London arbejder for en sikker by

At undgå trafikulykker har højeste prioritet i London. Blandt ideerne er et forslag om, at alle tunge køretøjer over 12 tons fra 2020 skal have en sikkerhedstilladelse for at køre i byen. Og andre storbyer følger trop.
Piccadilly Circus midt i London.

Londons smalle gader er hele tiden fyldt af varevogne, lastvogne, sorte taxaer og røde dobbeltdækkerbusser samt fodgængere og et voksende antal cyklister.

Hver morgen fyldes Londons smalle gader af byens karakteristiske sorte taxaer og røde dobbeltdækkerbusser, fodgængere og et voksende antal cyklister.

Når så mange mennesker og køretøjer kæmper om den begrænsede plads på vejene, er risikoen for sammenstød høj. Især har lastvogne, cyklister og fodgængere vist sig at være en risikabel cocktail.

De seneste tre år har tunge køretøjer været involveret i 20 % af alle dødsulykker for fodgængere og mere end 70 % af alle dødsulykker for cyklister i London – på trods af, at de kun tegner sig for 4 % af de kørte kilometer i byen. Det viser statistik fra byens transportmyndighed Transport for London.

 

Gader i London

Når lastvogne, cyklister og fodgængere kæmper om den begrænsede plads på Londons gader, er der stor risiko for sammenstød.

Will Norman

Will Norman, kommissionsmedlem for fodgængere og cyklister hos Transport for London, mener, at bedre direkte udsyn fra lastvognsførerhuse vil nedbringe risikoen for sammenstød med fodgængere og cyklister.

Tallene er høje, og det gælder ikke kun i London. Forskning fra Volvo Trucks' Accident Research Team viser en lignende statistik for EU: I 2014 var omkring 1.230, eller 32 %, af alle dødsofre efter trafikulykker med tunge køretøjer bløde trafikanter. Og selv om trafiksikkerheden generelt er blevet bedre, har det vist sig at være svært at nedbringe antallet af ulykker med bløde trafikanter. 

For at gøre gaderne mere sikre har Transport for London gjort forbedring af trafiksikkerheden til en hovedprioritet. Arbejdet med at finde løsninger sker i samarbejde med interesseorganisationer for bløde trafikanter og med køretøjsproducenter som Volvo Trucks. 

Men hvad kan man så gøre? En af de centrale planer er at udvikle verdens første standard for direkte udsyn (Direct Vision Standard, eller DVS) for tunge køretøjer. 

– Det er påvist, at det direkte udsyn fra førerhuset har stor betydning for at nedbringe risikoen for fodgængere og cyklister, for blinde vinkler er en nøglefaktor ved sammenstød, siger Will Norman, kommissionsmedlem for fodgængere og cyklister hos Transport for London.

Forslaget indebærer, at alle tunge køretøjer over 12 tons fra 2020 skal have en sikkerhedstilladelse for at køre i London.

Will Norman forklarer, at forslaget stadig er under udarbejdelse. Men hvis det vedtages, vil tunge køretøjer få tilladelse til at køre ind i London, hvis de lever op til minimumkravene for direkte udsyn, eller hvis det kan påvises, at der er gjort noget tilsvarende for at nedbringe risikoen for de bløde trafikanter. Det endelige forslag vil indbefatte specifikationer for fx sensorer og visuelle advarsler.

– Vi arbejder på at gøre gaderne mere sikre, men vi har brug for, at transportvirksomhederne øger sikkerheden i deres flåder, siger Will Norman.

 

På vej over gaden.

De seneste år har tunge køretøjer været involveret i 20 % af alle dødsulykker for fodgængere og mere end 70 % af alle dødsulykker for cyklister i London.

Volvo Trucks har fulgt udviklingen i London tæt.
– Vi bifalder den fælles indsats, der gøres i London af en række parter for at øge trafiksikkerheden i byen og beskytte de bløde trafikanter, siger sikkerhedschef Claes Avedal fra produktplanlægningsafdelingen hos Volvo Trucks.

Vi arbejder på at gøre gaderne mere sikre, men vi har brug for, at transportvirksomhederne øger sikkerheden i deres flåder.

Will Norman

Kommissionsmedlem for fodgængere og cyklister hos Transport for London

Claes Avedal.

Claes Avedal, sikkerhedschef fra produktplanlægningsafdelingen hos Volvo Trucks, byder Londons initiativ velkommen og mener, at andre byer vil følge efter.

Han forudser, at lastvogne, som specifikt er designet til at give maksimalt udsyn, vil blive mere udbredte i London og i andre byer, der ønsker at forbedre trafiksikkerheden. Dette inkluderer udstyr som ekstra ruder og kameraer, lav chassishøjde og lastvognstyper som Volvo FE med førerhus med lav indstigning. Modellen fås med ekstra lavt chassis og større ruder, der udgør en stor del af førerhusets døre. De ekstra ruder giver chaufføren direkte udsyn langs køretøjets side. 

– Det er den ultimative lastvogn, når det handler om direkte udsyn. Som chauffør er du nærmest i øjenhøjde med cyklister og fodgængere i trafikken, siger Claes Avedal. 

Ud over arbejdet med en DVS er Transport for London i færd med at indføre en række andre tiltag, som skal forbedre trafiksikkerheden – fra lavere fartgrænser og hastighedskontrol gennem ændret gadedesign til øget kontrol og omlægning af byens farligste kryds.

– Der er så mange faktorer, der spiller ind, når samspillet mellem lastvogne og bløde trafikanter skal gøres mere sikkert: køretøjsdesign, ruteplanlægning, opmærksomhed i trafikken og gadernes udformning, siger Claes Avedal.

Også Volvo Trucks arbejder med sikkerhed på flere fronter. Indsatsen omfatter sikkerhedsforskning, udvikling af sikkerhedsteknologier som Sporassistent og avancerede nødbremsesystemer, design af mere sikre køretøjer og chaufføruddannelse. Trafiksikkerhedskampagner som Trafiksikkerhed i Øjenhøjde og »Se og bliv set« er også en stor del af dette arbejde. 

 

Trafiksikkerheden i byer står nu højt på den politiske dagsorden mange steder, så vi kan forvente at se store ændringer i hele verden.

Claes Avedal

Sikkerhedschef i produktplanlægningsafdelingen hos Volvo Trucks

Målsætningen for Transport for London er, at der i 2041 ikke er nogen alvorlige ulykker eller dødsulykker i trafikken, og at 80 % af alle borgernes transport foregår til fods, på cykel eller med offentlig transport.

– Vi kan forvente at se flere forandringer i byer verden over, mener Claes Avedal. – Hos Volvo Trucks deler vi Londons målsætning om nul ulykker. Trafiksikkerheden i byerne har haltet efter andre områder, men nu står den højt på den politiske dagsorden mange steder, så vi kan forvente at se store ændringer i hele verden.
London fører an.

Londons målsætninger for 2041

  • Ingen alvorlige ulykker eller dødsfald i trafikken
  • 80 % af alle borgernes transport forventes at foregå til fods, på cykel eller med offentlig transport ifølge Transport for London.

 

Volvo Trucks' sikkerhedsrapport for 2017

Siden 1969 har Volvo Trucks' Accident Research Team studeret og analyseret mere end 1.700 trafikulykker, der involverer lastvogne. Målet er at få en bedre forståelse af trafiksikkerhed og bistå ved prioriteringen af den fremtidige udvikling af trafiksikkerhedsmæssige tiltag.

Det samlede antal dødsulykker med tunge køretøjer var 3.863 i EU i 2014.

13 %
499 dødsfald
Ulykker med dødelig udgang for personer i tunge køretøjer

49 %
1.898 dødsfald
Ulykker med dødelig udgang for personer i personbiler

32 %
1.230 dødsfald
Ulykker med dødelig udgang for bløde trafikanter

6%
236 andre dødsfald i forbindelse med tunge køretøjer
Af de 1.230 dødsfald blandt bløde trafikanter (i EU i 2014) involverede 53 % fodgængere,
22 % cyklister og 25 % knallertkørere eller motorcyklister.

Ulykker med dødelig udgang eller alvorlige kvæstelser for bløde trafikanter i EU i 2014

20 %
Svingulykker med tunge køretøjer

30 %
Ulykker, når en blød trafikant går over gaden

Tænk på dette

Tre vigtige punkter fra sikkerhedschef Claes Avedal fra produktplanlægningsafdelingen hos Volvo Trucks, som hjælper lastvognsejere med at forbedre sikkerheden og udsynet. 

Planlæg ruten
– Planlæg ruten, så du kører sikkert ind og ud af travle byggepladser og undgår overfyldte eller smalle gader. Og tænk over, hvor du kommer tæt på bløde trafikanter. Planlægning kan gøre hele forskellen.

Den rigtige lastvogn til opgaven
– Mange kunder ønsker en lastvogn, der er så alsidig som muligt. Det kan betyde, at de vælger et højt chassis, selv om de oftest kører i byen. Men med et lavere chassis er chaufføren tættere på gaden og kan bedre se, hvad der foregår rundt om lastvognen.

Kameraer og ruder nederst i døren giver et bedre overblik
– Man kan se hele lastvognens forende og sider ved kun at bruge ruderne og spejlene, men et hjørnekamera og en ekstra rude nederst i passagerdøren giver chaufføren et bedre udsyn. Og det kan forhindre ulykker, når lastvognen skal dreje.

Related News

På motorernes fødested

Tag med til Volvos motorfabrik i Skövde, Sverige, hvor alle motorerne kommer til verden, og mød ingeniørerne bag Euro 6-teknologien....

Lastvognsbranchen nærmer sig hastigt en digital revolution

Takket være telematik, konnektivitet, Big Data, skytjenester og internet of things står en digital revolution for døren i lastvognsbranchen. Det største potentiale er inden for serviceydelser, og her arbejder Volvo Trucks aktivt på at nå sit mål om ...

En streg i luften med forbedret aerodynamik

Brændstoffet udgør en tredjedel af vognmandens udgifter, men med en kombination af bedre aerodynamik og den nye EURO 6 trin C-motor har Volvo Trucks nu gjort det muligt at spare tre procent brændstof ved langturs- og regionaltransport....

Filtrer artikler

5 true 5