Sikkerhed, der sparer penge

Volvo FH, en af verdens sikreste lastbiler, er en innovationsleder inden for ultra avancerede sikkerhedsfunktioner. En investering i sikkerhedsfunktioner kan sammen med chauffører, der fokuserer på sikkerheden, bidrage til omkostningsbesparelser hos transportselskaberne. Vi mødte Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedsdirektør hos Volvo Trucks, for at tale om hvordan.
Carl Johan Almqvist og en Volvo FH

Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks

Sikkerhed har altid været kendetegnende for Volvo Trucks. Lige fra trepunkts-sikkerhedsselen og til nutidens avancerede sikkerhedsteknologi som f.eks. Volvo Dynamisk Styring-funktionerne har sikkerhed altid været en af kerneværdierne for virksomheden. En anden stor bidragsyder til sikkerheden er bremsesystemet med skivebremser, der reducerer bremselængden betydeligt. Derudover er der også den elektroniske stabilitetskontrol, der reducerer risikoen for udskridning og for at vælte i skarpe kurver. Takket være strenge sikkerhedstest og en løbende videreudvikling er lastvogne fra Volvo fortsat blandt de mest sikre lastvogne i verden. Volvo FH er ikke nogen undtagelse.

"De sikkerhedsfunktioner, som vi tilbyder, spiller en meget vigtig rolle, når det drejer sig om at sikre bedre og mere sikre forhold til kunderne og chaufførerne. Men man skal huske på, at det perfekte match først opnås, når man kombinerer de nyeste sikkerhedsteknologier med sikker chaufføradfærd", siger Carl Johan Almqvist.

Ifølge sikkerhedsrapporten fra Volvo Trucks for 2017 findes der kun ét tal, som er acceptabelt, når det gælder antallet af ulykker i trafikken. Nul. At reducere risikoen for trafikrelaterede ulykker er ensbetydende med, at man sætter sikkerheden i forreste række i den daglige transportvirksomhed og samtidig forstår relationerne mellem de involverede personer og også transportselskaberne og samfundet. En sikker lastvogn og en sikker chauffør er de vigtigste elementer, hvis man vil reducere antallet af ulykker, og de er i sig selv incitamenter til at investere i en Volvo FH, en lastvogn, som er kendetegnet ved uovertruffen sikkerhed og hjælper med at redde liv. Men der er mere på spil. Selv mindre ulykker har konsekvenser – først og fremmest for de involverede, men også for transportselskaberne og samfundet.

"Sandheden er, at sikkerhedsinvesteringer kan reducere omkostninger og nedetid. Nedenstående figur* viser, at de direkte omkostninger – chaufførens rekonvalescensperiode, reparationsomkostninger og køretøjets nedetid, når en lastvogn holder på værksted – er nemme at måle. De udgør Imidlertid kun en lille del af de samlede ulykkesrelaterede omkostninger. De indirekte omkostninger er ofte betydeligt højere. F.eks. medfører beskadigede varer, reparation af køretøjet og chaufførens rekonvalescens/død samt afbrydelsen af de daglige forretningsrutiner forsinkelser i leverancerne, og disse faktorer er skjulte omkostninger, som kunne have været undgået, hvis hændelserne slet ikke havde fundet sted. For nu at skære det ud i pap, så er investeringer i sikkerheden lig med øget produktivitet og oppetid", forklarer Carl Johan Almqvist.

Figuren viser ulykkesrelaterede omkostninger

*Figuren viser ulykkesrelaterede omkostninger.


I en virksomhed som f.eks. et transportfirma er nedetid af afgørende betydning. Ifølge Carl Johan Almqvist kan risikoen for at miste penge være et godt incitament til at sætte sikkerheden i forreste række.

"I princippet er en prioritering af sikkerheden en win-win-situation. Hvis du kommer ud for få eller slet ingen uheld, er din lastvogn mere på vejen, og for nu at sige det ligeud, så reducerer du også dermed dine omkostninger. Derudover øger du sikkerheden for din chauffør og for andre chauffører, cyklister og fodgængere. Og sidst, men ikke mindst, så undgår du også de bløde omkostninger, det vil sige skade på dit omdømme eller image."

Men som tidligere nævnt, så kan sikkerhedsfunktionerne ikke stå alene. Carl Johan Almqvist påpeger, at det altid vil være et samspil mellem systemerne og den vigtigste faktor, chaufføren.

"Volvo Trucks-sikkerhedsfunktionerne er ikke et komfortsystem. De et system, der understøtter chaufføren. Det vigtigste for alle, der arbejder med trafiksikkerhed, er, at man oplærer gode chauffører og fokuserer på en sikker kørestil. Det hele handler om chaufføren og den nøglerolle, som chaufførerne indtager, når det gælder sikkerhed, brændstoføkonomi og produktivitet. Faktisk gør chaufføren hele forskellen, når der drejer sig om at opnå gode resultater."

Men at indse, at det meste afhænger af chaufføren, kan godt tage tid, og nogle gange skal der endda en ulykke til. Carl Johan Almqvist forklarer videre:

"Vi ser, at det er lettere at investere i en sikker lastvogn efter et uheld, hvor et selskab har været ude for en ulykke med dødeligt udfald. Dette viser, at sikkerhed på mange måder er forbundet med følelsesmæssige værdier. Vi kunne godt tænke os, at flere virksomheder tænkte fremad og investerede i sikkerhed, før der sker noget."

Volvo Trucks arbejder med forskellige metoder til at øge opmærksomheden på ved hjælp af kampagner som f.eks. "Stop Look Wave" (stands, se, vink) og "Se og blive set", hvor målet er at hjælpe børn med at forstå, hvordan man interagerer med lastbilchaufføren for at være mere sikker i trafikken.

"De gør en forskel i folks måde at tænke på. Vi skal alle sammen interagere, og takket være støtten fra de ultra avancerede sikkerhedsfunktioner i vores lastvogne er vi godt på vej til at opnå vores vision om helt at forhindre ulykker, samtidig med at vi sparer på omkostningerne. Igen en win-win-situation", konkluderer Carl Johan Almqvist.

4 revolutionerende Volvo Trucks-sikkerhedsfunktioner

Volvo-køretøjer er tilsluttet med sky til sky-kommunikation.


Connected Safety
Med Connected Safety kan Volvo-køretøjerne udveksle information med hinanden. Det er et vigtigt aspekt for at øge sikkerheden ude på vejene. De kan udveksle oplysninger om trafiksituationen, hvilket mindsker risikoen for ulykker. Med Connected Safety åbner Volvo dørene til fremtiden. Connected Safety fås i øjeblikket i Sverige og Norge.

To hænder på rattet


Volvo Dynamisk Styring
Lige siden det revolutionerende system Volvo Dynamisk Styring (VDS) blev lanceret i 2013, har det ændret mange chaufførers kørselsadfærd fundamentalt. Perfekt stabilitet ved høj hastighed, fuld kontrol ved lav hastighed og langt mindre belastning af muskler og led. Med Stabilitetsassistenten griber systemet ind og hjælper chaufføren med at styre lastvognen tilbage i kørebanen, hvis lastvognen utilsigtet nærmer sig vognbanemarkeringerne. Sammen med Stability Assist hjælper det med at minimere risikoen for udskridning. Det betyder forbedret sikkerhed og mindsker risikoen for arbejdsskader.

Volvo FH med kamera og radar til at registrere genstande forud


Kollisionsadvarsel med nødbremse
I 2012 introducerede Volvo Trucks Kollisionsadvarsel med nødbremse. Det er et aktivt sikkerhedssystem, der kombinerer en radar og et kamera, der samarbejder om at registrere og holde øje med forankørende køretøjer. Hvis lastvognen kommer for tæt på det forankørende køretøj, aktiveres kollisionsadvarslen med nødbremse og advarer chaufføren. Om nødvendigt aktiverer systemet bremserne for at undgå en kollision.

En mand spænder sikkerhedsselen


Sikkerhedssele
Brugen af sikkerhedssele er en let måde at øge sikkerheden på, hvis der skulle ske en ulykke. Sikkerhedsselen blev introduceret i Volvo Trucks-køretøjer i 1979.

Related News

Volvo FH – 25 års innovation

Volvo FH er en enorm succes. Og de innovationer, der hver dag gavner chaufførerne, ejerne, sikkerheden og driftsresultaterne, sætter stadig standarden i branchen. "Du skal skabe en kultur, der giver mennesker mulighed for at udforske nye idéer. ...