelse på indretningen. Der skal være den nødvendige plads og de hylder og rum, der er brug for. Nogle førerhuse har whiteboard tavler med magneter på bagvæggen til noter, og på ladet har chaufføren computer og printer, så han kan bestille varer og udskrive følgesedler til kunden, fortæller Knud Ribold.

Sikkerhed er også af stor betydning for KiMs, og lastbilerne har side- og bakkamera, så chaufførerne på betryggende vis kan orientere sig i trafikken. Sikkerheden gælder også chaufføren. Knud Ribold har sørget for lys ved trin op i førerhuset, lav indstigningshøjde, ekstra lys i førerhuset, kabinevarmere, køleboks til madpakken, skridsikkert underlag på lift m.m. Og tidligt besluttede KiMs at give chaufførerne automatgear, så de derved kunne skåne fod, knæ og arm. Chaufføren kan således bedre koncentrere sig om trafikken.

– Vi tilstræber at give vores chauffører de bedste rammer, komfort og sikkerhed. En chauffør der trives er en bedre repræsentant for KiMs, og sælger bedre end en chauffør, som er utilfreds, fremhæver Knud Ribold. 

Politiken ser ud til at virke, for KiMs har et meget lavt sygefravær på grund af arbejdsskade eller ulykker.

Hovedparten af KiMs produkter produceres på virksomhedens egen fabrik i Søndersø på Fyn, men lagerfunktionen har man outsourcet til Frode Laursen A/S, der sørger for at den brede vifte af KiMs produkter dagligt er tilgængelige for chaufførerne i KiMs egne depoter rundt omkring i Danmark.

KiMs har et stort markedsføringsbudget, og hvem kender ikke udspekulerede Jørgen og alle  hans påfund fra KiMs TV-reklamer. Eller den nye figur Michael Madsen – specialist på nødder – og hans finurlige talefejl. KiMs mange lastbiler understøtter markedsføringen. De udgør en mobil reklame, og derfor skal lastbilerne være velholdte, rene og i pæn stand. Alle KiMs lastbiler har f.eks. skørter så man ikke ser snavs på vanger og chassis.

– Vi køber ikke en lastbil, men en transportløsning med kvalitet i alle led. Det omfatter produktet, driftsikkerhed og en professionel organisation bag lastbilen. De skal være hurtige til at servicere og reparere lastbilen – den skal ikke stå unødigt på værksted, for driftsstop er dyrt. De skal tillige være gode til at informere, og vi skal have tillid til dem. Det har vi til Volvo. Og derfor køber vi så mange Volvo lastbiler. Volvos lastbiler er sjældent på værksted, og værkstederne er gode, slutter Knud Ribold.

 

Lastbiler-la

Filtrer artikler

5 true 5