Pensionisttilværelsen må vente

Med alderen følger erfaringen og ekspertisen. Det kan der være god brug for, når det drejer sig om specialtransporter, hvor godset overskrider færdselslovens dimensionskrav, vejer flere hundrede tons og kræver blokvogne med mange hjul. Det er hjemmebane for Torben Rafn & Co. A/S i Sommersted. Virksomheden har netop fejret 50 års jubilæum, samtidig med at Torben Rafn kunne fejre 70 års fødselsdag. Midter/Striben har talt med den erfarne vognmand, som ikke har tænkt sig at gå på pension lige med det samme.
pensionisst

Du må have oplevet en stor tekniske udvikling i lastbilbranchen de sidste 50 år?
»Ja, udviklingen har været helt vild. I min drengetid kørte vi med 90 hestekræfter, og så smed vi 20 tons gods på. Og det var klart overlæs, men det var mere reglen end undtagelsen, at der blev kørt med overlæs dengang. I dag kører vi med 750 hestekræfter og 56 tons totalvægt. En moderne lastbil kan tilbyde chaufførkomfort, som vi slet ikke kunne forestille os for 50 år siden. Tillige er den udstyret med masser af elektronik til gavn for drifts- og trafiksikkerheden. 
Jeg kørte med kalk i mine unge år, og tippelad var nyt og dyrt, så jeg skovlede 30 tons kalk af ladet. Heldigvis havde jeg en hjælpsom svigerfar, som var god med en skovl. Vi klarede aflæsningen på en times tid, og det gav varmen. Det var mere fysisk krævende at være lastbilchauffør dengang, ligesom vi kørte flere kilometer. I 1967 kørte jeg mere end 200.000 kilometer med en lastbil.«

Hvad afgør dit valg af lastbil?
»Driftsikkerhed og god service er afgørende faktorer for os. Betydningen af god service opdager man først, når man ikke har det mere. Vi har flest Volvo-lastbiler i vores vognpark, fordi de har en god og stærk drivline – motor og gearkasse er afstemt fint til hinanden. Volvo er gode til at teste deres produkter, inden de kommer på markedet. De lader ikke kunderne være prøvekaniner for produkternes formåen og holdbarhed, og Volvo har været gode til at lytte til vores erfaringer, ønsker og behov.«

Har du fulgt en bestemt transportstrategi i din erhvervskarriere?
»Vores mål var at tjene penge på opgaverne, og det har været svært nok, for marginalerne er små i transportbranchen. Vi har altid været omstillingsparate og orienterede mod de områder af branchen, hvor der kunne tjenes penge. Til at begynde med ville vi jo alting, men jeg lærte gradvist, at man skulle specialisere sig og være rigtig god til det, man lavede og helst bedre end kollegaerne. Det gav opgaver. Og så handlede det om at arbejdede ihærdigt og længe. Og kunne man være først med at udnytte teknikkens muligheder, kunne det give konkurrencefordele. Vi var for eksempel først med 38 tons totalvægt på trækker og sættevogn, volumenbiler og modulopbyggede blokvogne. Det gav mere på ladet og større fleksibilitet og dermed en bedre økonomi per tur.«

Er der politisk lydhørhed over for transportbranchen udfordringer?
»Vi har aktuelt en rigtig god transportminister i Hans Christian Schmidt, som forstår erhvervet. Det har vi ikke altid haft. Har vi en transportminister uden forståelse for erhvervets udfordringer, er personen heller ikke god til at bære de politiske budskaber videre i regeringen og løse dem. Generelt synes jeg ikke, at transporterhvervet får den opmærksomhed, vi burde have. Vi ved jo, at transportbranchen holder hjulene i gang og gør dagligvarer, forbrugsvarer og andre varer tilgængelige i det moderne velfærdssamfund. Uden lastbiler går det hele i stå.«

TORBEN RAFN & CO. A/S

Etableret: 1966
Antal medarbejdere: 80
Antal lastbiler: 60, hertil utallige trailere og blokvogne
Opgaver: Specialtransporter 
Kunder: Industrien, bygge- og anlægsbranchen, vindmølleindustrien m.fl.

Filtrer artikler

5 true 5