Her bestemmer naturen

Vejene i det sydvestlige Norge hører til blandt de vanskeligste i verden. Og når man så tilmed kører en 50-tons tung lastvogn lastet med levende fisk i skvulpende vandtanke, bliver opgaven virkelig besværlig.

Kørsel i det sydlige Norge.

Landskabet i det sydvestlige Norge er måske nok fantastisk smukt, men for lastvognschauffører kan det også være farligt, hvis de ikke er fuldt fokuserede.

– Der er intet, der kan sammenlignes med vejene i Norge. Det er helt klart ikke et sted til at dagdrømme. Du er nødt til at være knivskarp, siger Jarle Tveiten, mens han med øjnene limet til vejen kører sin specialtransport gennem et skarpt sving.

Da jeg begyndte at køre lastvogn, var fisketransport ganske enkelt det, der interesserede mig. Det gør helt klart arbejdet mere spændende at køre med levende dyr.

Jarle Tveiten

Ejer og lastvognschauffør, Jarle Tveiten Transport AS

Smal vej

Nogle steder er vejen så smal, at to biler ikke kan passere samtidig. Den eneste løsning er, at den ene må bakke hele vejen tilbage til den nærmeste vigeplads.

Landskabet, han kører igennem, er fantastisk smukt, og de mange fjelde, vandfald og dybe fjorde gør egnen til en populær turistdestination. Men for en chauffør kan skinnet bedrage. De smalle, snoede veje er i dårlig stand, og der er overhængende fare for stenskred. Om efteråret og i den lange, kolde vinter er vejret barsk med masser af regn, sne og is. Om sommeren kan man køre gennem et sving og pludselig møde turister, som tankeløst står og tager billeder midt på kørebanen. Nogle steder er vejen så smal, at to biler ikke kan passere samtidig. Den eneste løsning er, at den ene må bakke hele vejen tilbage til den nærmeste vigeplads.

– Nogle mennesker er dødsensangst for at køre her. Af og til bliver jeg nødt til at standse for at dirigere trafikken og hjælpe folk med at få bakket deres biler, så vi kan komme videre. Når man kører på disse veje, er man nødt til at samarbejde i trafikken, siger Jarle.

Jarle Tveiten

Jarle Tveiten, ejer- og lastvognschauffør i Jarle Tveiten Transport AS, har i 30 år transporteret fisk over hele Europa.

Han standser dog kun nødigt sin Volvo FH16 750. På anhængeren står der specialfremstillede vandtanke fyldt med levende fisk, som kan dø på blot fem minutter, hvis han ikke passer på. Fiskene er meget værdifulde. Den last helleflynderyngel, han kører med lige nu, er omkring 400.000 euro værd. Skrappe forsikringsbetingelser og dyrebeskyttelsesloven betyder, at et øjebliks uopmærksomhed kan gå hårdt ud over forretningen. Ud over vejen er han derfor også nødt til at holde et vågent øje med et overvågningssystem ved siden af instrumentbrættet, som viser forholdene i tankene, f.eks. iltniveau, pH-værdi og temperatur. Det er en vanskelig opgave, som det tager tid at mestre, men Jarle har kørt med fisk i 30 år og er ekspert på området. I sine første år i branchen kørte han med fisk over hele Europa til lande som Spanien, Portugal, Grækenland, Shetlandsøerne og Skotland. Det gav ham den erfaring, han behøvede for at udvide sin enmandsforretning til en stor transportvirksomhed inden for levende fisk. Virksomheden har i mange år fokuseret på Norge og Sverige og etableret sig som en af de førende på sit felt. Men selv om han nu ejer 10 Volvo-lastvogne i alt og beskæftiger flere andre chauffører, kører han stadig selv leverancer. I dag skal han køre fisk hele vejen til Rørvik i Trøndelag. For at komme dertil skal han tage færgen mellem Jondal og sin hjemby Tørvikbygd; tværs over Hardangerfjorden, hvor han har boet hele livet. Da han nærmer sig havnen, peger han ud over fjorden på det hus, hvor han voksede op – blot fem meter fra kajen.

Kørsel op ad bakke

Jarle har lastvogne med tandemaksler og plads til syv snekæder, som er helt uundværlige på de norske vinterveje.


– Jeg lå på den mole og fiskede i timevis, da jeg var dreng. Min far er også vild med at fiske, og vi fik fisk til middag næsten hver dag. Da jeg begyndte at køre lastvogn, var fisketransport ganske enkelt det, der interesserede mig. Det gør helt klart arbejdet mere spændende at køre med levende dyr, siger Jarle med et smil.

På trods af, at Tørvikbygd er en lille by, er den blevet et vigtigt knudepunkt på grund af færgeruten til Jondal, hvorfra der er forbindelser til det østlige og sydlige Norge. Der er kommet langt mere trafik over fjorden de seneste år, og nu om dage krydser hele 25.000 til 30.000 køretøjer fjorden hver måned. Jarle har taget færgen tusindvis af gange. 

– Når man kører her, må man tilpasse sig vejen og naturen. Man er nødt til at krydse fjorden, næsten uanset hvor man skal hen, og vi har lært at leve med det. Nogle gange skal jeg tage syv forskellige færger på den samme tur, siger han, mens han kører om bord.

En håndfuld fisk

Jarle Tveiten Transport AS kører mest med lakse-, ørred- og læbefiskeyngel til norske havbrug. Lasterne er underlagt dyrebeskyttelseslovens strenge bestemmelser.

Overfarten tager omkring tyve minutter. Koncentrationen stiger, da Jarle er kørt fra borde og fortsætter ad rigsvej 7 – en gammel vej, der forbinder Bergen med Oslo. Den er ikke blevet repareret i årevis og byder på masser af dårlig asfalt og huller. Omkring tyve kilometer længere fremme bliver ruten mere risikabel med en stejl fjeldside på den ene side af vejen og fjorden hundredvis af meter nede på den anden. Autoværnet mellem vejen og afgrunden er kun en halv meter højt, og en bil kan let vælte ud over det og falde i vandet. 

– Det her er en virkelig modbydelig vej. Når man har kørt så længe, som jeg har, har man set, hvor slemt det kan gå. Jeg har passeret dødsulykker, og jeg har set folk dræbt i trafikken. Man kommer til at tænke: »Kører jeg, så jeg undgår det dér?« siger Jarle og tilføjer:

– Heldigvis får lasten mig til at køre defensivt. Og efter så mange år bliver man vant til at køre på elendige veje. Men når jeg starter lastvognen og har disse veje som arbejdsplads, ville jeg nu stadig ønske, at de var mere sikre.

Service og vedligeholdelse er meget vigtigt på disse veje. Hvis lastvognen bryder sammen, har jeg brug for hurtig hjælp, for ellers er jeg på den.

Jarle Tveiten

Ejer og lastvognschauffør, Jarle Tveiten Transport AS

Jarle Tveiten på fisketur

For Jarle Tveiten er en normal arbejdsdag sjældent kortere end 12 timer. – Det er ikke bare et arbejde, det bliver en livsstil, siger han.

Vejene er vanskelige og farlige, men Jarle mener, at de teknologiske fremskridt i lastvognene har gjort hans job meget lettere end det var, da han startede sin forretning med en brugt Volvo for mange år siden. Han er ikke længere bekymret inden en tur, for hans Volvo FH16 byder på en helt anden køreoplevelse, hvad angår sikkerhed og komfort. Han sørger også for at have en Guld Kontrakt med Volvo Action Service. De vanskelige veje betyder nemlig, at hans lastvogne slides hurtigere sammenlignet med resten af Europa. 

– Service og vedligeholdelse er meget vigtigt på disse veje. Hvis lastvognen bryder sammen, har jeg brug for hurtig hjælp, for ellers er jeg på den. Jeg har altid haft et godt forhold til Volvo-folkene, og derfor har jeg været loyal Volvo-kunde i alle årene, siger han, mens han standser lastvognen og venter på, at en personbil bakker og giver ham plads.

Sanfridssons' Volvo FH

Mange af de veje, Jarle Tveiten skal køre på, kan være vanskelige og farlige. De teknologiske fremskridt i årenes løb betyder imidlertid, at hans job nu er meget sikrere og lettere, end det var, da han startede.


Snart er den værste del af turen overstået, og Jarle fortsætter på hovedvej 50 og 52, til han kommer til Otta. Herfra kører han videre til slutdestinationen Rørvik i Trøndelag. Han forklarer, at dagens opgave er lidt usædvanlig. De fleste af hans laster består af ørred- og lakseyngel, som han kører ud til Norges store havbrug. Han transporterer også mange læbefisk, der spiser parasitter og anvendes i havbrugene til at forhindre, at de andre fisk bliver syge.

Jarles interesse i de fisk, han kører med, er vokset med årene, og han forbedrer konstant sine lastvogne og tanke i tæt dialog med kunderne. Ud over køreturene og virksomhedsdriften deltager han også i forskellige projekter og var involveret i at udvikle det norske regelsæt for fisketransporter. Arbejdsdagene er sjældent under tolv timer, og ofte er de meget længere. Han indrømmer, at det er gået lidt ud over hans kone og tre børn, men at de har vænnet sig til, at han konstant arbejder meget.

– Nu er jeg blevet 60, og jeg må sige, at der har været mange lange dage og mange udfordringer. Jeg ville ikke have kræfter til at gøre det hele en gang til. Det er ikke bare et arbejde, det bliver en livsstil, men jeg har nydt det hele vejen.

Related News

Den store leverance

En af verdens største papiremballagemaskiner konstrueres for tiden i Sverige. Den østrigske chauffør Roland Lehbrunner tog den lange tur for at levere to 22 meter lange siloer til byggepladsen i Grums....

Varme til Island

På Island deltager vognmandsfirmaet Jón og Margeir EHF i et ambitiøst jordvarmeprojekt, som skal sikre varmt vand til opvarmning af islændingenes boliger. Virksomhedens Volvo FH'er med 38 meter lange kraner har vist sig særlig nyttige til transport ...