Målsætningen er klar i Ancotrans

Der er få kvinder i transportbranchen. En af de få, som har fundet vej ind i branchen, er Anne Kathrine Steenbjerge (42).
Ancotrans

Anne Kathrine Steenbjerge står i spidsen for Ancotrans

Vejen var for hende godt oplyst og nem at følge. Hun var den naturlige arvetager i en søskendeflok på fem til at blive femte generation i Ancotrans efter sin far Henrik Steenbjerge. Hun gik ydmygt til opgaven, da hun i 2003 begyndte i virksomheden efter flere år i reklamebranchen som projektleder.

Under hendes ledelse har Ancotrans oplevet en markant vækst og åbnet flere nye afdelinger i udlandet. Virksomheden har en ambition om at blive en international storspiller på containertransport i Europa. En strategi man målrettet forfølger, og virksomheden er godt på vej. Sidste år udførte Ancotrans 225.000 containertransporter og omsatte for 550 millioner kroner. Anne Kathrine Steenbjerge er tillige formand for bestyrelsen i DI Transport.
 

Ancotrans

Hvad betyder Ancotrans’ historiske forankring for dig?
“Det betyder rigtig meget. Det er en mægtig drivkraft for min motivation at være en del af en historie tilbage til 1882. Jeg har et ansvar og ønsker at gøre mig umage. I begyndelsen, da jeg kom ind i virksomheden, var det næsten som et åg at skulle føre traditionen videre, for jeg var enormt bange for, om jeg kunne leve op til historien og forventningerne.”

Hvad er det især ved jobbet, som du holder af?

“Det er udviklingsfasen, og det at skabe resultater. Og etablere gode rammer for vores medarbejdere. Uden engagerede og dygtige medarbejdere, når man ikke sine mål. Heldigvis har vi i Ancotrans mange dygtige medarbejdere, som arbejder dedikeret for virksomheden. De tryller i det daglige for at skabe en effektiv transportlogistik.”

Hvad overraskede dig mest ved jobbet?
“Det var uden tvivl dynamikken og hastigheden i opgaveløsningen. Produktionen kører non stop året rundt. Det er som en stor organisk mekanisme, der hele tiden forandrer sig og sætter nye krav til, hvordan opgaverne skal løses. Containertransporter skal køre efter en snor, fordi dækningsbidraget på opgaverne er mindre end ved så mange andre transportopgaver. Man lærer at være effektiv for at få tingene til at hænge sammen.”

Følger du med i jeres mange lastbilers effektivitet og præstationsevne?
“Vi lytter meget til, hvad chaufførerne siger om de forskellige lastbilmærker. Vi har en del Volvo-lastbiler, og de tilbagemeldinger, jeg får, er positive. De præsterer godt, og Volvos service er god. Er der problemer, bliver vi hurtigt hjulpet, og det er vigtigt i en branche, hvor tid er penge, og alt skal foregå hurtigt. Samarbejdet med Volvo har altid været rigtig godt.”

Har der været udfordringer ved at være kvinde i en mandsdomineret branche?
“Ja, man skal bevise sit værd, men der har været flere fordele end ulemper. Der er døre, som har åbnet sig for mig, og jeg har i visse situationer fået positiv særbehandling, fordi der ikke er så mange kvinder i transportbranchen. Det kan jeg sagtens leve med, men generelt vil jeg sige, at jeg ikke går så meget op i det med, om man er kvinde eller mand.”

Hvorfor valgte du at blive politisk aktiv i transportbranchen?
“Jeg blev spurgt om jeg ville, og jeg er opdraget til at sige ja til spændende nye muligheder og prøve dem af. Jeg har erfaret, at politik er rigtig spændende, og det er blevet en helt ny dimension i mit liv. Jeg har fået en større horisont, bredere netværk og bedre føling med transportbranchen. Det politiske giver også indblik i nye ideer og tanker, som har udviklet mig og været til gavn for vores virksomhed. Bagsiden af medaljen er de mange møder, som kan være tidsrøvere, ligesom man kan få knubs i mediemaskineriet, når man stikker snuden frem eller begår fejl.”

Vi lytter meget til, hvad chaufførerne siger om de forskellige lastbilmærker. Vi har en del Volvo-lastbiler, og de tilbagemeldinger, jeg får, er positive. De præsterer godt, og Volvos service er god. Er der problemer, bliver vi hurtigt hjulpet, og det er vigtigt i en branche, hvor tid er penge, og alt skal foregå hurtigt. Samarbejdet med Volvo har altid været rigtig godt.

Anne Kathrine Steenbjerge, Ancotrans

Anders Nielsen & Co - Ancotrans

ETABLERET: 1882
OPGAVELØSNING: Containertransporter
KUNDER: Speditører, rederier og importører/eksportører af gods
MEDARBEJDERE: 180
LASTBILER: 80 egne og i alt 550 lastbiler i dagligt virke med indlejede vognmænd
AFDELINGER: København, Århus, Gøteborg, Helsingborg og Hamborg
UDFØRTE 225.000 containertransporter i 2016 og omsatte for cirka 550 millioner kroner

Lignende indhold

Succes med blandet kørsel

Den australske flådeejer Craig Fox mener, at hans succes i transportbranchen skyldes to ting: at han kører med laster, der giver penge, og at han kører med mange forskellige slags gods....

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Langt under jorden i København

Metrobyggeriet er i fuld gang i København. Jordkørsel i en storby med over en million indbyggere er en stor udfordring for lastvognschaufførerne. Johnny Olsen er en af dem. Her er hans historie....