Et teknologisk tigerspring

1993 blev EU’s indre marked en realitet. Et marked som fjernede bureaukratiske handelshindringer EU-landene imellem og skabte frihandel. Ligeledes i 1993 udgav en af verdens største rockbands – Rolling Stones – et opsamlingsalbum med bandets bedste numre inklusiv megahittet ”Start me up”. Og samme år præsenterede Volvo Trucks FH-serien for en imponeret international transportbranche. En lastbilserie fyldt med komfortmæssige og teknologiske fremskridt. Lastbilen fascinerede og lokkede ”Start me up”, og har siden været med til at transportere øgede godsmængder rundt i det indre marked. 

FH-serien var et teknologisk tigerspring, erindrer Vagn Koldkur fra J. Chr. Koldkur Transport A/S. Virksomheden transporterer flydende gods i tankbiler og har dagligt 55 moderne Volvo-lastbiler på landevejen. Og siden introduktionen af FH-serien har J. Chr. Koldkur Transport købt hundredevis af Volvo FH modeller. En model der løbende er blevet udviklet og forbedret gennem årene, så den hele tiden har kunnet holde sig i førerfeltet i den internationale lastbilindustri. Lastbilen fik lavere egenvægt, der gav mulighed for mere gods på ladet, skivebremser i stedet for tromlebremser, rummeligt førerhus med fladt gulv, ergonomisk instrumentpanel, stadig større og stærkere motorer med lave emissioner og forbedret brændstoføkonomi og masser af elektroniske sikkerhedstiltag.

I anledning af FH-jubilæet har Midter/Striben talt med en række vognmænd om introduktionen af Volvo FH. Vognmænd som alle har fulgt og valgt Volvo FH i 25 år. ■

1860x1050-FH25-2-2018-08-28

Søren Sørensen, Andreas A Sørensen & Sønner

Vi var i Sverige og se præsentationen af den nye Volvo FH, og vi var noget imponerede over alle nyhederne. Der var kommet langt mere elektronik ind i lastbilen, og chaufførkomforten i Globetrotter-førerhuset var væsentligt forbedret med bedre udsyn og alle knapper inden for rækkevidde.

Vi kørte med fersk og saltet fisk til San Sebastian i Spanien og havde vin, frugt og grøntsager med retur. Det var nogle lange ture, så det var godt at have et behageligt førerhus. Der var højt til loftet, og man sov godt selv i den øverste køje, og chaufførerne var glade for den nye Volvo FH. 

Søren Sørensen, Andreas A Sørensen & Sønner

Vagn Koldkur, J. Chr. Koldkur Transport

Da Volvo FH blev introduceret i 1993 var vi meget imponerede, og chaufførerne var begejstrede. Det var nye tanker, der lå bag den model, og elektronikken blev for alvor en del af en moderne lastbil. 

I begyndelsen var vi lidt skeptiske – kunne lastbilen virkelig  alle de ting? Men modellen viste hurtigt sit værd. Det var en driftsikker lastbil, som ikke stod meget på værksted. Og de løbende forbedringer af FH-modellen har gjort den ualmindelig driftsikker. Vi kører cirka 1 million kilometer med vores Volvo-lastbiler uden nævneværdige reparationer.

Martin Jensen, Poul Jensen Snertinge

Det var en teknisk revolution, da den nye Volvo FH kom. Min far Poul Jensen bestilte som en af de første modellen uden at have set den – alene ud fra Volvos gode renommé.

Vi havde Volvo i vognparken og var godt tilfreds. Der var en god indretning af førerhuset og masser af komfort. Volvo har altid været gode til at bygge chaufførvenlige førerhuse. Samtidig havde  førerhus-designet nogle flotte linjer. Vi har haft mange Volvo FH-modeller i vognparken gennem årene. I dag kører vi blandet kørsel med 6 lastbiler hovedsageligt på Sjælland.

Martin Jensen - Poul Jensen Snertinge

Erik Søndergaard Søndergaard Transport ApS

Vi fik 2 nye Volvo FH, da den kom frem i 93. Vi var lidt skeptiske med al den nye teknik, men det fungerede. Chaufførerne var rigtig glade for FH-modellen, fordi førerhuset var mere rummeligt, og der var kommet mere komfort. Jeg går mest op i vægt og sikkerhed, og jeg var glad for, at førerhusets egenvægt var reduceret markant, så vi kunne have mere med i vores tankbiler.

Volvos arbejde med at gøre førerhuset så sikkert som muligt med omfattende stødtest tiltaler os. Vi ønsker, at vores chauffører har en sikker arbejdsplads i vores 27 tankbiler, hvis uheldet skulle være ude. 

Vognmand Mogens Hansen, Ladby

Jeg fik min første nye Volvo FH i 1997 - en Volvo FH med 420 hk og fladt gulv.

Rummeligheden og komforten i førerhuset var et meget stort fremskridt. Motoren havde et stærkt forbedret drejningsmoment i de høje gear. Den kunne trække fra land, og vi oplevede at modellen var blevet mere lydsvag. Udstødningsbrølet var overstået, og det kan jo heller ikke bruges til så meget.

Vi kører i vores lastbiler 3-4 år, og vi har haft alle Volvos løbende forbedringer af Volvo FH-serien og finder den seneste model fra 2013 helt uovertruffen.