Den helt rigtige farve

På Volvo Trucks' autolakeringsværksted sørger fuldautomatiske robotter sammen med et team af farveteknikere for, at hvert eneste førerhus får en flot finish i høj kvalitet og den helt rigtige farve.
Sprøjtelakeret førerhus

Der lakeres op til 350 førerhuse om dagen på Volvo Trucks' lakeringsværksted i Umeå, og hvert eneste førerhus lakeres i en nøjagtigt specificeret farve.

Andreas Bask

Andreas Bask, Paint Lab Manager, Volvo Trucks Cab and Vehicle Assembly i Umeå i Sverige.

På Volvo Trucks' førerhusfabrik i Umeå i Nordsverige har lakeringsværkstedet og laboratoriet ansvaret for at lakere alle førerhuse til tunge lastvogne, inden de sendes videre i processen. Arbejdet med at sikre en jævn og perfekt finish af høj kvalitet er en lang og møjsommelig proces, som omfatter over ni kilo maling og tager en hel dag. "Folk forventer at få den farve, de har bestilt, og hvis de får noget andet, bliver de meget utilfredse, også selvom forskellen er minimal", siger Andreas Bask, Paint Lab Manager, Cab and Vehicle Assembly i Umeå.

Hele processen starter med, at kunden kan vælge mellem de over 800 forskellige farver, som Volvo Trucks i øjeblikket har i sit farvebibliotek. Til trods for det enorme udvalg er hvid den absolut mest populære farve – helt specifikt Winter White, som vælges til næsten halvdelen af alle de førerhuse, der lakeres i Umeå. En stor del af den resterende halvdel udgør andre toner af hvid.

Bortset fra Winter White bliver al maling blandet på anlægget, hvilket svarer til ca. 4000 liter hver eneste uge. Hvis en kunde har en specifik anmodning, og den ikke findes i farvebiblioteket, kan teknikerne på laboratoriet som regel udvikle den til det specielle formål. "Vi har f.eks. modtaget farveprøver i form af et stykke stof, mobiltelefoner eller neglelak", tilføjer Andreas Bask. "I de fleste tilfælde kan vi tilbyde kunderne farver, der ligger meget tæt på den, de ønsker, og ellers kan vi udvikle en helt ny farve. Kun i meget sjældne tilfælde er vi nødt til at sige nej. Det sker, når farven ikke har de nødvendige egenskaber."

Siden 2000 er der blevet brugt robotter til selve lakeringen, og i dag er hele processen fuldautomatisk. Under lakeringsområdet ligger der et lagerrum, der er fyldt med utallige spande med forskellige malingsfarver. Hver farve identificeres ved hjælp af en stregkode og er tilkoblet robotterne ovenover via rør. Her er der nok maling til to eller tre dages lakeringsarbejde.

 

Yvonne Määttä inspicerer førerhus

Selvom systemet er fuldautomatisk, er det stadig vigtigt med menneskeligt indspil. Kvalitetskontrollører som f.eks. Yvonne Määttä inspicerer hver enkelt førerhus for fejl og buler.

Folk forventer at få den farve, de har bestilt, og hvis de får noget andet, bliver de meget utilfredse, også selvom forskellen er minimal.

Andreas Bask, Paint Lab Manager, Cab and Vehicle Assembly i Umeå

Automatiseret lakeringssystem.

Et avanceret, fuldautomatisk system pumper maling op fra den valgte spand stort set på samme måde som et sugerør og sørger for, at kun den helt nøjagtige mængde maling bliver brugt.

Det avancerede, fuldautomatiske system pumper maling op fra den valgte spand stort set på samme måde som et sugerør og sørger for, at kun den helt nøjagtige mængde maling bliver brugt, hvilket giver minimalt spild. Dette efterfølges af et opløsningsmiddel, der renser rørene, så de forskellige malingsfarver ikke blandes.

De seneste år har lakeringsværkstedet haft fokus på at reducere miljøpåvirkningen, specielt ved at minimere brugen af opløsningsmidler. Tre ud af fem samlebånd bruger vandbaseret maling, og der er udviklet et avanceret rengøringssystem for at minimere brugen af rengøringsmidler.

Der bruges samlet set omkring ni kilo maling til hvert førerhus, hvilket inkluderer alle lag. De første to lag er rustbeskyttelse efterfulgt af en grunder, der sikrer en bedre hæftning og slidstyrke i malingssystemet og den korrekte underliggende farve. Det næste lag er enten et underlagt efterfulgt af en klar lak eller en pigmenteret dækfarve direkte på grunderen. De sidste lag giver den endelige farve og de mekaniske egenskaber, som kunden har specificeret. 

Farvebibliotek

Kunderne kan vælge mellem et bredt udvalg af farver i Volvo Trucks' farvebibliotek. Hvis dette ikke er nok, kan laboratoriet forsøge at blande den specialfarve, som kunden ønsker.

I forbindelse med lakeringen af førerhuset lakeres der også et lille metalpanel, hvilket er en meget vigtig del af kvalitetskontrollen. Når lakeringen er fuldført, tages panelet ned til laboratoriet, hvor det indsættes i et spektrofotometer og sammenlignes med farven i hoveddatabasen. Eftersom der er så mange farver og toner, der ligner hinanden, kan små variationer let blive overset af det menneskelige øje. Hvis spektrofotometeret registrerer en afvigelse, sendes førerhuset tilbage for at blive omlakeret.

Den sidste kontrol er en visuel inspektion under stærkt, fluorescerende lys for at sikre, at der ikke er nogen oversete fejl eller uregelmæssigheder. Kvalitetskontrollørerne fører også hænderne over overfladen for at kontrollere, at der ikke er nogen buler, ridser eller ujævne overflader. 

Først når førerhuset har bestået alle disse test, er det klar til at blive sendt videre.

Blanding af maling

Der blandes ca. 4000 liter maling hver eneste uge på anlægget i Umeå.

800 farver tilbydes af Volvo Trucks.
250-350 førerhuse lakeres i Umeå hver dag.
64.000 førerhuse blev lakeret i 2016.
9 kilo maling bruges til hvert førerhus.

Lignende indhold

Sådan samles en Volvo-lastvogns førerhus

På førerhussamlebåndet på Volvo Trucks' samlefabrik i Tuve, Göteborg, samles omkring 900 dele til et færdigt Volvo-lastvognsførerhus – på kun seks timer....

Den perfekte lastvognslyd

Lastvognsstøj tages ofte for givet. Den er der bare. Men hos Volvo arbejder et team på at øge sikkerheden og komforten ved at optimere de lyde, lastvognene laver – indvendigt og udvendigt. ...

På motorernes fødested

Tag med til Volvos motorfabrik i Skövde, Sverige, hvor alle motorerne kommer til verden, og mød ingeniørerne bag Euro 6-teknologien....

Filtrer artikler

5 true 5