Bygget til sikkerhed

Den nye, opdaterede Volvo Dynamisk Styring giver endnu bedre sikkerhed og chaufførkomfort. Chaufførerne opnår bedre kontrol og større stabilitet, og der er mindre risiko for arbejdsskader. Velkommen til Volvo Dynamisk Styring 2.0.
Illustration af VDS

Volvo Dynamisk Styring er designet til at give dig uovertruffet præcision og gøre styringen mindre belastende.

Volvo Dynamisk Styring

Volvo Dynamisk Styring er designet til at give dig uovertruffet præcision og gøre styringen mindre belastende. Den nye Volvo Dynamisk Styring-enhed kombinerer konventionel hydraulisk servostyring med en elmotor monteret på styretøjet.

Kamera
Kameraet overvåger vejbanemarkeringerne på 5 til 50 meters afstand foran lastvognen. Hvis lastvognen trækker for tæt på vejbanemarkeringerne, og stabilitetsassistent er slået til, styres lastvognen ind i midten af banen.

Styreenhed
Oplysninger om lastvognens bevægelser, fx dens hastighed og vejbanemarkeringernes position, behandles, og der sendes kommandoer til Volvo Dynamisk Styring.

Personlige indstillinger
Chaufføren kan justere styretøjsindstillingerne for lastvognen med kontrolfunktioner på rattet og infotainment-systemet.

ESC og drejningsratesensor
Drejningsratesensoren måler lastvognens rotation og registrerer, om lastvognen er begyndt at skride ud. Volvo Dynamisk Styring indsamler disse oplysninger for at kunne styre kontra. ESC-systemet (elektronisk stabilitetskontrol) aktiveres og sænker farten.

Eksterne sensorer
Volvo Dynamisk Styring reagerer på oplysninger, der indsamles af en række sensorer fordelt over hele lastvognen.

Sporassistent

Kameraet overvåger vejbanemarkeringerne på 5 til 50 meters afstand foran lastvognen. Hvis en lastvogn er ved at forlade sin bane, hjælper stabilitetsassistent chaufføren med en lille styretøjskorrektion, så lastvognen kommer på plads i banen igen.

STABILITETSASSISTENT
Volvo Dynamisk Styring med stabilitetsassistent er med til at forhindre, at lastvognen utilsigtet skifter bane. Systemet korrigerer diskret styringen eller advarer chaufføren med vibrationer i rattet, når lastvognen kører hen over en vejbanemarkering. 

Træthed og uopmærksomhed kan medføre, at lastvogne utilsigtet skifter vognbane. Det kan resultere i, at lastvognen vælter, eller alvorlige sammenstød med andre køretøjer.

Den nye Volvo Dynamisk Styring med stabilitetsassistent har nu styrekorrektion. Hvis en lastvogn er ved at forlade sin bane, hjælper systemet chaufføren med en lille styretøjskorrektion, så lastvognen kommer på plads i banen igen. Korrektionen er meget diskret, og chaufføren kan let tilsidesætte den ved selv at dreje rattet for at undgå en forhindring eller foretage en anden manøvre. Et symbol lyser på instrumentpanelet, når styrekorrektionen er aktiv. 

Når lastvognen har nået en hastighed på 55 km/t, og stabilitetsassistent kan overvåge lastvognens position på vejen, aktiveres systemet, og der vises et hvidt ikon på instrumentpanelet. 

Hvis lastvognen derefter begynder at forlade sin bane, hjælper systemet chaufføren med en lille styretøjskorrektion, så lastvognen kommer på plads i banen igen. Et grønt symbol på instrumentpanelet viser, at styrekorrektionen er aktiv.

– Vi mener, at dette system kan redde liv. Det tager kun et øjeblik at komme over i den forkerte vognbane."

Carl Johan Almqvist

Trafik- og produktsikkerhedschef, Volvo Trucks

Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks, betragter teknologien som et gennembrud. 

– Vi mener, at dette system kan redde liv. Det tager kun et øjeblik at komme over i den forkerte vognbane. Hvis man er uopmærksom et kort sekund, kan lastvognen skifte bane eller ramme modkørende trafik. Vi har designet stabilitetsassistent til at være intuitiv og diskret, men samtidig er systemet særdeles vigtigt.

Siden 2007 har Volvo Trucks tilbudt sporassistent, som overvåger lastvognens position på vejen og afgiver en advarsel, når lastvognen kommer for tæt på striberne i siderne af vejbanen. I stabilitetsassistent er den hørbare alarm blevet erstattet med en diskret vibration i rattet og et visuelt ikon på instrumentbrættet, som advarer chaufføren, når han er ved at forlade vejbanen.

Stabilitetshjælp

Volvo Dynamisk Styring med stabilitetshjælp minimerer risikoen for at skride ud på glatte veje og er med til at forhindre livstruende ulykker.

STABILITETSHJÆLP
Volvo Dynamisk Styring med stabilitetshjælp minimerer risikoen for at skride ud på glatte veje og er med til at forhindre livstruende ulykker.

At miste kontrollen over lastvognen på en glat vej er et mareridt for enhver chauffør. Når lastvognen begynder at skride ud, er det vigtigt, at man hurtigt og rykfrit styrer kontra i den rigtige retning for at bevare kontrollen. Men vejforholdene kan komme bag på selv den mest erfarne chauffør. Vejen kan være isglat eller dækket af vand, våde blade eller sand, eller den kan være glat af andre grunde. 

Lastvogn uden læs

Kørsel uden last kan også øge risikoen for, at lastvognen skrider ud.

Med Volvo Dynamisk Styring med stabilitetshjælp kan chaufføren lettere bevare kontrollen over lastvognen. Systemet kontrollerer styremomentet, når lastvognen begynder at skride. Det hjælper også det elektroniske stabilitetskontrolsystem til at reagere hurtigere.

Når systemet registrerer, at lastvognen begynder at skride ud, reagerer stabilitetshjælp omgående. Den begynder at styre kontra på samme måde, som en erfaren chauffør ville gøre, for at modvirke udskridningen. Systemet er især nyttigt, når man kører op ad bakke eller i sving med lav friktion.

Lastvogn rundt om hjørne

Volvo Dynamisk Styring med stabilitetshjælp er især nyttigt, når man kører op ad bakke eller i sving med lav friktion.

– En udskridning er noget, du aldrig ønsker at komme ud for som lastvognschauffør. Dette system reagerer lynhurtigt for at styre kontra.

Gustav Neander

Projektchef, Volvo Dynamisk Styring, Volvo Trucks

VDS ude på vejene

Volvo Trucks' standardindstilling er baseret på de indstillinger, som foretrækkes af chauffører, der bruger Volvo Dynamisk Styring i det daglige arbejde. De kan dog tilpasses af chaufføren.

Gustav Neander, projektchef for Volvo Dynamisk Styring hos Volvo Trucks, mener, at stabilitetshjælp gør en stor forskel under kørsel på glatte veje. 

– En udskridning er noget, du aldrig ønsker at komme ud for som lastvognschauffør. For nylig kørte jeg en lastvogn fra Nordsverige tilbage til Volvo Trucks' hovedkvarter i Gøteborg gennem sne, is og regn. På turen så vi masser af lastvogne, der var skredet af vejen. Dette system reagerer lynhurtigt for at styre kontra og forhindre, at denne type udskridningsulykker sker. Det gør det meget lettere at køre i sne, vand eller grus, siger Gustav Neander.

VDS-indstillinger

Med den nye funktion til personlige indstillinger kan chaufførerne vælge mellem forprogrammerede indstillinger eller indstille styretøjet selv med fire forskellige variabler (Straight, Cornering, Damping og Return). Styretøjets reaktion kan dermed finjusteres helt perfekt.

PERSONLIGE INDSTILLINGER
Med den nye personlige indstillingsfunktion kan chaufførerne tilpasse styretøjet på Volvo-lastvogne med Volvo Dynamisk Styring. Systemet giver chaufførerne mulighed for at vælge mellem forprogrammerede indstillinger eller indstille styretøjet selv med fire forskellige variabler (Straight, Cornering, Damping og Return). Styretøjets reaktion kan dermed finjusteres helt perfekt.

Standard
Giver en afbalanceret fornemmelse. Volvo Trucks' standardindstilling er baseret på de indstillinger, som foretrækkes af chauffører, der bruger Volvo Dynamisk Styring i det daglige arbejde.

Let
Giver let styring med høj respons.

Reaktionsdygtig
Giver en fastere styring med en sporty fornemmelse. 

Stabil
Giver en fast styring med god respons. 

Tilpasset
Menuen CUSTOM i Volvo Dynamisk Styring giver mulighed for at finjustere styretøjet fuldt ud. Ved at justere indstillingen STRAIGHT kan chaufføren opnå lettere eller fastere styring. Når indstillingen CORNERING justeres, bliver styretøjet lettere eller stivere i kurver og sving. DAMPING kontrollerer, hvor flydende styretøjet føles. Og RETURN kontrollerer, hvor hurtigt rattet vender tilbage til neutral stilling ved langsom kørsel. 

En ekstra indstilling til kalibrering af vinklen ved kørsel ligeud gør det lettere at holde linjen. Det er nyttigt ved kørsel på lange strækninger i stærk blæst eller på skrånende veje.

Related News

I-Shift med krybegear – ultimativ kraft til tunge opgaver

Skal du sætte i gang med hele 325 tons på slæb? Det er nu muligt med Volvo Trucks' enestående I-Shift-teknologi med krybegear....

Hvilke fordele har chaufførerne af Volvo Dynamisk Styring?

Perfekt stabilitet ved høj hastighed, fuld kontrol ved lav hastighed og langt mindre belastning af muskler og led. Siden det revolutionerende system Volvo Dynamisk Styring (VDS) blev lanceret i 2013, har det ændret mange chaufførers kørselsadfærd ...

Bedre komfort med dobbelte batterier

Volvo Trucks' nye dobbelte batterisystem sikrer tilstrækkelig strøm til alle funktioner i førerhuset og pålidelig startevne næste morgen....