25 Volvo FH Innovationer

Volvo FH har ændret fremtiden lige fra starten. Den satte en ny dagsorden i 1993, og den bryder fortsat grænser, når det gælder chaufførkomfort, sikkerhed, ydeevne og driftsøkonomi. Her er 25 innovationer, der har ført Volvo FH til tops.
Volvo FH LNG

25: Volvo FH LNG (2017)
Volvo Trucks søger altid nye veje for at forøge effektiviteten og finde mere bæredygtige transportløsninger. I 2017 blev Volvo FH LNG introduceret. En tung lastvogn, der kører på flydende naturgas eller biogas. Lastvognene kan reducere CO2 -emissionerne med 20-100 %. Det gør det muligt at reducere miljøpåvirkningen fra tung regional og international langturskørsel yderligere.
 

Volvo FH test med tungt læs


24: I-Shift med krybegear (2016)

Takket være de nye krybegear er Volvo FH i stand til at sætte igang med endnu tungere læs på ujævnt underlag, hvilket giver chaufføren mulighed klare endn flere kørselsopgaver. Og ved eventuel tomkørsel på hjemvejen er det altid muligt at finde et passende gear, der kan reducere brændstofforbruget yderligere.

Volvo FH med løftet drivaksel


23: Tandemakselløft (2015)

Drivakslerne genererer friktion og rullemodstand – hvilket øger brændstofforbruget. Ved at frakoble og hæve den bageste drivaksel, når der ikke er brug for den, kan brændstofforbruget reduceres med helt op til 4 % ved tomkørsel med hævet drivaksel. Det er ideelt, hvis du kører med tung last den ene vej og tom den anden vej.

Volvo FH med Dual Clutch


22: I-Shift Dual Clutch (2014)

Med I-Shift Dual Clutch får Volvo FH en transmission med racerbilsteknologi. Det giver mulighed for endnu blødere kørsel især på stigninger.

Chauffør styrer en Volvo FH


21: Volvo Dynamsk Styring (2013)
Volvo Dynamisk Styring giver chaufføren en helt ny køreoplevelse. Ved at måle chaufførens styreinput hele 2.000 gange i sekundet og kompensere for ujævnheder og sidevind belaster styretøjet chaufføren langt mindre. Det giver langt mindre belastning på chaufførens ryg og nakke. Ved høje hastigheder holder Volvo Dynamisk Styring lastvognen stabil og på rette kurs. Og under præcisionsmanøvrering ved lav hastighed giver det stor styrekraft – uanset belastning.

Volvo FH Generation IV


20: Generation IV (2012)

I 2012 så den nye Volvo FH-generation dagens lys. Denne gang med endnu flere funktioner til at hjælpe chaufføren. Førerhuset fik en hel kubikmeter ekstra rummelighed indvendigt, og rudearealerne blev endnu større til gavn for udsynet. Køreegenskaberne blev yderligere forbedret med et nyt chassis.

Volvo FH Interiør


19: I-Park Cool (2012)

Volvo FH blev en komplet arbejdsplads. Og opholdsrum. At få en god nats søvn er afgørende for trafiksikkerheden, og med den integrerede I-Park Cool parkeringskøler satte Volvo Trucks en ny standard for at holde temperaturen på et passende niveau – også om natten.

Volvo FH i kuperet terræn


18: I-See (2012)
Takket være I-See software kan Volvo FH anvende viden om ruter, som lastvognen allerede har kørt. Softwaren udnytter denne viden til at maksimere brændstofbesparelserne på alle stigninger og nedkørsler ved hjælp af den intelligente fartpilot.

Volvo FH demonstration af kollionadvarselssystem med nødbremse


17: Kollisionadvarselssystem med nødbremsefunktion (2012)

Volvo FH har givet chauffører sikkerhed på vejene siden 1993. I 2012 introducerede Volvo Trucks kollisionadvarselssystem med automatisk nødbremsefunktion. Det er et aktivt sikkerhedssystem, der kombinerer en radar og et kamera, der samarbejder om at registrere og holde øje med forankørende køretøjer.

Volvo FH Generation III


16: FH Generation III (2008)

I 2008 fik FH-serien en markant opgradering. Interiøret fik et helt nyt design, som satte nye standarder for chaufførkomfort. Fronten fik også et mere genkendeligt design med ny kølergrill, solskærm og forlygter.

Instrumentpanel med DAS


15: Opmærksomhedsassistent (2008)

Volvo Trucks gør vejene endnu mere sikre. I 2008 blev Volvo Trucks Opmærksomhedsassistent introduceret. Systemet opfanger eventuelle uhensigtsmæssige bevægelser under kørslen. Hvis chaufføren udviser træthedssymptomer, får han eller hun en advarsel med et lydsignal og et visuelt signal.

Sporassistent-knap


14: Sporassistent (2007)

For at gøre kørslen sikker, holder systemet øje med vejbanemarkeringerne ved hjælp af et kamera og giver chaufføren besked, hvis lastvognen er på vej væk fra vejbanen.

 

Volvo FH i kuperet terræn


13: Volvo Engine Brake+ (2006)

Da Volvo FH blev introduceret i 1993, var Volvo Engine Brake en meget avanceret funktion. I 2006 blev systemet opgraderet, så effekten af VEB+ steg med op til 25 %. Det gør kørsel på nedkørsler mere afslappende og reducerer samtidig belastningen på driftsbremserne.

Volvo FH Generation II


12: FH Generation II (2001)

Med introduktionen af 2. generation Volvo FH satte Volvo Trucks igen nye standarder. Den allerede succesfulde lastvogn fik endnu flere avancerede funktioner, der gjorde arbejdspladsen endnu bedre og lastvognen endnu mere driftsøkonomisk. Det re-designede førerhus blev endnu mere aerodynamisk. 

Volvo FH ESP-illustration


11: Elektroniske Stabilitets Program (2001)

I 2001 var Volvo Trucks verdens første lastvognsproducent til at introducere et stabilitetsprogram på både forvogn/hænger- og trækker/trailer-kombinationer. I farlige situationer træder ESP-systemet til, reducerer motorkraften og aktiverer bremserne individuelt på lastvognens og anhængerens/trailerens hjul.

Volvo FH sikkerhedstest


10: Stødabsorberende førerhus (2001)
Volvo Trucks finder altid nye veje til at forbedre sikkerheden. I tilfælde af en kollision overfører det stødabsorberende førerhus energien bagud – så der opretholdes vigtig overlevelsesplads i førerhuset.

Volvo I-Shift


9: I-Shift (2001)

I 2001 blev I-Shift gearkassen introduceret på Volvo FH. Det var nærmest en revolution inden for transmissioner. Transmissionen blev udviklet udelukkende til automatiske gearskift, noget som aldrig tidligere var blevet gjort til lastvogne. Det gav Volvo FH en markant fordel ved at lade chaufføren koncentrere sig om trafikken, mens lastvognen sørgede for optimale præstationer ved langturskørsel.

 

Skivebremse


8: Skivebremser med elektronisk regulering (1999)

Høj ydeevne er afgørende for alle dele af lastvognen. Takket være skivebremser med elektronisk regulering (EBS) fik Volvo FH allerede i 1999 overlegen bremsekraft og banede vejen for endnu flere avancerede funktioner.

Volvo sikkerhedstest


7: Front Underrun Protection System (1996)
Sikkerheden er også vigtig for andre trafikanter end chaufføren. I tilfælde af en frontalkollision med en personbil er Volvo FH konstrueret til at absorbere noget af energien ved, at underkøringskofangeren presses bagud. Volvo Trucks introducerede FUPS, længe inden det blev lovpligtigt.

Sikkerhedstest af airbag


6: Airbag (1995)

Som den første producent af tunge lastvogne i verden introducerede Volvo chaufførairbag allerede i 1995.

D12-motor


5: D12A-motor (1993)

Med den nye D12A-motor fik Volvo FH en stort forspring fra starten. Den nye motor havde fremragende præstationer. Den havde én enhedsinjektor pr. cylinder, overliggende knastaksel og fire ventiler pr. cylinder. Da chaufførerne fik mulighed for at teste den, var motoren en af de ting, der virkelig skilte sig ud.

En Volvo FH kører ned ad bakke i skov


4: Volvo Engine Brake (1993)

Volvo Engine Brake (VEB) gav den nye Volvo FH stor bremsekraft lige fra starten. Den gav mindre belastning på driftsbremserne og gjorde det muligt at holde højere gennemsnitshastighed i kuperet terræn i kombination med større sikkerhed.

Aerodynamisk test af Volvo FH-model


3: Aerodynamik (1993)

Ingen lastbiler var som Volvo FH blevet testet så grundigt i vindtunneller for at opnå optimale aerodynamiske egenskaber. Det gav bedre ydeevne og lavere brændstofforbrug.

Volvo FH Interiør


2: Førerhus (1993)

En af de største fordele ved den nye Volvo FH var, at den var konstrueret med fokus på chaufføren. Førerhuset blev udviklet efter talløse tests med rigtige chauffører. Alle beslutninger omkring førerhusets indretning blev truffet med tanke på deres behov. Det resulterede i et førerhus, der virkelig imponerede markedet. Volvo FH var ikke kun udviklet til at køre i men også til at bo i.

To Volvo FH


1: Chassis (1993)

Da Volvo FH blev udviklet, var den en del af en større plan for Volvo Trucks. En af de ting, der gjorde Volvo FH til en så stor succes lige fra starten, var det helt nye chassis. Det blev udviklet fra grunden som en platform, alle de andre ingeniører kunne bygge på. Det skabte stabilitet og kreativitet - og lagde samtidig grunden til den fremtidige succes for andre lastvognsmodeller.

Relaterede artikler

Hvilke fordele har chaufførerne af Volvo Dynamisk Styring?

Perfekt stabilitet ved høj hastighed, fuld kontrol ved lav hastighed og langt mindre belastning af muskler og led. Siden det revolutionerende system Volvo Dynamisk Styring (VDS) blev lanceret i 2013, har det ændret mange chaufførers kørselsadfærd ...

Sådan hjælper I-Shift Dual Clutch den italienske transportvirksomhed Sartori med at spare brændstof på krævende bjergveje

I det bjergrige Norditalien har den familieejede transportvirksomhed Sartori Trasporti brug for lastvogne, der kombinerer høj ydelse med lavt brændstofforbrug. I Volvo FH med I-Shift Dual Clutch har de måske fundet den perfekte løsning....

I krybegear gennem den tilfrosne skov

Isglatte, smalle og kuperede veje og en vogntogsvægt på 76 ton. Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove, men med Volvo I-Shift med krybegear kan Saku Simpanen og hans team klare både kuperet terræn ...