Den store leverance

En af verdens største papiremballagemaskiner konstrueres for tiden i Sverige. Den østrigske chauffør Roland Lehbrunner tog den lange tur for at levere to 22 meter lange siloer til byggepladsen i Grums.
Transport af siloer hen over en bro

To af Prangls Volvo FH16'er transporterer langsomt to 22 meter lange siloer gennem det svenske landskab.

Prangl Volvo FH16

Hver silo er 22 meter lang, næsten fire meter bred og vejer omkring 5000 kg.

Det er først på eftermiddagen på havnen i Kiel. På lastvognsparkeringspladsen er Roland Lehbrunner lige vågnet. De sidste par nætter har han og kollegaen Janos Szilagyi transporteret to 22 meter lange siloer fra Sigharting ved den tysk-østrigske grænse hele vejen op gennem Tyskland. Nu venter de på at køre ombord på den færge, der skal sejle dem til Gøteborg, så de kan komme videre på deres 11 dage lange rejse. 

– Det er første gang, jeg har en lastvogn med på en færge. Det bliver noget nyt, og det er det, jeg elsker ved at køre lastvogn, siger Roland Lehbrunner. – De fleste jobs er noget rutineprægede, men ikke mit. Den ene dag kører jeg med byggematerialer til Salzburg, den næste er det gigantiske maskindele til Nordtyskland. Nye veje, nye laster.

Det er første gang, jeg har en lastvogn med på en færge. Det bliver noget nyt, og det er det, jeg elsker ved at køre lastvogn.

Roland Lehbrunner

Lastvognschauffør

Afvekslingen og udfordringerne ved specialtransporter er netop det, der fik ham til at blive lastvognschauffør for næsten 10 år siden. Dengang arbejdede han på fuld tid som tømrer for et østrigsk firma, der leverede sine produkter overalt i landet med lastvogn. En dag skulle en stor og meget vigtig ordre leveres, men der var ingen, der kunne tage opgaven. – Hvorfor ikke? Jeg kan da prøve, tænkte Roland, inden han påtog sig sin allerførste transportopgave. I dag har han været erhvervschauffør for den østrigske virksomhed Prangl i syv år, og han har kørt med nogle temmelig store laster. For eksempel en papirforarbejdningsmaskine på 160 tons fra det centrale Østrig til Budapest i Ungarn. Eller en seks meter bred last af skibsdele, der skulle gennem snævre bjergpas – en opgave, der satte hans tålmodighed og koncentration på prøve.

Parkeringsplads i Kiel

De to Volvo FH'er venter på parkeringspladsen i havnen i Kiel, Tyskland, inden de køres om bord på natfærgen til Gøteborg i Sverige.

Både Roland og hans arbejdsgiver er specialister i store laster. Alligevel er denne opgave unik på grund af den lange køretur fra Østrig til Midtsverige og på grund af lastens mål. Roland forklarer, at han er forberedt på lidt af hvert, men at alle de opgaver, han får, er forskellige. 

– Forskellen kan ligge i lasten, størrelsen, vægten, længden, afstanden, vejret eller det, man kommer ud for undervejs. Selv når man tror, man har tænkt på det hele, sker der noget uforudset. Man er bare nødt til at holde hovedet koldt, siger han.

Landeveje

Efter at være kørt af færgen i Gøteborg venter der lastvognene yderligere seks timers kørsel for at nå til slutdestinationen i Grums.

Efter kraftige regnskyl på den første nattekørsel mellem Sigharting i Østrig og Magdeburg i Tyskland blev Roland og Janos forsinket af vejarbejde i Tyskland. Efter to dages ventetid på en parkeringsplads fik de endelig lov til at køre, og begge er nu lettede over at være nået frem til Kiel og kunne fortsætte mod Sverige.

De to lastvogne kører langsomt om bord på færgen. Besætningen vejleder dem, så de kan parkere uden at støde mod væggen eller andre køretøjer. På grund af lastens størrelse skal hver lastvogn bruge fire gange så meget plads som almindelige lastvogne, og Roland er taknemmelig for hjælpen. Efter en tidlig aftensmad går han til køjs, så han kan være frisk og udhvilet den næste dag, hvor han og hans Volvo FH16 skal køre de 220 km mellem Gøteborg og den endelige destination i Grums.

Roland Lehbrunner

For den østrigske lastvognschauffør Roland Lehbrunner er opgaver som denne det, der gør hans job så spændende.

– Jeg vil helst køre om dagen, så jeg kan se det landskab, jeg kører igennem. Især når der er smukke bakker og bjerge. Jeg har aldrig været i Sverige, og jeg glæder mig meget til at se det! siger Roland, mens han kører af færgen i Gøteborg. På en parkeringsplads som den i Kiel kontrollerer han lastvognens hydraulik og elektronik samt lasten og surringerne, inden han kører videre.

– Der er jo ting, du selv kan kontrollere, og det er altafgørende, at du ser lastvognen grundigt efter. Ellers skal du slet ikke køre, siger han. 

BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs' nye maskine til fremstilling af emballagepapir er i øjeblikket ved at blive bygget og skal stå i en 400 meter lang fabrikshal.

På vejen til Grums bliver Roland og Janos eskorteret af et hold svenske følgevogne. Konvojen sætter sig i bevægelse omkring klokken 9 om morgenen i silende regn og strid blæst. Især blæsten er nervepirrende, for Roland skal krydse en række højtliggende broer. Vinden, regnen, den tunge last og det kuperede landskab betyder alt i alt, at konvojen kører ekstra langsomt.

– Under den slags forhold er det fantastisk at kunne stole på lastvognens styretøj og automatgear. Det giver ro i sindet, så man kan koncentrere sig om kørslen uden at bekymre sig, siger Roland.

Siloer transporteres gennem regnen

På grund af lastens størrelse skal hver lastvogn bruge fire gange så meget plads som almindelige lastvogne.

På trods af det elendige vejr er han meget tilfreds med de svenske veje, som han mener er blandt de bedste, han nogen sinde har kørt på. Konvojens tur forløber uden problemer, og klokken tre om eftermiddagen dukker den endelige destination endelig op i horisonten: den svenske virksomhed BillerudKorsnäs' store fabrik i Gruvön. 

Jeg blev lastvognschauffør, fordi jeg ville have nye udfordringer, og det får jeg så nu. Hver eneste dag.

Roland Lehbrunner

Lastvognschauffør

Roland Lehbrunners kontrol inden turen

Roland kontrollerer altid surringerne, inden han kører.

I 2019 bliver den hjemsted for verdens største maskine til bæredygtig fremstilling af emballagepapir, men fabrikken er stadig under opførelse. Rolands store last skal leveres til et hjørne af byggepladsen og løftes på plads på fabrikken med en mobilkran.

– Da vi lastede vores lastvogne i Sigharting, tog det hele seks timer at få siloerne på plads på anhængerne, og vi skulle bruge både en gaffeltruck og en mobilkran. Jeg håber, det kommer til at gå stærkere her, for nu vil jeg virkelig gerne hjem til konen og ungerne, siger Roland.

Alt i alt er han tilfreds med opgaven. Han mener, at det er selve den store afstand, han vil huske bedst. Han er lige nu omkring 2.200 km væk fra familiens hjem i den lille østrigske by Haag, og når han kommer tilbage, vil han have været væk i 11 dage. Noget af turen har været lidt af en prøvelse, men Roland siger, at han ikke ville undvære det.

– Jeg blev lastvognschauffør, fordi jeg ville have nye udfordringer, og det får jeg så nu. Hver eneste dag, smiler han.

Fakta om Billerudkorsnäs

BillerudKorsnäs er en førende leverandør af bæredygtige emballagematerialer og -løsninger med mere end 150 års brancheerfaring.

Den nye maskine beskrives som den største investering i virksomhedens historie, og den er en af de største maskiner af sin slags på verdensplan. Den 350 meter lange maskine skal stå i en 400 meter lang og 60 meter bred fabrikshal, der er under opførelse.

Opgaven

De to lastvogne fra Prangl: 1 Volvo FH16, 6 x 4, bygget 2017, med en Volvo D16-motor på 550 hk, Volvo I-Shift med krybegear og Volvo Dynamisk Styring.
1 Volvo FH16, 6 x 4, bygget 2013, med en Volvo D16-motor på 750 hk og Volvo I-Shift.
Sættevogne: Treakslede Faymonville-blokvogne med udtræk, hydrauliske aksler og separat manuel styring. Blokvognens længde på denne tur: 22,9 meter. 
Lasten: Siloer, mål: længde 22 m × bredde 3,8 m × bredde 3,8 m. Vægt: ca. 5.000 kg hver.
Vogntogets samlede mål: 35 m lang x 3,8 m bred x 4,15 m høj, vægt: 38.000 kg.

Prangl GmbH

Grundlagt i: 1965.
Ejer: Mag. Christian Prangl.
Udstyr i alt: 3.400 (mobilkraner, lastvogne med anhængere, arbejdsplatforme, teleskoplæssere etc.).
Antal lastvogne og anhængere: 330. Antal Volvo-lastvogne: 90.
Antal medarbejdere: 650.
Primær last: Store og tunge laster, gods til kraftværker og vindenergi, maskindele, byggekomponenter i beton og stål, maskineri, jernbaneudstyr, tømmerstokke og industrigods.

Related News

I krybegear gennem den tilfrosne skov

Isglatte, smalle og kuperede veje og en vogntogsvægt på 76 ton. Det er krævende for både mennesker og maskiner at transportere tømmer gennem de finske skove, men med Volvo I-Shift med krybegear kan Saku Simpanen og hans team klare både kuperet terræn ...

Godt på »vej« i Sibirien

Dybt inde i Sibirien er der masser af vilde dyr. Til gengæld er vejene elendige ... når der da overhovedet er nogen. En terrængående Volvo-lastvogn hjælper Nikolai Gontjarov med at passe på sig selv og tjene til føden....