Et arbejde der går i dybden

Under overfladen kan der lure overraskelser. Det ved virksomheden Leif M. Jensen alt om. Virksomheden har nu i 76 år udført spule- og kloakservice for private, industri og det offentlige i hele Danmark. Midter/Striben har mødt adm. direktør Lykke M. Jensen, der er tredje generation i virksomheden. En virksomhed som udover erfaring og stor faglig ekspertise tillige engagerer sig i medarbejdernes trivsel og udviklingsmuligheder. Det omfatter også et stort socialt arbejde for at integrere udsatte til et job i virksomheden. Personer som har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet, og som skal hjælpes i gang.

1860x1050-Leif-M-Jensen

Lå din vej ind i transportbranchen lige for?
Ja, det gjorde den vel nok. Der blev talt meget om virksomheden ved middagsbordet i mit barndomshjem, men jeg havde ingen interesse for lastbiler eller transport. Jeg oplevede, at min far blev kaldt ud på servicetelefonen på alle tider af døgnet, også juleaften under middagen. Det kunne være en tilstoppet køkkenvask, så reddede han den families juleaften, men var ikke tilstede ved sin egen. Sådan var ånden, og sådan er den stadig. 

Hvad ønskede du at blive efter skolen?
Jeg ønskede at blive journalist. Interessen for det skrevne ord havde jeg altid haft og den blev yderligere skærpet via frivilligt arbejde i Rødovre Ishockeyklub, hvor jeg interviewede spillerne og skrev artikler til kampprogrammet. Jeg så alle Rødovres kampe og solgte også sponsorater og annonceplads sammen med andre ildsjæle, der arbejdede for klubben. Jeg er stadig interesseret i ishockey, men nu bliver det oftest til kampe sendt på TV.  

Hvornår kom din interesse for transport og logistik?
Efter jeg var udlært som eksportøkonom på en maskinfabrik i Holbæk, kom jeg til transportvirksomheden Thyge Thygesen, der transporterede fødevarer til Irmas butikker i Storkøbenhavn. Her blev jeg kørselsleder og her blev min interesse for transport og kørselsplanlægning skabt.

Hvordan gik det til, at du kom hjem i familievirksomheden?
Min far tilbød mig et job. Og han mente, at jeg måske ville fortryde det en dag, hvis jeg ikke gav det en chance. Jeg sagde ja og blev gradvist introduceret til de forskellige opgaver i administration, bogholderi, salg og kørselsafdeling. Jeg trak også selv i arbejdstøjet og var med ude på bilerne og lærte her, hvordan chaufførerne betjener alt det tekniske grej de benytter, når de løser opgaver for kunderne. Det er virkelig hårdt arbejde og jeg fik en kæmpe respekt for vores chauffører. Det var spændende og godt at komme hjem.

Hvad er det for dyder I lægger vægt på hos medarbejderne?
De skal være ansvarsfulde, engagerede og besidde en faglig stolthed. Vi gør meget ud af medarbejdernes uddannelse og oplæring i de opgaver vi løser med slamsugning, TV-inspektion, tørstofsugning, tankrensning, højtryksspuling med mere. Vi benytter sidemandsoplæring og ingen kører på egen hånd, før den erfarne chauffør har sagt god for den pågældende.

LM Jensen er også involveret i CSR-arbejde, hvad er baggrunden for det?
Det er en tradition skabt af min farfar og især min far Anker M. Jensen. Når du har overskud og ressourcer til at hjælpe andre, skal du også gøre det. Det er filosofien.

Det kan være at rejse en person op, som er kommet skævt ind på tilværelsen. En person som er kommet på kant med loven, fået en diagnose i folkeskolen, har et misbrugsproblem, ønsker at træde ud af bandemiljø eller andet. Alle medarbejdere i LM Jensen står sammen for at hjælpe den nye medarbejder ind på arbejdsmarkedet, og det er både rørende og meget tilfredsstillende, når det lykkes.