I-Shift med krybegear – ultimativ kraft til tunge opgaver

Skal du sætte i gang med hele 325 tons på slæb? Det er nu muligt med Volvo Trucks' enestående I-Shift-teknologi med krybegear.
Ekstra tung transport

I-Shift med krybegear fra Volvo Trucks er ideel til ekstremt tung transport. Den gør det muligt for lastvogne at starte fra stilstand med laster på op til 325 tons og køre med hastigheder ned til 0,5 km/t.

Volvo I-Shift med krybegear

Stor kraft og ekstrem startevne er altafgørende ved tunge transportopgaver, og det er netop det, I-Shift med krybegear er designet til at levere.

Gearkassen er så kraftig, at lastvognen kan starte fra stilstand på jævn vej med en last på op til 325 tons. Gearudvekslingen gør det muligt for vognmændene at køre med hastigheder ned til 0,5 km/t – i sandhed et krybegear. Det er en stor hjælp, når der skal manøvreres meget præcist, især ved bakning.

Det høje udvekslingsforhold i I-Shift med krybegear opnås med et ekstra sæt reduktionstandhjul i forhold til en almindelig I-Shift. For at skabe plads til de ekstra reduktionstandhjul er gearkassen 12 cm længere end en almindelig I-Shift. Mange af de nye komponenter, f.eks. tandhjul, indgrebsmuffer og splitsynkronisering, er fremstillet af højstyrkematerialer. Det gør gearkassen ekstremt slidstærk.

KRYBEGEAR 1: Udvekslingsforholdet i det laveste gear er 32:1.

Volvo Trucks' I-Shift med krybegear giver enorm kraft og gør det muligt at køre meget langsomt. Den er derfor ideel til opgaver som tømmertransport, dumperkørsel og tunge vogntog. Både med og uden last optimeres brændstofforbruget.

Gearkassen gør det også muligt for lastvogne at opnå ekstrem startevne med tunge laster. Den enestående kombination af krybegear og optimeret bagakseludveksling sparer brændstof og øger produktiviteten ved langturstransport. En anden fordel er, at koblingsenergien for I-Shift med krybegear er omkring 25 % af energien for en almindelig I-Shift. Det giver langt mindre slitage på drivlinen.

Volvo I-Shift med krybegear

KRYBEGEAR 2: Udvekslingsforholdet er 19:1. I Volvo Trucks' manuelle gearkasse med krybegear er den 17:1.

SÅDAN FUNGERER DET: I-SHIFT MED KRYBEGEAR
Det høje udvekslingsforhold i I-Shift med krybegear er muligt på grund af et ekstra sæt reduktionstandhjul i forhold til en almindelig I-Shift. I-Shift med krybegear giver enestående kraft, startevne og manøvredygtighed, og gearkassen slider mindre på drivlinen. Men hvordan fungerer det så?

EKSTRA SÆT REDUKTIONSTANDHJUL
Det ekstra sæt reduktionstandhjul sidder lige bag gearkassens kobling og består af to ekstra tandhjul – et på indgangsakslen og et på mellemakslen. Med det ekstra sæt reduktionstandhjul kan gearkassen give en udveksling, der er næsten dobbelt så høj som med en almindelig I-Shift.

Bakgear

BAKGEAR: Har en udveksling på helt ned til 37:1, så lastvognen kan køre virkelig langsomt. Det giver ekstrem manøvredygtighed, selv med tunge læs.

LAV GEARUDVEKSLING
Gearudvekslingen er hastighedsforskellen mellem indgangs- og udgangsakslen i en gearkasse. Når det højeste gear er valgt, er gearudvekslingen 1:1. Akslerne roterer med andre ord med samme hastighed. I laveste gear på I-Shift med krybegear roterer udgangsakslen 32 gange langsommere end motorhastigheden.

Related News

Hvilke fordele har chaufførerne af Volvo Dynamisk Styring?

Perfekt stabilitet ved høj hastighed, fuld kontrol ved lav hastighed og langt mindre belastning af muskler og led. Siden det revolutionerende system Volvo Dynamisk Styring (VDS) blev lanceret i 2013, har det ændret mange chaufførers kørselsadfærd ...

Godt i gang med et lavere gear

I-Shift-familien har fået et nyt medlem: I-Shift med krybegear. Den nye gearkasse gør det muligt at starte fra stilstand med en last på op til 325 tons....

Et minut – I-Shift med krybegear

I-Shift med krybegear fra Volvo Trucks gør det muligt at starte fra stilstand med laster på op til 325 ton. Den gør det også muligt for vognmændene at køre med hastigheder ned til 0,5 km/t – en stor hjælp, når der skal manøvreres meget præcist....

Filtrer artikler

5 true 5