1+1 giver mere end 2

Netop nu er der mange bolde i luften på Bryggeriet Fuglsang i Haderslev. Efter bryggeriets køb af Mineralvandsfabrikken Frem i Ribe er virksomheden i en større reorganisering, der også kommer til at påvirke bryggeriets transportlogistik.
Fuglsang 1

Bryggeriet Fuglsang leverer øl og sodavand blandt andet i en Volvo FM

Fuglsang 5

Femte generation i Bryggeriet Fuglsang, fra venstre Henning, Claes og Kim Fuglsang

Integrationen af Mineralvandsfabrikken Frem får ikke familien Fuglsang til at ryste på hånden, for man har prøvet øvelsen før, og man tror på, at 1 + 1 er mere end 2, når det gælder mulighederne ved fusionen. Da Bryggeriet Fuglsang i 2006 opkøbte og integrerede Dragsbaek Maltfabrik i Thisted blev det en succes. En virksomhed hvis maltproduktion var dobbelt så stor som bryggeriets egen. Bryggeriet Fuglsang samkørte og effektiviserede, og maltproduktionen i Fuglsang Gruppen er i dag Danmarks største. Mere end 75 procent af den samlede maltproduktion eksporteres til kontinenter og lande i hele verden, og kun knap 1 procent af produktionen går til egen ølproduktion på bryggeriet i Haderslev.

Anderledes vanskeligt har det været med ølmarkedet, der har været faldende gennem mange år trods stadig flere bryggerier og ølmærker på markedet. Vinmarkedet er en hård konkurrent. Samtidig har produktionen af sodavand været hæmmet af en mineralvandsafgift, der fik forbrugerne til at smutte over grænsen for at hente sine sodavand og tillige har tilbagevendende slagtilbud på øl og vand i detailhandlen gjort det svært at tjene penge i branchen.

Vi lytter til vore chauffører, når vi skal tage beslutning om hvilket lastbilmærke, vi skal vælge. Chaufførkomfort i førerhuset er vigtig, ligesom sikkerhedsmæssige forhold som godt udsyn, en komfortabel chaufførstol og en velfungerende fuldautomatisk gearkasse har været vigtige. Det er chaufførernes arbejdsplads, og de skal befinde sig godt. Vi er glade for Volvo.

Claes Fuglsang

Bryggeriet Fuglsang

”Det har været et udfordrende marked på øl og vand, men med købet af Frem ser vi synergier, muligheder for produktionsforbedringer og for at optimere transportlogistikken” fortæller Claes Fuglsang, der er en del af bryggeriets ledelse. De øvrige er broderen Kim og fætteren Henning. Trioen er 5. generation i Bryggeriet Fuglsang, hvis historie går tilbage til 1865. En imponerende historie som betød, at bryggeriet i 2015 kunne fejre 150 års jubilæum og i den forbindelse fik udviklet en jubilæumsøl, der vandt stor anerkendelse for den gode ølsmag.

Bryggeriet Fuglsang har en bred vifte af sodavand og ølprodukter, og de er meget synlige i lokalsamfundet. Ølmærkerne er åbenlyst i familie med hinanden med forskellige ”kvidrende fugle” på etiketterne – Golden Bird, Early Bird, lagerøllen Black Bird med flere. Den sidste fugl i familien har fået navnet Blue Bird og er udviklet i et samarbejde med fans af Superligaklubben SønderjyskE. De fik i udvalgte byer mulighed for at testsmage tre forskellige øltyper. Den mest populære fik knap halvdelen af stemmerne og fik det ærværdige navn efter klubbens blå spilledragter. Det er ikke tilfældigt, at der på Sydbank Park i Haderslev – hjemmebane for SønderjyskE – udelukkende drikkes Fuglsang-produkter.

 

Fuglsang 2

Chauffør Henrik Hjelm på vej med friske forsyninger til Super Brugsen i Løgumkloster

I dag klarer Bryggeriet Fuglsang distributionen af øl og vand i Syd- og Sønderjylland med egne lastbiler, mens transport af øl og vand over længere afstande hovedsageligt klares med eksterne vognmænd. Senest har man investeret i to nye Volvo-lastbiler, der skal sikre stor komfort og høj sikkerhed i bryggeriets transporter. Den ene - en tre-akslet Volvo FM 330 – klarer distributionen af øl og vand til detailhandlen, mens den anden kaldet ”den lille buttede” klarer transport af fadølsanlæg, fustager og køleanlæg til festivaler, firma- og byfester og andre lokale arrangementer i Syd- og Sønderjylland. Det særprægede og korte køretøj - en to-akslet Volvo FL 210 - er meget manøvredygtig ved trange og komplicerede kørselsforhold. Lastbilen er tillige i stand til at medbringe selv meget tunge ølankre og fadølsanlæg. Dette marked er i vækst, og det begræder man ikke i bryggeriet, fordi det er ikke så prisfølsomt som salg af øl på flasker og dåser til detailhandlen. Endvidere har Bryggeriet Fuglsang specialiseret sig i post-mix sodavand, hvor forskellige koncentrater af sirupsprodukter leveres til tappeanlæg, restauranter m.fl. i boksemballage.

Fuglsang 4

Bryggeriet Fuglsang har en bred vifte af sodavand og ølprodukter, og de er meget synlige i lokalsamfundet.

Fuglsang 3

En Volvo FM 330 - “Den lille buttede” - klarer udbringning af fadølsanlæg og fustager.

Efter købet af Mineralvandsfabrikken Frem har Fuglsang bryggeriet fået udvidet vognparken med fire volumentræk, der har distribution af saft og vand fra Ribe til hele Danmark. Ved at optimere logistikken, så man klarer saft, vand og øl fra både Frem og Bryggeriet Fuglsang kan transportlogistikken med egne lastbiler effektiviseres og udbredes til hele landet. Det vil ske de kommende år.

Sammenlægningen betyder også, at man planlægger at bygge en helt ny moderne tappehal på adressen i Haderslev og lukke de to bestående tappehaller i Ribe og Haderslev, fordi de er ved at være nedslidte og utidssvarende. Visionerne og troen på fremtiden har skabt et dedikeret engagement, som nok skal bringe Danmarks ældste familieejede bryggeri videre. Det hele er på tegnebrættet og ikke fugle på taget. Fuglene har man under kontrol på øletiketterne. Det er i sidste ende dem og den gode ølsmag, der skal bære udviklingen.

Bryggeriet Fuglsang

Etableret: 1865 af Søren Christian Fuglsang
Bryggeriet S.C. Fuglsang A/S og Sophus Fuglsang Export-Maltfabrik A/S blev ejermæssigt samlet i Conrad og Sophus Fuglsang Fond i 1984.
Opkøb af Dragsbaek Maltfabrik i Thisted 2006
150 års jubilæum i juli 2015
Opkøb af Mineralvandsfabrikken Frem A/S november 2016 

NUVÆRENDE DIREKTION:
Kim, Claes og Henning Fuglsang 

ANTAL MEDARBEJDERE:
cirka 100

AFDELINGER:
Haderslev, Thisted, Glostrup og Ribe

Lastbilerne

Volvo FM 330 6x2.
Volvo FL 210.
Sidstnævnte er en 10T 4x2 forvogn.

LASTBILERNE er opbygget som ladkassebiler med lukket lad og lift. De er udstyret med bl.a. I-Shift gearkasse, ESP, ACC intelligent fartpilot, sporassistent, Dynafleet, bakkamera m.m.

Lignende indhold

Succes med blandet kørsel

Den australske flådeejer Craig Fox mener, at hans succes i transportbranchen skyldes to ting: at han kører med laster, der giver penge, og at han kører med mange forskellige slags gods....

Med et 175-tons road train gennem den australske outback

I den australske outback sidder en 52-årig bedstemor bag rattet på et Volvo FH16-road train med tre trækkende aksler og godkendt til 175 tons. Hun har fire anhængere bag sig og en lang, steghed dag på vejen foran sig. Maxine Taylor er datter af en ...

Langt under jorden i København

Metrobyggeriet er i fuld gang i København. Jordkørsel i en storby med over en million indbyggere er en stor udfordring for lastvognschaufførerne. Johnny Olsen er en af dem. Her er hans historie....

Filtrer artikler

5 true 5