Skagen Beton er mere end betonkanoner

Udviklingen er gået stærkt, siden familien Nielsen købte sig ind i Skagen Beton i 1963. I dag er både 1., 2. og 3. generation aktive i den bredt funderede virksomhed.
skagen1

Har man haft sin gang i Skagen de seneste par år, har man ikke kunne undgå at se de mange røde roterende betonkanoner, der har kørt i pendulfart mellem den lille vej Drogden i byens erhvervskvarter og Skagen havn. Skagen Beton stod der på siden af demange Volvo-lastbiler, og de har kørt tusindevis af kubikmeter af flydende beton til udvidelsen af Skagen havn. Danmarks største fiskerihavn har fået en 600 meter ny kaj, der betyder, at havnen nu kan modtage store handelsskibe og krydstogtskibe på op til 330 meter. Direktør Jens Jørgen Nielsen, der er 2. generation i Skagen Beton, anslår, at der har været mere end 10.000 transporter med sten, grus og betonkanoner til havnen i de to år som anlægsarbejdet foregik.

Projektet, som Skagen Beton udførte i samarbejde med Per Aarsleff A/S, giver god mening for virksomheden på Drogden. Skagen Beton vil gerne være en synlig del af lokalsamfundet og være med til at styrke lokalområdet. Og med etableringen af den nye kaj er både turismen og fiskerierhvervet i Skagen blevet styrket. I 2015 blev der landet 348.000 tons fisk til en værdi af 917 millioner kroner i Skagen. Der er vedtaget udbygningsplaner i Frederikshavn kommune, som Skagen er en del af, om yderligere udvidelse af Skagen Havn, men hovedentreprenøren er endnu ikke udpeget. Åbenlyst må det være, at Skagen Beton igen skal klare den bløde beton. De kan udvise den nødvendige fleksibilitet og bor jo dør om dør med havnen.

Da man støbte molehovedet for enden af den nye kaj, blev den bløde beton sejlet på en pram, hvor der kunne stå otte store betonkanoner, som i alt medbragte 80 kubikmeter. Molehovedet skulle opbygges af hundredvis af kubikmeter blød beton, så prammen skulle frem og tilbage nogle gange. Flydende beton hærder efter få timer, så det er vigtig, at betonen kommer ud af kanonen, inden den hærder, ellers forestår et omfattende arbejde med at rense kanonen og i værste fald står den ikke til at redde. Skagen Beton kan udskyde hærdningen af den bløde beton ved at tilsætte en sukkeropløsning, som tillige gør cementen stærkere. Ved transporter til for eksempel Læsø, hvor der også er sejltid, benyttes denne teknik. Fra Skagen Betons cementfabrik i Klarup kan man ubesværet nå Randers og Viborg med virksomhedens fire-akslede betontrailere. 

Skagen Beton har i alt seks afdelinger i Nordjylland, hvoraf der køres flydende beton ud fra cementfabrikkerne i Klarup, Brønderslev, Sindal og Skagen. Skagen Beton har gennem årene oplevet en markant strukturudvikling i erhvervet. Hvor der tidligere var cirka 400 mindre cementstøberier fordelt over hele landet, er der i dag cirka 20 med omkring 50 produktionsafdelinger. Samtidig er enhederne blevet større, kapaciteten øget og konkurrencen forstærket. Udover den bløde cement, der leveres i virksomhedens 20 betonkanoner, leverer Skagen Beton også pallevarer i form af fliser, lecablokke, fundablokke m.m. Disse transporter klares af virksomhedens 10 kranbiler. Et særligt element til støbning af fundamenter kalder Skagen Beton ”Skawblock”. Den fås i forskellige udformninger og skal håndteres med kran og derfor skånes medarbejderne for tunge løft, samtidig med at arbejdet til etablering af fundament går stærkere, idet én ”Skawblock” erstatter seks almindelige fundamentblokke.

Skagen Beton er meget mere end betonkanoner og betonelementer. Virksomheden har syv lastbiler som kører med stykgods for speditører i Jylland, og transporterne går som regel nordpå til Norge og Sverige. Andre syv lastbiler kører med køletrailer indeholdende fisk, frugt og andre temperaturfølsomme varer. For Fiskernes Fiskeindustri – FF Skagen A/S - kører man en del containere, tiptrailere og tanktrailere med fiskeolie, fiskemel m.m. Endvidere har virksomheden slamsugeraktiviteter, der er mindre følsomme over for de skiftende konjunkturer. I alt har Skagen Beton cirka 50 lastbiler i daglig drift. Det er 3. generation i virksomheden, Søren Nielsen, der styrer logistikken i virksomhedens brede vifte af transporter. Hovedparten af køretøjerne er Volvo-lastbiler, og det er ingen tilfældighed. ”Vi har tillid til produktet og salgskonsulenten fra Volvo Truck Center. At Volvo er godt repræsenteret med serviceværksteder i udlandet er også et plus. Og så hæmmer det ikke rekrutteringen af nye chauffører, at vi kan tilbyde  driftsikre og moderne Volvo lastbiler”, fortæller Jens Jørgen Nielsen

 

skagen2

SKAGEN BETON A/S

Etableret: 1937
Ejner Nielsen køber sig ind i virksomheden 1963
Eneejer 1967
Opkøb af cementstøberier gennem årene: Sindal (1981), Sæby (1987), Støvring (2001), Brønderslev (2005) og Klarup (2006)
Antal medarbejdere: 80-100
Antal køretøjer: 50

Filtrer artikler

5 true 5