Trives bedst uden for kontoret

trives-beds1

Et arbejdsliv bag et skrivebord er ikke Claus Jeppesen. Slet ikke. Han ved dårligt nok, hvordan computeren skal tændes, fortæller han med et smil. Alene det at skulle skrive fakturer til kunderne er en udfordring, han skal tage sig sammen til, ellers bliver det ikke ordnet. Ofte er det hans kone Annette, som hjælper ham med opgaven. Derimod stortrives han bag rattet i sin nye fire-akslede Volvo FMX med 13 liters motor og 540 hestekræfter. I det hele taget trives Claus Jeppesen i samspil med maskiner af enhver slags. Han betjener rendegraver, gummiged, dozer, gravemaskine m.fl. og kunderne behøver ikke bekymre sig om Claus Jeppesen, han er selvkørende. 

Tidligere drev Claus Jeppesen en mellemstor vognmandsforretning sammen med sin far og sin bror Gert. De udførte opgaver for landbrug og korn- og foderstofvirksomheder, men udførte også asfaltarbejde for kommune, amt og Vejdirektoratet med egne maskiner – asfaltudlægger, asfaltfræser m.fl. Efter faderen gik på pension i 1999, har Claus valgt at være selvkørende vognmand med én lastbil. Forretningen skal ikke være større, for han ønsker ikke at administrere medarbejdere, lønregnskaber m.m. 

Claus Jeppesen er glad for sit frie og afvekslende arbejdsliv. Han ved aldrig, hvad morgendagen bringer af opgaver, for telefonen kan ringe flere gange tidligt om morgenen, og så må han ændre i dagens program. Han er skarp på transportlogistik og kører sjældent med tomt lad og tilbagelægger sjældent unødvendige kilometer. Arbejdsdagene kan godt blive både 10 og 12 timer, men det generer ikke Claus Jeppesen.

Han udfører opgaver for kunder på Lolland og Falster, og er nærmest at betragte som husvognmand for Scandlines i Gedser og Rødby. Utallige er de skibsskruer og tonstunge skrueblade, han har kørt til service og reparation i Tyskland og Danmark for rederiet gennem årene.

Er der ikke opgaver til Volvo-lastbilen, er Claus Jeppesen ikke bleg for at springe op i sin rendegraver og udføre entreprenørarbejde for kunderne. Han er en alsidig herre, der har hænderne godt skruet på, og han udfører alle former for entreprenøropgaver. Han har for eksempel bistået ved alle større ændringer af havnearealet i Gedser, uanset hvilken entreprenør der har haft hovedentreprisen.

Oprindeligt er Claus Jeppesen uddannet lastbilmekaniker hos Lumbye i Nykøbing Falster, der var Volvo-forhandler før Titan Lastvogne A/S. Det var hans fars – tidligere vognmand Ove Jeppesen – ønske, at han fik en faglig uddannelse, inden han blev chauffør. Det måtte Claus Jeppesen tage med, selv om det var chaufførjobbet, der trak i den unge mand. Han havde efter endt skoletid i 70’erne, passet en tankstation i Gedser, hvor der kom en del eksportchauffører forbi på deres vej hjem fra alle afkroge af Europa. De kunne fortælle kulørte historier fra livet på landevejen, og Claus var lutter øre og imponeret af fortællingerne.

Igennem alle årene har der ikke været tvivl i hans sind med hensyn til valg af lastbilmærke. Han har både kørt Volvo N10 og N12, Volvo FH12 og FM12 før det blev Volvos nuværende topmodel inden for entreprenørkørsel Volvo FMX. Volvo har han skruet på som mekaniker, den er han tryg ved, og den har vist sit værd gennem årene. Han kender produktet og har tillid til kvaliteten og driftsikkerheden, fortæller han. Den nye Volvo FMX er der gjort lidt ekstra ud af, og førerhuset er tillige polstret og gjort hyggeligt. ”Jeg er dog ikke sart med den, det kan jo ikke nytte noget, det er en arbejdsbil, slutter Claus Jeppesen.

 

bedst

CLAUS JEPPESEN ApS

Virksomhed: Claus Jeppesen ApS
Etableret: 1999
Opgaver: Alt inden for godstransport, løfteopgaver og entreprenørarbejde
Lastbil: Volvo FMX 13-liters motor, 540 hk og HMF kran 2620. Den fire-akslede lastbil er en ”tridem” model, hvor der trækkes på de to midterste aksler og styres på første og sidste aksel, hvilket giver lastbilen god manøvredygtighed.

Filtrer artikler

5 true 5