Gøteborg får sin første eldrevne lastvogn

Gøteborg, Volvo Trucks' hjemby, har høje ambitioner for bæredygtighed. I år får byen sin allerførste 100 % eldrevne lastvogn, hvilket markerer et lille, men vigtigt skridt hen mod en elektrificering af byens erhvervstransport. Men hvad foregik der bag kulisserne i arbejdet med at få den første eldrevne lastvogn ud på gaderne i Gøteborg?
Solnedgang i Gøteborg.

"I foråret 2016 blev vi af byens forvaltning for bæredygtig behandling af affald og vand bedt om at undersøge muligheden for at udvikle en 100 % eldreven renovationslastvogn. Målet var at bruge den i et projekt for at finde ud af, hvordan smartere og mere bæredygtige transporter kan bidrage til et mere attraktivt bymiljø", fortæller Jonas Odermalm, chef for produktstrategi, Volvo FL og Volvo FE, hos Volvo Trucks. 

Det var startsignalet til en intensivt samarbejde mellem Gøteborg by, Volvo Trucks, JOAB og Renova. De arbejdede tæt sammen med udgangspunkt i hver deres rolle som kunde, køretøjsudvikler, opbygger og vognmand.  

"Vi begyndte med at undersøge den rute, som den eldrevne renovationslastvogn skulle køre, og konfigurationen af de køretøjer, der aktuelt blev brugt på den rute. Hvor langt kører de, hvilken hastighed kommer de op på, hvor tungt lastet er de, hvor mange stop laver de pr. skift, er ruten bakket eller flad?", forklarer Jonas Odermalm.

Ved at analysere og sammenholde en række forskellige faktorer modtog de data til projektet om den nødvendige specifikation til lastvognen. En ønsket totalvægt på 19 ton med en nyttelast på 5 ton og en daglig rute på mellem 60 og 70 kilometer og 128 stop til opsamling af affald på ruten – dette var parametrene for beregning af køretøjets forventede energiforbrug. Eftersom dette er en renovationslastvogn, skulle opbygningen/komprimeringsenheden også tages med i betragtning.  

Da energibehovet og trafikforholdene var blevet kortlagt, så udviklingsteamet nærmere på forskellige muligheder for energiforsyning. Man får en større rækkevidde, hvis man vælger at have et stort antal batterier i lastvognen, men det vil også have en negativ indvirkning på køretøjets nyttelast. Få batterier giver en større nyttelast, men det vil så kræve flere opladninger af køretøjet. 

"Var der behov for hurtigopladning på ruten, eller ville det være tilstrækkeligt at oplade batterierne i løbet af natten? Vi undersøgte forskellige alternativer, inden vi tog den endelige beslutning", siger Hayder Wokil, der har det primære ansvar for Volvo Trucks' deltagelse i projektet. 

Løsningen er et køretøj med tre batterier og en energilagringskapacitet på i alt 150 kWh, hvilket er tilstrækkeligt til et helt skift uden behov for ekstra opladning. Og eftersom renovationslastvognene kun bruges i løbet af dagen, blev det besluttet at oplade dem om natten via det almindelige elforsyningsnet.  

I begyndelsen af sommeren 2017 blev renovationslastvognen bygget på et Volvo FL-chassis. Den elektriske drivline blev installeret, og chassiset og førerhuset blev tilpasset den nye teknologi. Efter seks måneders udviklingsarbejde og optimering blev renovationslastvognen i begyndelsen af 2018 udstyret med en opbygning. Den skal nu finjusteres og certificeres, og chaufførerne skal have oplæring i mekanikken, inden lastvognen tages i brug til almindelig drift ude i Gøteborgs gader med Renovas chauffører bag rattet. 

Relaterede artikler